УКРАЇНСЬКА МОВА 3 клас - Конспекти уроків до підручника М.С. Вашуленка - 2014 рік

Урок 93. Аналіз перевірної роботи. Узагальнення й закріплення знань про прикметник. Аналіз прикметника як частини мови. (Вправи 384-387)

Мета. Зробити аналіз перевірної роботи з теми «Іменник», «Прикметник». Вправляти учнів в аналізі прикметника як частини мови. Узагальнити і закріпити знання про прикметник.

Обладнання. Індивідуальні завдання з теми «Прикметник». Додаток 6.

Хід уроку

I. Організація класу.

II. Аналіз перевірної роботи.

1. Оголошення результатів виконаної роботи.

2. Опрацювання типових помилок колективно.

3. Індивідуальні картки або завдання для учнів, які виконали перевірну роботу бездоганно.

4. Робота над помилками.

Картки для індивідуальної роботи

1. До кожного предмета дібрати з дужок потрібний за змістом іменник і записати утворені словосполучення.

Вологе, мокрий, сира (кімната, повітря, сніг).

Палюче, дзвінкий, гарячий, сонячний (струмок, день, сонце, привіт).

2. Записати відповіді на запитання.

Яка на смак груша?

Який за кольором бур'ян?

Яка на дотик гілочка ялини?

Який за формою кавун?

3. Замінити виділені слова прикметниками і записати словосполучення.

Стрічка із шовку — ...

Кисіль із вишень — ...

Каша з пшона — ...

Будинок із цегли — ...

4. До кожного прикметника дібрати антоніми і записати.

Солодкий, темний, сухий, легкий, дешевий, швидкий.

Скласти і записати два речення з окремими словами (на вибір).

5. До прикметників дібрати іменники. Словосполучення записати.

Вечірня ..., скляний ..., залізна ..., блакитна ..., кисле ..., вузька ... .

6. Прочитати і записати речення, добираючи до іменників потрібні за змістом прикметники.

Кожна пора року прекрасна: зима — ..., весна — ..., літо — ..., осінь — ... . А людина прекрасна ... ділами.

7. Прочитати речення, вживаючи прикметники, що в дужках, у тому роді і числі, якого вимагають іменники. Списати, розкриваючи дужки.

Земле наша (рідний)! Навколо розносяться (дзвінкий) пісні про твої (золотистий) поля, про (квітучий) міста і села. На весь світ славишся ти своєю (чарівний) красою.

8. Знайти і виправити помилки.

а) Цього року була снігова зима. Ми часто спускалися зі сніжної гірки.

б) Бабуся зварила риб’ячу юшку. Рибний хвостик ми віддали котові.

(Робота з обдарованими дітьми. Сходинки творчого зростання. 1-4 класи: Посібник для вчителя / (Упор. Гордіюк Н.М. — Тернопіль: навчальна книга — Богдан, 2007. - с. 54.)

ІІІ. Осмислення, узагальнення та систематизація знань.

1. Колективне опрацювання вправи 384 (усно). (Таблиця аналізу прикметника як частини мови.)

2. Попрацюй редактором (за вправою 385).

— Прочитайте вірш Ганни Чубач і спишіть, вставляючи пропущені закінчення прикметників.

— Обґрунтуйте свій вибір.

3. Аналіз прикметника як частини мови (за вправою 386).

а) Колективний розбір одного із прикметників.

б) Індивідуальна робота з прикметниками за табличкою (с. 151) або додаток 6.

4. Мовні ігри з використанням прикметників.

Гра «Якби я був...».

Ведучий пропонує гравцю закінчити речення, яке починається словами «Якби я був...». Наприклад: «Якби я був цукеркою, то...», діти продовжують: «...я став би дуже кислою, щоб мене не з’їли», «...я нагодував всіх людей світу солодощами».

Гра «Хто похвалить себе найкраще».

Ведучий визначає .тля кожного гравця роль казкового персонажа.

Гравці мають уявити себе на місці казкового персонажа і довести, що їхній герой найкращий. Наприклад: «Я —Лисичка. Я така гарна, чепурна, така розумна, спритна»; «Я — Пан Коцький. Я найголовніший! Мене всі звірі бояться, я такий сердитий» тощо.

Гра «Цап-цип».

Учитель: «Уявіть, що ви можете сказати чарівне слово «Цап-цип» і перетворитися на маленьких чоловічків та потрапити до країни Ліліпутії. Але завжди, коли захочете, ви можете знову стати звичайного розміру, сказавши це слово знову. А коли ви промовите чарівне слово «Цип-цап», то потрапите до країни Гуліверії. Тільки не переплутайте слова!» Бажано, щоб у цей час лунала музика, яка допоможе створити необхідну для фантазування атмосферу.

Після того, як діти уявили та відчули себе мешканцями країни Ліліпутії, учитель ставить запитання на кшталт: які переваги маленьких істот, які незручності; що б ти насамперед зробив у країні Ліліпутії; чи є у тебе там друзі; про що ти мрієш; чи хочеш повертатися назад, у звичайний світ?

Після фантазування діти можуть намалювати те, що побачили і відчули, або написати казку.

IV. Підсумок уроку.

Гра «Так чи ні».

1. Прикметник вказує на ознаки предметів? (Так)

2. Прикметник — це частина слова? (Ні)

3. Прикметник відповідає на питання який? яка? яке? які? (Так)

4. Прикметник не змінюється за числами? (Ні)

5. Прикметник змінюється за родами? (Так)

6. Прикметник найчастіше зв’язаний з дієсловом? (Ні)

V. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.

С. 156 — запитання для повторення, вправа 387.

УРОК 94. РОЗВИТОК ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити