Українська мова. 4 клас. І семестр за підручником М. С. Вашуленка - розробки уроків

Урок 10.  ОСОБЛИВОСТІ ТЕКСТІВ-ОПИСІВ. МЕТА ЦИХ ТЕКСТІВ

Мета: продовжити ознайомлення учнів із типами текстів за їх метою; звернути увагу на характерні ознаки текстів-описів; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати бережливе ставлення до природи.

Хід уроку

I.       ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.      АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1.      Перевірка домашнього завдання (вправа 36, с. 21).

—     З яким текстом ознайомилися вдома?

—     Чи можна його назвати текстом-міркуванням? Доведіть.

—     Зачитайте виписані речення.

—     На які слова ви звернули увагу? (Говорить, твердить, каже)

—     Що це за слова? (Синоніми)

—     Яка їх роль у реченні? (Допомагають уникнути повторів.)

2.      Словниковий диктант

—     Запишіть під диктування.

Восени, щоденно, щогодини, портрет, попереду, до побачення, щодня. Взаємоперевірка робіт.

—      Правопис якого слова ми ще не розглядали? (Портрет)

3.      Каліграфічна хвилинка

Пп Пп Пп пп ор портрет

—                Утворіть словосполучення.

         

Гра «Сито»

—       Доберіть з довідки слова та запишіть речення.

Портрет пише...

Море малює...

Пейзажист передає красу природи у...

(Шофер, портретист, моряк, пекар, мореніст, піаніст, пейзаж)

III.        ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

—       Малювати можна не лише фарбами. Сьогодні ми спробуємо малювати за допомогою слів.

А допоможе нам у цьому новий тип тексту.

IV.      СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.        Ознайомлення з текстом-описом. Вправа 39 (с. 21)

—        Прочитайте текст вправи.

—        Який заголовок ви можете запропонувати до цього тексту?

—        Чи можна назвати цей текст міркуванням?

—         Чому? Доведіть свою думку.

—          Яка мета цього тексту?

—          Які слова автор уживає в тексті, щоб описати зовнішність дідуся?

—           Такий текст називають текстом-описом.

2.            Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 27)

3.             Колективне виконання вправи 38 (с. 22)

—            Прочитайте текст вправи.

—            Чому дідусь називає онуку «Моя черешенька» ?

—            Доведіть, що це текст-опис.

4.       Фізкультхвилинка

V.       УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1.       Гра «Портрет на замовлення». Вправа 39 (с.22)

Завдання можна виконати диференційовано: одні учні виконують завдання, подане у вправі, інші описують свого однокласника, не називаючи його імені.

Перевірка виконаних робіт

—      Які слова допомогли вам упізнати ваших однокласників?

2.        Робота в групах. Вправа 40 (с. 22)

Учні читають діалог та добирають до нього заголовок.

—       Про що мріяла перша дитина? А друга?

—        Обміркуйте в групах, як можна продовжити діалог другої дитини. Учитель заслуховує відповіді кожної групи.

—       А як ви допомагаєте птахам?

3.        Самостійна робота

1         варіант

—        Прочитайте текст.

—         Визначте тип тексту та доберіть питання, на яке він відповідає.

—          Придумайте заголовок до тексту.

Кроків за кілька від сухої коси визирає з води вербовий кущик. Невеличкий такий, а на ньому — котики. Пухнасті, жовтаво-зелені. Ніби табунець гусенят примостився спочити на галузках. І такі вони лагідні та безпомічні.

2           варіант

—          Прочитайте текст.

—          Визначте тип тексту та доберіть питання, на яке він відповідає.

—          Придумайте заголовок до тексту.

Усю зиму спав їжачок у лісі під купою хмизу. Настала весна. Весняне сонечко пригріло землю.

Виліз їжачок зі свого зимового лігва і почав чиститися. Він потерся об кущі та гілочки. Потім облизав себе язичком. Подивився їжачок навкруги, струснувся і побіг на полювання.

—       Над якими типами текстів ви працювали?

—        Чим текст-опис відрізняється від тексту-розповіді?

VI.        ПІДСУМОК УРОКУ

—         З якими текстами ми сьогодні ознайомилися?

—         Чому вони мають таку назву?

—       Як ви розумієте вислів «живий портрет»?

VII.       ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 41, с. 22-23.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.