РІДНА МОВА 4 КЛАС
РОЗРОБКИ УРОКІВ

Урок 62

Тема. Вживання знака м’якшення перед закінченнями прикметників чоловічого і середнього роду в родовому, давальному і місцевому відмінках однини.

Паралельні форми прикметників чоловічого і середнього роду в місцевому відмінку однини

 

Мета: ознайомити учнів з правописом прикметників чоловічого і середнього роду з основою на м’який приголосний у родовому, давальному і місцевому відмінках однини; розвивати у дітей вміння розрізняти відтінки мови; виховувати шанобливе ставлення до рідної мови.

Обладнання: картки індивідуального опитування.

ХІД УРОКУ

I. Перевірка домашнього завдання

1. Робота із вправою 240

2. Картки індивідуального опитування

Картка 1

Утвори за допомогою суфіксів -ськ-, -цьк-, -зьк- прикметники від поданих іменників.

Київ, Херсон, Білорусія, Росія, Крим, Лохвиця, Прага.

Картка 2

Утвори за допомогою суфіксів -ськ-, -зьк-, -цьк- прикметники від поданих іменників.

Польща, Рига, учитель, хлібороб, лікар, учень, батько.

Картка 3

Спиши, вставляючи замість пропусків прикметники, утворені від іменників, які наведені у словах для довідок.

__________________  прикордонники надійно охороняють рубежі своєї держави. ____________________ метро дуже красиве. У __________________ шахтах добувають вугілля. __________________ гори вищі за ____________________. ___________________________         теплохід прибув в ____________________ порт.

Слова для довідок: Одеса, Україна, Київ, Кавказ, Донецьк, Карпати, пасажир.

 

II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання

— Розділіть наведені прикметники на дві групи.

Домашній, раннє, спілий, красиве, дивний, давнє, синій.

— За якою ознакою ви розділили прикметники на дві групи?

— Чи має значення група прикметника при відмінюванні?

— А яке саме?

Якщо якась частина дітей розділить на групи за родами, вчитель повинен їх похвалити, відзначивши, що можливий і такий поділ. Але все-таки педагог орієнтує дітей на поділ за кінцевим приголосним основи.

 

III. Оголошення теми і мети уроку

— Сьогодні ми зосередимо увагу на прикметниках м’якої групи чоловічого і середнього роду, поспостерігаємо за утворенням форм родового, давального і місцевого відмінків.

 

IV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

1. Робота за варіантами

I варіант — продовжує роботу із вправою 241 (2, 3).

II варіант — проводить аналітичну роботу з таблицею відмінювання прикметників на с. 110.

2. Колективна робота із вправою 242

— Які висновки із своїх спостережень ми можемо зробити?

Доцільно оформити результати спостережень у вигляді таблиць.

 

 

V. Закріплення та систематизація знань

1. Робота в парах (вправа 243 (1, 2))

Завдання 342 (3) опрацювати колективно.

— Чим можна пояснити наявність або відсутність знака м’якшення у відмінкових формах прикметників м’якої групи в однині?

2. Творче списування

Спишіть речення, ставлячи прикметники, що в дужках, у потрібному відмінку однини.

I варіант

По (осіннє) небу пропливали важкі хмари. На (зелений) горбочку притулилася хатинка. Багато цікавого учні дізналися у (художній) музей.

II варіант

Село розташувалося біля (темний) лісу. Проміння (вечірнє) сонця освітлювало верхівки дерев. З (ранній) ранку до (пізній) вечора гудуть у полі трактори.

— Визначте відмінки прикметників.

— Що ви можете розповісти про форми родового відмінка прикметників м’якої групи в однині?

— А в яких ще відмінках з’являється знак м’якшення?

— А що цікавого можете розповісти про форму місцевого відмінка однини прикметників м’якої групи?

 

VI. Підсумок уроку

1. Гра «Хто перший дасть дзвоник»

— Розкажіть все, що дізнались нового на уроці. Наводьте приклади на підтримку своїх тверджень.

Хто закінчить розповідь, той і даватиме дзвоник.

2. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання

 

VII. Домашнє завдання

Вправа 244.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.