Українська мова. 4 клас. І семестр за підручником М. С. Вашуленка - розробки уроків

ІМЕННИК

Урок 26.  ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО ПРО ІМЕННИК ЯК ЧАСТИНУ МОВИ

Мета: актуалізувати знання учнів про іменник, його значення, граматичні ознаки; розвивати вміння знаходити іменник у тексті серед інших частин мови; виховувати пізнавальний інтерес.

Хід  уроку

I.     ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.     АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1.      Перевірка домашнього завдання (вправа 86(3), с.44)

Індивідуальне опитування.

2.       Гра «Допоможи Незнайкові»

—       Виправте помилки і запишіть слова правильно.

Щодено, посиредині, портред, окиан, в літку, допобачення, горезонт.

3.      Бесіда

—       З чого складається наше мовлення? (З речень)

—       З чого складаються речення?

—       Як групуються слова у мові? За якими ознаками?

—       Які частини мови вам відомі?

—       Яку роль у мовленні виконує кожна з них?

—       Наведіть приклади слів, що належать до відомих вам частин мови.

III.       ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

—        Сьогодні ми пригадаємо, що нам відомо про іменник; розширимо свої знання про лексичне значення іменника.

IV.     СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за таблицею

         

2.       Колективна робота над вправою 87 (с. 45)

Виразне читання вірша

—        Які іменники використані в тексті?

—        Які з іменників належать до істот, а які — до неістот?

—         Наведіть власні приклади.

—        Що ви знаєте про правопис власних іменників?

—        Наведіть приклади власних і загальних іменників.

3.         Робота в парах. Вправа 88 (с. 45)

Учні читають правило і ставлять одне одному питання за його змістом. Один учень запитує, другий відповідає. Потім вони міняються ролями.

—         Наведіть власні приклади іменників.

—         Що у науці про мову називають предметом?

Підказочка. Читай уважно додатковий теоретичний матеріал на с. 45 унизу сторінки.

4.        Фізкультхвилинка

V.        УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1.          «Працюймо разом!». Уточнення предметності іменника

1)         Бесіда.

—        Наведіть приклади іменників, що означають назви предметів, які можна побачити, почути, до яких можна доторкнутися.

—         А які іменники означають те, про що можна лише подумати? (Радість, сум, сміливість, біль, холод, любов)

—       Яке питання можна поставити до цих іменників? (Що?)

Висновок. До іменників належать слова, які мають абстрактне значення і відповідають на питання що?.

2)      Виконання вправи 89 (с. 46).

—      У чому полягає різниця між предметом і словом?

—       Порівняйте характеристику предмета підручника і характеристику слова, яке називає цей предмет.

Висновок. Коли ми даємо характеристику предмету підручник, то розповідаємо про його форму, розміри, матеріал, з якого він виготовлений, яке має призначення.

Коли ми даємо характеристику слову підручник, то розповідаємо про кількість звуків і букв у слові, до якої частини мови належить це слово, які його граматичні ознаки (рід, число, відмінок, член речення) має.

3)      Самостійне виконання третього завдання вправи 89.

2.       Поетична хвилинка

—      Прочитайте виразно уривки з віршів М. Грабоуса.

 • Взявши ножиці у руки —              

Це Василькова вже звичка,—        

Хлопчик вирізав без муки              

Із паперу чоловічка.

 

• Таня просить свого тата:

— Сонце зупини,

Хочу я його впіймати,

Тільки двері відчини.

 —       Знайдіть у них іменники, які не мають роду. Чому ви так уважаєте?

VI.       ПІДСУМОК УРОКУ

—       Яку частину мови пригадали на уроці?

—       Що називають іменником?

—        Як змінюється іменник?

—         Які граматичні ознаки має іменник?

VII.         ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 91, с. 47.

 


Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити