Українська мова. 4 клас. І семестр за підручником М. С. Вашуленка - розробки уроків

Урок 60. ВІДМІНЮВАННЯ ПРИКМЕТНИКІВ У МНОЖИНІ

Мета: ознайомити учнів з особливостями відмінювання прикметників у множині; пояснити, що прикметники у множині за родами не змінюються; вчити дотримувати м'якої і пом'якшеної вимови кінцевих приголосних основи прикметників у називному відмінку множини (хороші, далекі); розвивати вміння визначати відмінок прикметників у множині, зв'язне мовлення, логічне мислення; виховувати бажання говорити грамотно.

Хід уроку

I.       ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.      АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал до уроку на с. 126)

III.      ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

—      Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про відмінювання прикметників у множині.

IV.       СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.       Спостереження за мовним матеріалом

—       Відгадайте загадку.

✵ Йшла дівчина з торгу,

Несла гороху торбу.

Усюди, де ступала,

Горох порозсипала.

Ні лопатою згребти,

Ні мітлою замести.

А почало світати —

Немалого збирати. (Зорі в небі)

 

—          Які можуть бути зорі? (Холодні, блискучі, діамантові, мерехтливі, осяйні, срібні, сургучеві, тріпотливі, ясні, яскраві, небесні, недосяжні, передсвітанкові, вранішні, вечірні, пізні, ранні, самотні, незліченні, золоторогі)

—          Провідміняймо словосполучення — ясні зорі. (Письмово один учень — біля дошки, решта записують у зошитах тільки закінчення).

Н. ясні (зорі)

Р. ясних (зорей)

Д. ясним (зорям)

3.  ясні (зорі)

О. ясними (зоряма)

М. в ясних (зорях)

—            Чи змінюються прикметники у множині за родами? (Ні)

Висновок: прикметники у множині за родами не змінюються.

2.        Робота за підручником (с. 105)

Вправа 206

Учні роблять висновок про закінчення прикметників у називному відмінку множини і перевіряють за правилом на с. 105 правильність виконаного завдання.

3.         Первинне закріплення. Вправа 207

Інформація для вчителя

РОСЛИНИ — СИМВОЛИ УКРАЇНИ

До рослинних символів належать калина, верба, дуб, тополя, барвінок, чорнобривці. Вони здавна уособлюють красу нашої України.

✵    Верба.

Верба — символ краси, безперервності життя. З давніх-давен в Україні вербу вважали святим деревом. Перед Великоднем шостий тиждень посту називавсяВербним. На Вербному тижні, у неділю, святили вербу. Освячені її гілочки служили оберегами полів від граду, під час грози їх викидали на двір, щоб, як казали, «град припинився», обкурювали хату від хвороб, клали у купіль немовляти. Діти хльостали одне-одного освяченими гілочками, примовляючи:

Не я б’ю — верба б’є.

За тиждень — Великдень.

Недалечко — червоне яєчко!

Спаси і сохрани, Матір Божа,

Під своїм покровом.

На це хльостання не можна було ображатися, оскільки верба давала силу і здоров’я.

Говорять: «Де вода, там і верба». Вона своїми коренями скріплює береги, очищає воду. Коли копали криницю, то кидали шматок вербової колоди для очищення води. У відро з водою клали вербову дощечку, а на неї ставили кухлик для пиття води. Це була своєрідна народна гігієна.

Під вербами молодь призначала побачення, освідчувалася в коханні.

Про тиху, скромну вербу народ склав безліч пісень.

✵    Тополя.

Тополя також є нашим народним символом. Зі стрункою тополею порівнювали гнучкий дівочий стан та нещасливу дівочу долю.

Існує така легенда. В одному селі жила красива дівчина Поля і мужній хлопець на ім’я Стриба. Вони кохали одне одного. Одного разу старші люди попросили Стриба побігти у сусіднє село і довідатись, чи все там спокійно. Побіг Стриба, але, не добігаючи до села, побачив багато ворогів. Швидше вітру прибіг юнак додому, розповів людям про те, що бачив. Вирішили забрати худобу, пожитки і перечекати у горах, поки вороги залишать їхню землю. Бог блискавки і грому Перун побачив людей і вирішив дізнатися, чому вони тут. Спустившись на землю, Перун розпитав у людей, що сталося. Люди розповіли. І тут він побачив Полю. Вона йому дуже сподобалась, і він сказав: «Ця дівчина така гарна, що я візьму її собі за дружину».

Люди зраділи, бо мати такого Високого покровителя не всім дано. А Стриба, почувши, впав непритомний. Побачив це Перун і промовив: «Бачу я, що на чужому нещасті свого щастя не побудуєш. Тож нехай вона буде нічия». Ударив палицею об землю і там, де стояла Поля, виросло струнке зелене деревце. Люди, котрі стояли ближче, бачили, що відбулося, а ті, які стояли далі, питають: «Де Поля?» їм відповідають: «То Поля». А Стриба Перун забрав із собою на небо і зробив Богом земних вітрів.

✵    Дуб.

Символом сили, могутності, довголіття є дуб. Дуб живе довго. Відомий в Україні 1300-річний дуб, який росте в урочищі Юзефін Рівненської області. У с. Верхня Хортиця росте 800-річний дуб, під яким, за переказами, відпочивали Т. Шевченко, І. Рєпін, М. Лисенко. Обхват його стовбура — 8 м.

Матері своїм синам на сорочці вишивали листя дуба, щоб син був сильним, міцним. Спали на дубових меблях, які, за повір’ям, додавали під час сну сил. Дуб, як і інші наші народні символи, має лікувальні властивості.

✵    Калина.

Калина — символ кохання, краси, щастя. Навесні калина вкривається білим цвітом і стоїть, як наречена, у білому вбранні, а восени палахкотить ґро- нами червоних плодів. Калиною уквітчують весільний коровай, оселю, печуть смачні пироги, лікуються. Народ склав про неї багато легенд та пісень.

Калинова сопілка, калинова колиска, калиновий лист — говорять у народі.

✵     Чорнобривці.

Немає України без білої хати і чорнобривців, які милують око до сивих морозів.

Чорнобривці — трав’яниста рослина. Налічують 20 видів, які у дикому вигляді зустрічаються в Америці. Є високі й низькі, зі своєрідним запахом і без нього. В Україні поширені декоративні чорнобривці.

Для українців чорнобривці символізують дитинство, рідну матір і батька, рідну оселю.

їх назва пов’язана зі стародавньою легендою про майстрів-чоботарів, які виготовляли особливо гарні, святкові жіночі чобітки, що мали яскраво-червоні халяви та чорні голівки-чорнобривці.

✵     Барвінок.

Барвінок — теж символ України. Україну називають барвінковим краєм. Прекрасна, осяйна ця рослина. Квітневої пори на коротких пагонах розкриваються ніжні, кольору небесної блакитні, п’ятипелюсткові квіти барвінку. Чому так люблять і шанують люди барвінок?

Через нев’янучу зелень і виняткову живучість у середні віки барвінкові приписували чудодійну силу і вважали його символом вічності й постійності. Казали, що він оберігає від влади диявола і всякої нечисті й через те вішали над дверима оселі та ніколи не викидали на смітник, а лише у воду.

Цю рослину назвали так на честь кохання юнака Бара і дівчини Вінки. Барвінком прикрашають весільний коровай, його садять біля хати. Барвінок вплітають дівчата у віночок. Він зеленіє навіть під снігом. Барвінок є символом кохання і вічності.

Послухайте ще одну легенду: «Ця рослина, коли ще не мала своєї назви, дуже заздрила запашній фіалці, та була у великій шані серед людей. І тоді вона звернулася до богині Флори, щоб та подарувала їй аромат, красу і людську любов.

Однак не всесильною була богиня квітів і весни, і не змогла вона нагородити рослину великою красою. Зате дала їй гучну назву «вінка», що означає «перемога». Що ж переможного вбачали люди у цій скромній, з такими ж скромними синіми квіточками рослині — вічнозеленій окрасі наших гаїв, садів? У ній прихована могутня цілюща сила перемагати тяжкі недуги. За це люди подарували барвінкові свою любов.

4.        Фізкультхвилинка

V.        УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1.        Робота за підручником. Вправа 208 (с. 706)

2.        Робота в парах

—        Прочитайте прикметники. Що вони можуть описувати? (Вітер)

—        Утворіть множину прикметників за зразком: покірний — покірні.

Покірний, ніжний, божевільний, буйнокрилий, дужий, жвавий, крижаний, легенький, лютий, поривчастий, пронизливий, рвучкий, скажений, колючий, прохолодний, свіжий, сухий, теплий, вередливий, грайливий, злий, ласкавий, пустотливий, розхристаний, сердитий, непереможний

3.         Поетична хвилинка

Письмо по пам'яті

На зеленому горбочку,

У вишневому садочку,

Притулилася хатинка,

Мов маленька дитинка,

—       Прочитайте вірш виразно.

—       Знайдіть прикметники, поставте їх у множині.

—        Прочитайте вірш без прикметників.

—         Для чого потрібні прикметники? (Вони прикрашають наше мовлення, уточнюють, характеризують предметні зміст прочитаного.)

4.           Тренувальні вправа

1)         Запишіть словосполучення у множині. Виділіть закінчення прикметників. Козацька шапка, жовтий фартух, юний читач, давній випадок, чудова погода, весняний вітер, кам’яна стежка.

2)          Поширте речення прикметниками.

Діти читають книги.

Хмари пливуть у небі.

Гриби ростуть у лісі.

3)          Придумайте та запишіть 5-6 прикметників з префіксом най- у множині. Розберіть прикметники за будовою.

Найдовші, найвеселіші, найгарніші, найдобріші, найуважніші, найрозумніші.

4)          Запишіть словосполучення у зазначених відмінках.

Колискові пісні (у Д. в.)

Літні вечори (в О. в.)

Березові ліси (у Р. в.)

Бабусині онуки (у 3. в.)

5)          Допишіть закінчення прикметників. Запишіть відмінки прикметників у дужках. Перше речення розберіть за членами речення.

ВЕЧІР

Швидко насувається вечір у лісов... (   ) хащах. Темні.. (__       ) тіні лежать

попід деревами. Непорушно височіють стар... (     ) сосни, чорніють густ...

(___ ) розлог... ( ) ялини. Сховалося за деревами низьк... (_______ ) вечірн... (____ )

сонце.

6)          Складіть речення з поданих слів.

Галасливі, у, краї, летять, теплі, качки, та, гуси, швидко.

Розберіть прикметник як частину мови.

7)          Удоскональте текст, додаючи прикметники. Визначте відмінки прикметників.

МАК

У полі розквітли маки. Здалеку вони схожі на полум’я. Поле неначе килим. Гарно, коли зацвітає мак!

8)          Доберіть до поданих іменників 3-4 відповідних прикметники.

Кавуни, кошенята, діти, цукерки.

VI.       ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

—       Що таке прикметник?

—       На які питання відповідає прикметник?

—       Як відмінюються прикметники у множині?

VII.     ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 209, с. 106.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити