Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Українська мова. 4 клас. І семестр за підручником М. С. Вашуленка - розробки уроків

Урок 23. ЗНАЧУЩІ ЧАСТИНИ СЛОВА. РОЗРІЗНЕННЯ СПІЛЬНОКОРЕНЕВИХ

СЛІВ І ФОРМ ОДНОГО Й ТОГО САМОГО СЛОВА

Мета: узагальнити знання учнів про морфемну будову слова; розвивати вміння знаходити основу, закінчення у слові, поданому в кількох граматичних формах, корінь у ряду поданих спільнокореневих слів, суфікс, префікс у ряду слів із тим самим суфіксом, префіксом; виховувати любов до рідного слова.

Хід уроку

I.         ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.         АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал до уроку на с. 36)

III.         ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

—          Сьогодні ми продовжимо подорож країною Слова, але завітаємо до міста під назвою Будова слова. Повторимо, з яких частин може складатися слово, як називаються ці частини, будемо знаходити і визначати їх у словах.

IV.        СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.          Колективне виконання вправи 79 (с. 42)

Виразне читання уривку, добирання заголовка.

—        Хто є мешканцями країни Мовляндії?

2.          Зупинка «Основа слова»

—         Навчившись знаходити змінну частину слів — закінчення, ми тим самим знаходимо іншу його частину, яка залишається незмінною. Цю частину називають основою.

—       Прочитайте прислів’я.

—       Випишіть з них слово правда, виділіть основу та закінчення.

Правда світліша за сонце. Не шукай правди в інших, коли в тебе її нема. Всяк правду знає, та не всяк про неї дбає. По правді роби, по правді і буде.

—        Що слід робити, щоби правильно визначити основу і закінчення?

3.         Зупинка «Частини основи. Корінь. Суфікс. Префікс»

1)         Робота за таблицею.

         

—       Розгляньте таблицю та зробіть висновки про частини основи.

—       Пригадайте, що називається коренем?

—       Назвіть частину основи, що стоїть перед коренем.

—        Як вона називається?

—       Назвіть частину основи, яка стоїть між коренем і закінченням.

—        Як вона називається?

2)         Виконання вправи 80 (с. 43).

Учні працюють у парах. Пояснюють одне одному, як вони розуміють заголовок вірша.

—        Знайдіть у вірші споріднені слова.

—         Які слова називаються спорідненими? (Споріднені (спільнокореневіслова мають спільний (однаковийкорінь, який об’єднує їх за основним лексичним значенням.)

—         Як називають спільну частину споріднених слів?

—         Запишіть ці слова в зошити.

—         Визначте в цих словах корінь.

—         Які слова у вірші мають менше звуків, ніж букв?

3)          Фізкультхвилинка.

4)           Робота над загадкою. Вправа 81 (с. 43).

—           Відгадайте загадку. (Корінь)

Добирання споріднених слів до слова-відгадки. (Корінчик, корінець)

—           Позначте суфікси в словах.

—           Які слова у загадці мають більше звуків, ніж букв?

4.             Зупинка «Закінчення слова»

—            Складіть словосполучення з поданих слів.

Милуватися, квітка; повернути, Марія; розповісти, мама.

—             За допомогою чого сполучено слова?

—             Виділіть закінчення.

—              Що ми називаємо закінченням? (Змінну частину слова)

—            Яку роль відіграє закінчення в мові?

5.              Зупинка «Розбір слів за будовою». Вправа 82 (с. 43)

—             Доповніть рядки вірша.

ПАМ’ЯТКА «РОЗБІР СЛОВА ЗА БУДОВОЮ»

•     Прочитай слово. До якої частини мови воно належить і що означає?

•     Зміни слово за відмінками та визнач у ньому закінчення.

•     Визнач основу слова (це частина слова без закінчення).

•     Добери до слова 2-3 споріднених слова та визнач корінь.

•     Назви префікс, суфікс.

—            Яка частина є обов’язковою в основі?

Самостійне виконання третього завдання вправи.

Перевірка — індивідуальне опитування учнів.

V.        ПІДСУМОК УРОКУ

—        З яких частин складається слово?

—        Як визначити у слові закінчення й основу?

—         Що таке закінчення? основа?

—         Що називають коренем? Як його знайти?

—         За допомогою чого утворюються нові слова?

—          Чим префікс відрізняється від суфікса?

VI.           ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 83, с. 43.









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.