УКРАЇНСЬКА МОВА 3 клас - Конспекти уроків до підручника М.С. Вашуленка - 2014 рік

Урок 91. Спостереження за роллю прикметника у загадках. Вправи на засвоєння різних форм прикметників у сполученні з іменниками. (Вправи 374-383)

Мета. Систематизувати і закріплювати знання учнів про прикметник, його роль у текстах. Розвивати інтерес до усної народної творчості.

Обладнання. Колекція метеликів або ілюстрації із зображенням різних метеликів (до вправи 376). Додаток 2.

Хід уроку

I. Організація класу.

II. Спостереження за роллю прикметників у загадках.

1. Вправа 374.

а) Відгадати загадки.

б) Списати дві загадки (на вибір), підкреслити слова, які допомогли знайти відгадки.

— Якою частиною мови є виділені слова? Доведіть.

— Доберіть виділені слова за будовою.

2. Робота в групах (кожна група отримує 2-3 загадки).

а) — Прочитайте загадки. Відгадайте їх. Відшукайте прикметники, які допомогли вам їх відгадати. Запишіть прикметники і поставте до них запитання.

(Кожна група отримує картку-завдання. Завдання для всіх записати на дошці.)

Акровірш

Форма гака: маю п’ять пелюсток

І напівкруглий зелений листок,

А серединка у мене жовтенька,

Личко не кругле, а трохи довгеньке,

Квітка я ніжна, низенька, дрібна,

А як запахну — приходить весна. (_______________)

• Мов їжак, колючий,

солодкий та пахучий.

Ягідку зірвеш —

руку обдереш. (Аґрус)

• Червона, солодка, пахуча,

росте низько — до землі близько. (Суниця)

• Виросли у лузі

сестрички маленькі,

очки — золоті,

а вії — біленькі. (Ромашка)

• Очі в неї вузенькі,

ніжки в неї темненькі,

рудий кожушок,

а думки — хитренькі. (Лисичка)

• Сірий, зубатий звір

по полю гуляє,

ягнят шукає. (Вовк)

• Гостроносий і малий,

сірий, тихий і незлий.

Вдень ховається. Вночі

йде шукать собі харчі.

Весь із тонких голочок.

Як він зветься? (Їжачок)

• Маленьке, сіреньке,

а хвостик, як шило. (Мишка)

• Довгі вуха, куций хвіст,

невеличкий сам на зріст. (Заєць)

• Червоний колір,

чудовий смак,

кам’яне серце.

Чому то так? (Вишня, черешня)

б) — Методом послідовних асоціацій складіть розповідь-фантазію з використанням слів-відгадок і прикметників, що їх характеризують.

в) Групи презентують відповіді.

Висновок. Прикметники допомагають відгадати загадки, вони прикрашають і уточнюють мовлення.

III. Осмислення, узагальнення та систематизація знань.

1. Вправа 375 (виконується за варіантом).

— Подані словосполучення запишіть таким чином:

1-й варіант виписує словосполучення, в яких прикметники вжито у переносному значенні.

2-й варіант виписує словосполучення, в яких прикметники вжито у прямому значенні.

(1-й варіант: берізка зажурена, чай веселий, усмішка сонячна, волосся срібне, очі променисті;

2-й варіант: береза білокора, гай березовий, усмішка дитяча, волосся сиве, очі карі.)

2. «У світі казки чарівної» (за вправою 376 — усно).

— Прочитайте казку, з’ясуйте значення невідомих слів.

— Чого вчить ця казка? Які почуття викликає? (Додаток 2.)

— Знайдіть у тексті прикметники. Визначте рід прикметників, ужитих в однині.

— Розгляньте ілюстрації (або колекцію) метеликів і скажіть, які з них із вашої казки. Чому ви так думаєте?

3. Вправа-міркування 377. (Робота в групах.)

— Про кого можна так сказати: «Це порядна, чесна і добра людина»?

— Складіть спільне розмірковування на цю тему. Запишіть його і прочитайте перед класом.

— Кого ви уявляли собі під час зачитування міркувань? Яка частина мови допомогла в цьому?

— Можливо, хтось впізнав себе в котромусь із міркувань?

4. Вправа-роздум 278 (усно).

— Якщо б вам доручили скласти казку про двох хвальків, то вона б називалась ...

а) «Два півники»;

б) «Як горобчики позбулися своїх хвостиків»;

в) інші назви.

— Складіть міні-казку і не забудьте «покликати» до неї якнайбільше прикметників.

5. Колективне виконання вправи 379 (усно).

— Прочитайте. Висловіть почуття, які викликає цей текст. Доберіть до нього заголовок.

— Визначте рід прикметників, ужитих у другому реченні.

Фізкультхвилинка.

6. Самостійна робота на тему «Вибери для себе» (за вправами 380, 381, 382).

— Якщо ти майбутній редактор вправа 380.

— Якщо ти хочеш збагатити свій словниковий запас вправа 381.

— Якщо ти вмієш міркувати і самостійно приймати рішення вправа 382.

IV. Підсумок уроку.

Стратегія «Кубування» (підготовка до виконання д.з.).

Аналіз граней:

• частина мови (прикметник);

• що означає (ознака предметів);

• питання (який? яка? яке? які?);

• член речення (другорядний);

• у реченні «дружить» з (іменниками);

• роль у мовленні (уточнює і прикрашає мовлення).

V. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.

Вправа З83.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.