УКРАЇНСЬКА МОВА 3 клас - Конспекти уроків до підручника М.С. Вашуленка - 2014 рік
Урок 89. Повний аналіз прикметника як частини мови. (Вправи 365-368)
Мета. Продовжувати вдосконалювати вміння і навички учнів встановлювати зв’язок між іменником і прикметником, визначати рід і число прикметників.
Обладнання. Зразки кольорового паперу.
Хід уроку
I. Організація класу.
II. Перевірка домашнього завдання (вправа 364).
— Розкажіть про свою кімнату так, ніби ми там вже побували і тільки пригадуємо її затишок і красу.
Каліграфічна хвилинка.
— Запишіть каліграфічно назви кольорів, які знаєте.
Червоний, зелений, жовтий, оранжевий, синій, голубий, чорний, білий.
— Якого кольору в природі не буває?
— Які кольори викликають радість?
III. Осмислення, узагальнення та систематизація знань.
1. Попрацюймо разом! (За вправою 365.)
— Спишіть сполучення прикметників з іменниками. До прикметників доберіть синонім і антонім. Запишіть за зразком.
Веселі пісні — радісні, сумні; сильний вітер — стриманий, дошкульний, дужий, лагідний; чисте повітря — свіже, забруднене (важке); мила киця — невеличка, велика.
2. Вибіркове списування (за вправою 366).
а) Випишіть споріднені слова парами. Позначте їх будову. Визначте рід прикметників.
б) Творче завдання.
— До слів абрикос, лимон, золото, срібло дібрати споріднені прикметники.
3. Колективне виконання (вправа 367).
а) Відшукування і запис прикметника, вжитого в усіх трьох родах.
б) Словникова робота-пояснення виразу чарівні руки.
в) Аналіз прикметника електричний як частини мови. (Додаток № 6, або підручник, с. 151).
Фізкультхвилинка.
4. «Кольоровий» диктант.
а) Учитель тримає в руках набір кольорового паперу. Показує учням по одному аркушу, а діти записують назву кольору або відтінку.
(Червоний, рожевий, жовтий, синій, фіолетовий, голубий, зелений, оранжевий, коричневий.)
б) 3 одним із прикметників скласти речення, опрацювати його за алгоритмом (додаток 9). Прикметник розібрати як частину мови (додаток 5).
5. Вправи для самостійної роботи. (Робочий зошит. 3 клас, с. 57.)
1) У поданих словосполученнях замініть прикметники синонімами. Запишіть. Визначте рід прикметників.
Свіжа думка —______________________
Дрібна картопля —___________________
Гучний голос — _____________________
Вихований учень —__________________
Слова для довідки: дзвінкий, ввічливий, сильний, привітний, малий, новий, невеликий, чемний, шанобливий.
2) Доберіть два-три прикметники за схемою: Складіть і запишіть речення з одним із слів.
6. Поточний бліц-контроль знань. (Картка 23, з. 1, 2.)
Картка 23
1) Прочитайте текст. Доповніть його прикметниками. Визначте і надпишіть їх рід.
Дощ
__________________ небо закрили __________________ хмари. Пішов __________________ ____ дощ. Він обмив __________________ листочки на деревах, напоїв __________________ травичку.
2) До поданих словосполучень доберіть протилежні за значенням прикметники.
стара жінка —__________________________
старе плаття — _________________________
стара газета — _________________________
IV. Підсумок уроку.
1. Вибірковий диктант з наступною самоперевіркою. (Зіставлення із записом на дошці.)
Виписати з прислів’їв парами прикметники-антоніми.
✵ Малого коня хвали, великого запрягай.
✵ Не бійся розумного ворога, а бійся дурного приятеля.
✵ 3 маленького насіннячка виростає велике дерево.
✵ Добрі діла безшумно ходять, а злі як дзвони дзвонять.
✵ І чорна корова біле молоко дає.
✵ Борода довга, а розум короткий.
V. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.
Вправа 368.