УКРАЇНСЬКА МОВА 3 клас - Конспекти уроків до підручника М.С. Вашуленка - 2014 рік

Урок 109. Розрізнення дієслів, що означають завершену і незавершену дію. (Вправи 432-436)

Мета. Вчити учнів розрізняти і правильно вживати у мовленні дієслова, що означають незавершену і завершену дію. Виховувати любов і повагу до праці.

Обладнання. Додаток 2 (таблиця «Почуття»).

Хід уроку

I. Організація класу.

II. Перевірка домашнього завдання (вправа 431).

1. Зачитування описів дятла.

2. Розповіді учнів про те, як дятел «лікує» дерева.

3. Цікавинки від майбутніх орнітологів про дятла.

III. Актуалізація опорних знань учнів.

Вибірковий диктант.

Випишіть тільки дієслова, шо означають завершену дію. Обґрунтуйте свій вибір.

Листя тільки проклюнулось на березі та вільсі, на ліщині та осиці. Зацвіли фіалки і барвінок. А біля води розцвіла пахуча черемха.

У цей час оживають не тільки рослини. Птахи зустрічають весну дзвінким щебетанням. Серед різних пернатих співаків особливим голосом вирізняються солов’ї.

— Діти, ми продовжуємо вивчати дієслова, які означають завершену і незавершену дію.

IV. Осмислення, усвідомлення і систематизація знань.

1. Попрацюймо разом! (За вправою 432.)

а) Робота над змістом тексту.

— Прочитайте заголовок і скажіть, про що буде розповідатися у цьому тексті.

— Прочитайте цей текст.

— Чи справдились ваші передбачення?

— Які почуття викликає цей текст?

— Як ви думаєте, подія, про яку пише автор, відбувається тепер, чи відбувалася раніше? (Тепер.)

— У якому часі вживаються дієслова? (Теперішньому.)

— Яку дію вони означають: завершену чи незавершену? (Незавершену.)

б) Творче редагування тексту.

— Спробуйте замінювати дієслова такими, шо означають дію завершену.

(Гаснуть — згасли, огортає — огорнула, вкривається — вкрилося, випливає — виплив.)

— Прочитайте утворений текст. Чи можна його назвати «Літня ніч»? Чому?

2. Колективне виконання (вправа 433).

— Прочитайте. Про шо говориться в тексті?

— Які почуття викликає це оповідання?

— На вашу думку, подія, про яку пише автор, відбувається тепер, чи відбувалася раніше? (Раніше.)

— Яку дію (завершену чи незавершену) означають слова? (Завершену.)

— Спробуйте деякі з дієслів, шо означають завершену дію (наприклад, у другому, сьомому і дев'ятому реченнях) замінити такими, шо означають дію незавершену.

— Чи сприймається такий текст? Що в ньому порушується? (Порушується послідовність, а, отже, порушується логіка розвитку подій.)

Фізкультхвилинка.

3. Попрацюймо редакторами! (За вправою 434.)

— Прочитайте запис.

— Які недоліки ви помітили? (У другому, четвертому реченнях використані дієслова, що означають незавершену дію.)

— Виправте ці недоліки. Прочитайте відредагований текст.

— Який настрій викликає це оповідання?

4. Коментоване виконання (вправа 435).

— Прочитайте текст і поясніть, чому пташку так названо.

— Випишіть з тексту слова, вжиті у минулому часі. Утворіть від них форми теперішнього часу.

Мин. ч. Тепер. ч.

спалахнув спалахує

блимнув блимає

згас згасає

загорівся загоряється

сяйнув сяє

здогадались здогадуються

Каліграфічна хвилинка (на матеріалі таблички, с. 173).

ах зг іх ог спалахнути згаснути ліхтарик вогник

— Назвіть, якими частинами мови виражені слова каліграфічної хвилинки.

— З якою частиною мови найчастіше вживається дієслово? (З іменником.)

— Поєднайте слова каліграфічної хвилинки у словосполучення і з абзацу продовжіть каліграфічну хвилинку.

Вогник спалахнув, ліхтарик згас.

V. Підсумок уроку.

VI. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.

С. 173, вправа 436. Принести родинні фотографії або (у кого оформлено) дерево роду; поставити батькам запитання «Якого я роду-племені?»



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити