Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Українська мова. 4 клас. І семестр за підручником М. С. Вашуленка - розробки уроків

Урок 25. ПОДІЛ НА ГРУПИ СЛІВ,  ЩО НАЛЕЖАТЬ ДО РІЗНИХ ЧАСТИН МОВИ. СЛУЖБОВІ СЛОВА

Мета: відновити і закріпити знання учнів про слова — назви предметів, ознак, дій; повторити поняття «частини мови», «іменник», «прикметник», «дієслово»; формувати вміння розрізняти самостійні частини мови за питаннями, відрізняти їх від службових слів, правильно вживати у мовленні; розвивати вміння аналізувати, систематизувати мовні явища; виховувати пізнавальний інтерес.

Хід уроку

І.    ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.    АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал до уроку на с. 36)

III.      МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

Ну, а візьмемо назву — дієслово,

само підказує, що діє слово!

Ще й прикладу до нього не навів,

а вже до півдесятка дієслів!

Прикметник дасть іменнику-предмету

якусь його ознаку чи прикмету.

Частини мови! Назви наче й звичні,

полюбиш їх — красиві, поетичні!

Хто ж так назвав оці частини мови?

Назвали вчені. Й підхопив народ!

Д. Білоус

Не задумавсь, відкіль

оті у нашій мові злитки золоті?

Як намистинки диво калинове -

частини мови!

Який співець, поет, який письменник

уперше слово вигадав — іменник?

Іменник! Він узяв собі на плечі

велике діло — визначати речі,—

ім’я, найменування і наймення;

робота, біль, і радість, і натхнення.

—  Сьогодні ми здійснимо подорож до країни Морфології. У ній живуть різні частини мови.

—  Сьогодні ми пригадаємо вивчені у 3-му класі самостійні частини мови, будемо розрізняти їх за питаннями; відрізняти їх від службових слів, правильно вживати у мовленні.

IV.     СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за таблицею

 

         

Назвіть частини мови, які є самостійними.

 —      Що називають іменником? прикметником? дієсловом?

—       Чим самостійні частини мови відрізняються від службових?

2.        Письмо з коментуванням

—        Запишіть речення. Визначте, до яких частин мови належать слова в реченні.

У вересні діти прийшли до рідної школи і сіли за парти.

3.        Колективне виконання вправи 84 (с. 44)

1)       Виразне читання вірша і знаходження слів, вжитих у переносному значенні.

2)        Гра «Назви частину мови».

Учитель називає слова із вправи, а учні сигналізують карткою із зображенням літер «І», «П», «Д».

3)       Самостійна робота.

—      Запишіть речення з іменником мати.

—      Запишіть речення з дієсловом мати.

Перевірка виконаної роботи.

4.       Фізкультхвилинка

V.       УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1.       Усне виконання вправи 85 (с. 44)

—       Поясніть виділений у тексті вислів.

—       Які прикметники використав автор у своєму вірші?

Усне виконання третього завдання вправи.

2.        Виділення службових слів. Вправа 86 (с. 44)

—        Які службові слова ви почули у лічилці?

—       Чи можна поставити до них питання?

—       Яку роль у реченні вони виконують?

3.        Пояснювальний диктант

—        Запишіть під диктування слова, розміщуючи їх у три колонки: іменники, прикметники, дієслова.

Радість, допомагати, чудовий, школа, веселий, батько, слухати, високий, прочитати, українська.

Висновок. Кожне слово належить до певної частини мови.

4.       Самостійна робота

—       Доберіть спільнокореневі слова, що належать до різних частин мови.

1   варіант

Білизна — ..., ...;

зима — ..., ...;

радість — ..., ...

2    варіант

Мороз — ..., ...;

шум — ..., ...;

праця — ..., ...

VI.      ПІДСУМОК УРОКУ

—       Що вчилися робити на уроці?

—        Як дізнатися, до якої частини мови належить те чи інше слово?

—        До яких слів не можна поставити питання?

VII.       ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 86 (3), с. 44.









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.