РІДНА МОВА 4 КЛАС
РОЗРОБКИ УРОКІВ

Урок 33

Тема. Перевірка закінчення іменників чоловічого роду з основою на приголосний у родовому відмінку однини


Мета: ознайомити із правописом іменників чоловічого роду в родовому відмінку, вчити використовувати орфографічний словник для визначення закінчень іменників чоловічого роду в родовому відмінку однини; розвивати пізнавальну активність, словниковий запас учнів; виховувати культуру мовлення.

Обладнання: малюнок вересу, орфографічні словники.

ХІД УРОКУ

I. Перевірка домашнього завдання

1. Фронтальна робота із вправою 126

— Що треба знати, щоб розрізняти давальний і місцевий відмінки?

2. Словниковий диктант

Щотижня, улітку, всередині, океан, шеренга, держава, влітку, щогодини.

— Підкресліть іменники. Визначте їх рід.

— З відмінюванням яких іменників ви вже знайомі?

— А який іменник ви ще не вмієте відмінювати?


II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання

1. Самостійна робота

— Спробуйте самостійно провідміняти іменник океан.

2. Проблемна ситуація

— Прочитайте форму родового відмінка слова. Чому у вас трапляються різні закінчення? (Якщо у дітей вийшли однакові закінчення, вчитель сам створює проблемну ситуацію.) Хто ж із нас має рацію?


III. Оголошення теми і мети уроку

— Яку проблему нам сьогодні треба розв’язати?

— А чого треба навчитись?


IV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

1. Самостійна робота із правилом

— Прочитайте правило на с. 65.

— Розкажіть, яким є шлях розв’язання нашої проблеми?

2. Природознавча хвилинка

— Прочитайте текст і вправи 127.

— Про яку рослину цей текст?

— Чи зустрічались ви з цією рослиною у нас? Чому?

— А де на території України знаходиться Поліський край?

— Із вправи 127 випишіть слова з дужок, ставлячи їх у родовому відмінку.

— А як ви визначали закінчення у родовому відмінку?


V. Закріплення та систематизація знань

1. Робота за варіантами

Вправу 129 виконати за чотирма варіантами.

— Що ж об’єднує іменники кожного стовпчика?

2. Пошукова робота. Вправа 130

— Доведіть, що саме це слово зайве.

— А як довести, що ви не помилились із вибором закінчення родового відмінка?

3. Робота із словниковими словами

— Сьогодні на словниковому диктанті ми писали слова влітку і улітку. Що ви можете розповісти про їх написання?

— Спишіть з дошки слова, розкриваючи дужки:

(в)ночі, (в)ранці, (в)зимку.

— Чому ви записали їх саме так?

— Абсолютно правильно. Вони пишуться за тим же правилом.

— Поміркуйте, які ще слова можна включити у цю групу. (Уночі, уранці, узимку)


VI. Підсумок уроку

1. Творча робота

— Зверніть увагу на слова із вправи 131. Складіть речення з одним із слів так, щоб воно стояло у родовому відмінку.

— Що ви дізнались про родовий відмінок іменників чоловічого роду? Як правильно визначити закінчення?

2. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання


VII. Домашнє завдання

С. 65, вивчити правило; вправа 132; вивчити словникові слова.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити