Українська мова. 4 клас. І семестр за підручником М. С. Вашуленка - розробки уроків

Урок 22. АНАЛІЗ ПЕРЕВІРНОЇ РОБОТИ. СЛОВО. ЗНАЧЕННЯ СЛОВА

Мета: узагальнити знання учнів про лексичне значення слова; розвивати вміння визначати значення слова в контексті; виховувати любов до рідного слова.

Хід уроку

I.      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.      АНАЛІЗ ПЕРЕВІРНОЇ РОБОТИ

III.     ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

—   Сьогодні ми починаємо подорож країною Слова. Що пригадаємо і про що дізнаємося з цього розділу, ви дізнаєтеся на с. 40 вашого підручника.

IV.     СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.       Робота за таблицею

          

2.        Зупинка «Слова з прямим і переносним значенням»

1) Робота над загадкою.

Насупилось небо, плаче хмаринка,

А поле сміється щасливо і дзвінко,

Бо сльози хмаринки несуть урожай.

Як сльози ці звуться? Ану, відгадай. (Дощ)

—      Прочитайте слова, вжиті в переносному значенні.

—       Назвіть виконавців цих дій.

—       Хто може насупитися, плакати, сміятися?

—      Чому ці дії, властиві людям, приписуються неживим предметам?

2)       Робота над прислів'ями. Вправа 74 (с. 41).

     Виразне читання прислів’їв.

•     Визначення слів, вжитих у переносному значенні.

—        Які слова роблять наше мовлення образним — з прямим чи переносним значенням?

—        Доведіть свою думку.

•     Вибіркове списування речень, визначення у них головних членів речення.

3.        Зупинка «Слова, що мають кілька значень». Вправа 75 (с.47)

—       Прочитайте виразно вірш-пораду Д. Білоуса.

—       Скільки значень має слово голова?

—       Запишіть речення з цим словом, щоб воно вживалося в різних значеннях.

Самостійне виконання третього завдання до вправи.

Взаємоперевірка виконаної роботи.

4.       Фізкультхвилинка

5.        Зупинка «Слова, які звучать і пишуться однаково». Вправа 76 (с. 47)

Гра «Шукачі»

—       Відшукайте у реченнях слова-близнюки.

—       Що спільного у значеннях цих слів?

—        Чи можна назвати їх багатозначними? Чому?

—        У чому полягає відмінність між багатозначними і цими словами? Самостійне виконання другого завдання до вправи.

Взаємоперевірка виконаної роботи.

6.        Зупинка «Слова, близькі за значенням (синоніми

—       Мова наша мелодійна, співуча, солов’їна. Є слова, що можуть мати багато значень, але є й слова, близькі за значенням.

—        Як називаються такі слова? (Синоніми)

1)          Гра «Я — тобі, ти — мені».

Учитель називає слова, а діти до них добирають синоніми та записують їх у зошити.

іти — ...

веселии — ...

хата — ...

Відважний — ...

—       До яких частин мови можуть належати синоніми?

2)        Виконання вправи 77 (с. 42).

—        Прочитайте виразно вірш Л. Стрельника.

—        Які синоніми дібрав автор до слова заметіль?

Самостійне виконання третього завдання до вправи. Фронтальна перевірка.

7.         Зупинка «Слова, протилежні за значенням (антоніми)»

—        Які слова називають антонімами?

старий дуб — ...

повне відро — ...

Легка сумка — ...

міцний мороз — ...

—         До виділених слів доберіть антоніми. Запишіть їх у зошити.

Гра «Скажи без затримки»

Учні «ланцюжком» швидко називають відповідний антонім. Хто затримався, поступається відповіддю наступному учневі.

Білий — ..., великий — ..., верхній — ..., голосно — ..., весело — ..., цікаво — ..., сміятися — ..., мороз — ..., вітатися — ... чисто — ..., радість — ...

V.        ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

—       Які значення можуть мати слова?

—        Як ви розумієте переносне значення слова. Наведіть приклади.

—         Які слова є синонімами?

—         Які слова є антонімами?

—          Наведіть приклади багатозначних слів.

—         Чим багатозначні слова відрізняються від слів, які звучать і пишуться однаково?

VI.        ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 78, с. 42.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.