РІДНА МОВА 4 КЛАС
РОЗРОБКИ УРОКІВ

Урок 2

Тема. Збагачення мови новими словами

 

Мета: продемонструвати учням, що мова — це живе явище, яке може змінюватися й розвиватися, визначити шляхи збагачення мови; виховувати любов і повагу до слова; розвивати інтерес до вивчення мови, бажання досліджувати мову та різні мовні явища.

Обладнання: таблиця для словникових слів «Пиши правильно», картки із словниковими словами, індивідуальні словнички, тлумачний, словотворчий.

ХІД УРОКУ

IПеревірка домашнього завдання

— Прочитайте висловлювання, які видалися вам найбільш влучними. Як ви їх розумієте?

— Чому книга посідає таке важливе місце у житті людини?

— А для чого слід збагачувати своє мовлення?

 

II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання

— Як ви вважаєте, чи можна збагачувати не мовлення, а мову?

— Як?

 

IIIОголошення теми й мети уроку

— Сьогодні ми дізнаємось, як і чому відбувається розвиток і збагачення мови.

 

IVПервинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

1. Самостійна робота із підручником (за вправою 6)

Завдання 1, 2, 3 виконати усно колективно. Завдання 4 — за варіантами.

— То як відбувається збагачення мови? (З’являються нові слова.)

2. Створення проблемної ситуації

— А де ж узяти нові слова, щоб ввести їх у мову?

3. Гра «Пошук»

Проводиться за допомогою тлумачного, етимологічного, словотворчого словників.

Перша група досліджує походження слова апельсин.

Друга група досліджує походження слова супутник.

Третя група вивчає утворення слова щодня.

Групи обмінюються одержаними знаннями. За результатами роботи на дошці оформляється схема.

 

Шляхи збагачення мови

Запозичення з інших мов

Розширення відомих слів

Словотворення

 

V. Закріплення та систематизація знань

1. Робота зі словниковими словами

— Слово щодня розкрило нам ще не всі свої таємниці. Справа у тому, що це — словникове слово, отже, воно ховає в собі орфограму, «пастку», яка може стати причиною помилки.

— Прочитайте, які нові словникові слова ми сьогодні опрацюємо.

— Поміркуйте, яка орфограма є спільною для цих слів.

— Занесіть слова у словничок, підкресливши орфограми.

— Складіть і запишіть речення зі словами: I варіант — щодня; II варіант — щоденно; II варіант — щогодини.

— Що ви можете розповісти про слова щодня і щоденно?

— Утворіть аналогічне слово для слова щогодини.

— Як ви його запишете?

— Яким шляхом ці слова прийшли у нашу мову?

2. Диференційоване завдання (за вправою 7)

Завдання 7 (1) опрацювати усно колективно. Далі роботу організувати за групами:

• учні з недостатньою підготовкою виконують завдання 7 (2) за допомогою вчителя;

• сильні учні виконують завдання 7 (3): не списуючи тексти, розбирають слова за будовою.

Якщо вони утруднюються, доцільно нагадати алгоритм розбору слова за будовою.

— То як же називається той «трудівник», що утворює нові слова?

— Які частини слова також беруть участь у словотворенні?

3. інструктаж стосовно виконання домашнього завдання

— Подивіться на вправу 8.

— Прочитайте завдання до вправи. Чи потрібно списувати весь текст?

— А що треба зробити?

— Для допитливих пропоную додаткове завдання — знайти у словотворчому словнику, як утворилося слово подорожник.

 

VIПідсумок уроку

— Доберіть спільнокореневі слова до слова читати. (Читання, читач, прочитаний, читав тощо)

— Який зі способів збагачення мови ви зараз використали?






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.