РІДНА МОВА 4 КЛАС
РОЗРОБКИ УРОКІВ
Урок 103
Тема. Узагальнення знань і вмінь з теми «Дієслово». Урок-гра
Мета: в ігровій формі повторити й узагальнити знання з теми, готувати учнів до контрольної роботи; розвивати інтерес до вивчення рідної мови; виховувати патріотизм.
Обладнання: карта країни «Дієслово».
ХІД УРОКУ
I. Мотивація навчання
Учні читають вірші.
Мов багато є на світі —
Всі вони, неначе квіти.
Кожна квітка запашна,
Якщо сонце п’є сповна,
І народи процвітають,
Коли квіти ці плекають.
(Л. Шевело)
Українська мова,
Мова мами і тата!
Мова мами і тата,
Діда і бабусі,
Знаю її добре,
Ще краще навчуся!
(Р. Завадович)
II. Оголошення теми й мети уроку
— Сьогодні ми вирушимо у подорож країною «Дієслово». Вчитель вивішує карту країни із позначеними станціями, на яких відбудуться зупинки.
— Ця подорож допоможе нам повторити й узагальнити знання з теми «Дієслово», а також підготуватися до контрольної роботи.
III. Закріплення та систематизація знань
1 станція «Перевіряйко»
Перевірка домашнього завдання (вправа 151).
Індивідуальне опитування.
Учні обмінюються зошитами і проводять взаємоперевірку.
— Що треба пам’ятати про правопис дієслів на -ся, -сь?
2 станція «Відповідайко»
Вчитель проводить фронтальне опитування у вигляді гри «Доповни речення».
✵ Дієслово називає...
✵ Дієслово відповідає...
✵ Дієслово позначає дію... І...
✵ Дієслова змінюються за...
✵ Визначити особи дієслів...
✵ Дієслова майбутнього часу позначають...
✵ Дієслова минулого часу, на відміну від дієслів теперішнього і майбутнього часу,...
✵ Всі дієслова можна розділити на дві...
✵ Знати дієвідміну необхідно для того, щоб.
✵ У реченні дієслово пов’язується з. і буває.
3 станція «Слухайко»
— Послухайте вірш і визначте його головну думку (вправа 153 (1)).
— До чого закликає нас автор?
4 станція «Вибирайко»
Робота за вправою 153 (2).
Перевірка — індивідуальне опитування.
5 станція «Думайко»
Робота у парах за вправою 153 (3).
6 станція «Розумійко»
— Знайдіть закономірності у групі, заповніть пропуски.
Читати — читав — читає.
... — спав — ... — ...
Сміятися — ... — ... — сміятиметься
Доганяти — ... — ... — ...
... — ловив — ... — ...
— Що таке неозначена форма дієслова?
— Чому вона отримала таку назву? Як її визначити?
— На яку дію вказують дієслова минулого часу? Теперішнього? Майбутнього?
7 станція «Шукайко»
Робота за вправою 152.
— Яким членом речення є дієслово?
— Випишіть словосполучення з 1-го речення.
— Поясніть розділові знаки при однорідних присудках.
8 станція «Поясняйко»
— Вставте літери в закінчення дієслів, аргументуйте свій вибір.
Сі_ш, смі_ться, їд_мо, бач_те, див_ться, одяга_мось, сп_мо.
9 станція «Знайко»
Коментар до домашнього завдання.
ІV. Підсумок уроку
— Зберіть речення.
— Знайдіть дієслово.
— Розкажіть все, що можете про нього розповісти.
V. Домашнє завдання
Вправа 155, підготуватися до контрольної роботи.