УКРАЇНСЬКА МОВА 3 клас - Конспекти уроків до підручника М.С. Вашуленка - 2014 рік

Урок 102. Спостереження за вживанням дієслів у прямому і переносному значенні. (Вправи 408-412)

Мета. Вчити учнів влучно вживати в усному і писемному мовленні дієслова в прямому і переносному значеннях. Збагачувати словниковий запас учнів.

Обладнання. Таблиця «Почуття» (додаток 2), додаток 9 (алгоритм роботи над реченням).

Хід уроку

I. Організація класу.

II. Перевірка домашнього завдання (вправа 407).

— Прочитайте антоніми, які ви дібрали до поданих дієслів.

— Які із записаних пар дієслів ви використали б у фантастичній розповіді? Про що була б пя фантазія? Яка у неї була б кінцівка?

III. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

1. Вправа-дослідження (вправа 408).

а) Розвиток мовлення.

— Прочитайте текст, з’ясуйте значення невідомих слів.

— Це розповідь чи опис? Доведіть свої міркування. (Опис.)

— Які почуття викликав у вас цей текст? (На допомогу таблиця «Почуття», додаток 2.)

б) Попрацюйте дослідниками.

— Відшукайте у тексті дієслова, вжиті у переносному значенні. Випишіть їх разом з іменниками.

(Купалася квітка; листки оточували; серединка пелюстки світилася.)

Каліграфічна хвилинка.

Тт ар ас Шш Ше вч Тарас Шевченко

— Назвіть, які твори Тараса Шевченка ви читали.

— Які вірші знаєте напам’ять? Продекламуйте.

— Наступна вправа разом із Шевченковим талантом допоможе нам збагатити свій словниковий запас.

2. Попрацюймо разом! (вправа 409).

а) Відновімо вірш Тараса Шевченка. Доберіть із довідки слова.

Сонце заходить, гори чорніють,

пташечка тихне, поле німіє,

радіють люди, шо одпочинуть,

а я дивлюся і серцем лину

в темний садочок на Україну.

б) — Які почуття викликає цей вірш? Як Шевченко ставився до своєї рідної землі?

в) Вибіркове списування.

— Відшукайте у тексті дієслова, вжиті у переносному значенні. Випишіть їх разом з іменниками.

(Гори чорніють, поле німіє, серцем лину.)

Фізкультхвилинка.

3. Творча вправа (вправа 410).

— Складіть словосполучення з дієсловами гріє, лежить так, щоб вони вживались у прямому і переносному значенні.

Гріє сонце — гріє слово, згадка, погляд.

Летить літак — летить думка, звістка, радість.

— З одним із словосполучень (у переносному значенні) складіть речення. Розберіть його за алгоритмом (додаток 9).

4. Вправа-інтерв’ю.

а) Підготовка до інтерв’ю.

— Діти, уявімо собі, що для дитячої програми «Умілі руки» вам необхідно дати інтерв’ю про те, які б поради ви дали б глядачам передачі з виготовлення подушечки для голок, карнавальних масок чи чогось іншого.

б) Інтерв’ю учнів.

в) Запишіть дієслова, які ви використали у своєму інтерв’ю.

IV. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.

1. Вправи для самостійної роботи. (Робочий зошит, 3 клас, с. 65.)

1) Прочитайте вірш. Відшукайте у тексті дієслова, вжиті в переносному значенні. Випишіть їх разом з іменниками.

Сіла хмара на коня,

хмара хмару доганя.

Вітер збоку як набіг —

збив коня відразу з ніг.

Випустила хмара віжки

і пішла за обрій пішки.

В. Лучук

____________________________________________________________

____________________________________________________________

____________________________________________________________

2) Складіть речення з дієсловами біжить, співає, щоб вони вживались у прямому і переносному значеннях.

____________________________________________________________

____________________________________________________________

____________________________________________________________

2. Індивідуальні картки.

Карта 1

Прочитайте текст. Відшукайте у ньому дієслова, вжиті у переносному значенні. Підкресліть їх.

Тихий зимовий ранок. Мороз рано розмалював шибки й обіцяв не сходити з них ввесь день. А широка вулиця кудись поспішає, грюкає трамваями, верещить дитячими голосами...

Картка 2

Знайдіть дієслова в переносному значенні. Доберіть дієслова, які б передавали дії сонця як живої істоти.

Вмить півнеба загорілось,

запалахкотіло...

і погасло, і по небі

страшно загриміло.

Плакать небо перестало,

небу легше стало;

чорні хмари розійшлися;

сонце засіяло.

V. Підсумок уроку.

Гра «Як мені пощастило,..».

— Придумайте якнайбільше фраз, які б починалися словами «Як мені пощастило...» з використанням дієслів у переносному значенні.

VI. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.

С. 165, вправа 412.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.