Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Українська мова. 4 клас. І семестр за підручником М. С. Вашуленка - розробки уроків

Урок 38. ПРАВОПИС ЗАКІНЧЕНЬ ІМЕННИКІВ ЧОЛОВІЧОГО РОДУ В ДАВАЛЬНОМУ І МІСЦЕВОМУ ВІДМІНКАХ ОДНИНИ

Мета: ознайомити учнів з особливостями відмінювання іменників чоловічого роду в давальному і місцевому відмінках однини; формувати вміння й навички доцільно використовувати у мовленні знання про правопис цих іменників у давальному і місцевому відмінках; виховувати любов до рідного слова.

Хід уроку

I.           ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Встали, діти, всі рівненько,

Посміхнулися гарненько.

Настрій на урок взяли Й працювати почали.

II.           АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1.           Перевірка домашнього завдання (вправа 136, с. 70)

—               Як ви визначили закінчення в орудному відмінку однини іменників чоловічого роду з основою на -р?

—               Хто такий муляр?

—               Чим займається маляр?

2.          Гра «Я — тобі, ти — мені»

Учитель називає іменник, а учень ставить його в орудний відмінок однини. Учень, плащ, авіатор, водій, слюсар, камінь, лікар, край, директор.

3.          Каліграфічна хвилинка

—               Запишіть каліграфічно.

 

І барвінком, і рутою,

і рястом квітчає

весна землю, мов дівчину,

в зеленому гаю.

 

—               Підкресліть іменники в орудному відмінку однини.

—               Випишіть слова, у яких звуків більше, ніж букв.

—               Запишіть до них звукові схеми.

III.           ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

—               Сьогодні на уроці ми розглянемо нову мовну закономірність, якою, на жаль, не всі вміють користуватися. Знання цієї закономірності та її дотримання роблять наше мовлення різноманітнішим, милозвучнішим. А будемо ми працювати над давальним і місцевим відмінками однини іменників чоловічого роду.

IV.           СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.             Спостереження над мовним матеріалом. Вправа 137 (с. 71)

Читання тексту учнями, добирання заголовка

—               Поставте запитання до тексту і дайте на них відповідь.

—              Випишіть словосполучення з іменниками чоловічого роду в давальному відмінку та позначте в них закінчення.

—              На основі власних спостережень спробуйте сформулювати правило правопису закінчень іменників чоловічого роду в давальному відмінку однини.

2.             Ознайомлення з правилом (с. 71)

3.             Первинне закріплення. Вправа 138 (с. 71)

—                Прочитайте виразно вірш.

—                Про що розповідає цей вірш?

—                Які емоції він у вас викликає?

—                Поясніть значення виділеного слова.

—                Які синоніми можна дібрати до цього слова? (Обрій, небосхил)

—                Виконайте звуко-буквений аналіз цього слова.

—               Користуючись правилом на с. 72, поясніть, правопис закінчень іменників чоловічого роду в місцевому відмінку однини.

4.             Фізкультхвилинка

V.             УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1.              Виконання вправи 139 (с. 72)

     Порівняння сполучень іменників у двох колонках.

•     Визначення спільного і відмінного в цих записах.

•     Визначення сполучень, які краще сприймаються на слух.

•     Ознайомлення з правилом (с. 73).

2.             Письмо з коментуванням

—               Спишіть, ставлячи іменники, подані в дужках, у давальному чи місцевому відмінку однини.

Дбалому (хом’як) зима не страшна.

Просо вітру боїться, а (дощ) кланяється.

Гарна дівчина, як калина (луг).

По (одяг) зустрічають, по (розум) проводжають.

—                Поясніть зміст прислів’їв.

3.           Поетична хвилинка

В хату з магазину Я приніс торбину,

А торбина дуже свіжа,

Зараз я її розріжу.

Дам я мамі й татові,

І малому братові,

Дідові й бабусі,

І сестрі Катрусі.

—                Визначте відмінок іменників чоловічого роду.

—                Поясніть правопис закінчень у цих іменниках.

VI.          ПІДСУМОК УРОКУ

—                Що вчилися робити на уроці?

—               Які закінчення мають іменники чоловічого роду в давальному відмінку однини?

—               Які закінчення мають іменники чоловічого роду в місцевому відмінку однини?

—               Для чого потрібні паралельні закінчення у давальному та місцевому відмінках?

—                Під час виконання яких завдань у вас виникли труднощі?

—                Як училися їх долати?

VII.          ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 140, с. 73.

 









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.