РІДНА МОВА 4 КЛАС
РОЗРОБКИ УРОКІВ
Урок 108
Тема. Однорідні другорядні члени речення, виражені прислівниками
Мета: ознайомити учнів з однорідними другорядними членами речення, вираженими прислівниками, виробляти вміння визначати прислівники, що виконують роль однорідних членів речення, добирати однорідні прислівники, будувати речення з однорідними прислівниками; розвивати уважність, спостережливість; виховувати бажання спостерігати й досліджувати природу.
Обладнання: орфографічні словники, особисті орфографічні словники.
ХІД УРОКУ
I. Перевірка домашнього завдання
1. Робота із вправами
I варіант — вправа 171 (усне опитування).
II варіант — вправа 176 (записати на дошці).
III варіант — вправа 181 (записати на дошці).
Перевірка — фронтально.
2. Словниковий диктант
Утворіть і запишіть слова.
— Що ви можете розповісти про ці слова?
II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання
— Складіть речення за схемою.
— Що цікавого ви помітили в цьому реченні?
— Якою частиною мови виражені однорідні члени речення?
III. Оголошення теми і мети уроку
— Спрогнозуйте тему уроку.
— З чим зустрінемось?
— А що будемо вчитися робити?
IV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
1. Пошукова колективна робота (за вправою 182)
Завдання 182 (3) — коментоване письмо.
— Який висновок ви можете зробити з виконаної вправи?
— Звірте свої спостереження із правилом на с. 95.
2. Самостійна робота з підручником (вправа 183)
— Назвіть прислів’я, які є однорідними членами речення.
— Поясніть розділові знаки при однорідних членах речення.
— Змініть речення так, щоб у ньому з’явилася кома.
V. Закріплення та систематизація знань
1. Списування з творчим завданням. Робота у парах над вправою 184
— Знайдіть речення з однорідними членами речення, вираженими прислівниками.
— Поясніть вживання розділових знаків у цих реченнях.
2. Робота із словниковими словами. Граматичне лото
— Утворіть прислівники.
— Якщо я прошу вас їх записати, то чи виникнуть у вас запитання? Чому? Які?
— Знайдіть на них відповідь в орфографічному словнику.
— Що ви можете розповісти про правопис цих прислівників?
— Запишіть їх у словнички, підкресліть орфограми.
— Закрийте словники і запишіть ці слова з пам’яті.
— Обміняйтесь зошитами і перевірте роботу свого сусіда. Кому вдалося записати всі слова без помилок?
— Допишіть пропущені слова, виправте помилки, пропишіть ці слова каліграфічно.
3. Усна колективна творча робота за вправою 185
— Доберіть заголовок до тексту.
— В яких реченнях зустрілися вам прислівники як однорідні члени речення?
— Які розділові знаки ви використовували в цих реченнях? Чому?
VI. Підсумок уроку
1. Робота з дошки
— Прочитайте вірш.
Зимонько-снігуронько,
наша білогрудочко,
не верти хвостом.
А труси тихесенько
рівненько гладесенько
срібненьким сніжком.
— Знайдіть речення з однорідними членами. Доведіть.
— Якою частиною мови вони виражені?
— Перевірте правопис цього речення. Чи все там записано правильно? Доведіть.
— З чим ми сьогодні ознайомились?
— Складіть своє речення з однорідними членами, вираженими прислівниками.
2. Коментар до домашнього завдання
VII. Домашнє завдання
Вправа 186; повторити словникові слова.