Українська мова. 4 клас. І семестр за підручником М. С. Вашуленка - розробки уроків

Урок 5. СЛОВА, НАЙВАЖЛИВІШІ ДЛЯ ВИСЛОВЛЕННЯ ДУМКИ

В РЕЧЕННІ, ТЕКСТІ

Мета: вчити учнів виявляти в тексті слова, які містять важливі відомості тексту, виділяти їх у тексті за допомогою інтонації; розвивати вміння оформлювати діалог на письмі; виховувати любов до природи.

Хід уроку

І.         ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.        АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання (вправа 20, с. 13)

—       Прочитайте списану строфу.

—       Прочитайте слова, у яких букви позначають два звуки.

—       Назвіть ці букви.

—       До якого слова склали звукову модель? Прокоментуйте її.

2.        Каліграфічна хвилинка

Загадка

Голі поля, мокне земля.

Дощ поливає.

Коли це буває? (Восени)

—                Запишіть каліграфічно.

Вв Вв Вв во ен се восени

—      Складіть прикмети. Підкресліть антоніми.

Восени багач,                                         

то взимку морозно

Як восени погідно,                                

то восени хліб у коморі.

Як у травні дощ надворі,   

а навесні прохач

 

3.     Фронтальне опитування

—     Що таке текст?

—     Як визначити тему тексту?

—      Як дібрати заголовок?

4.       Самостійна робота

—       Прочитайте текст.

—       Чи всі речення в цьому тексті потрібні? Обґрунтуйте свою думку.

—       Придумайте заголовок до тексту.

—       Запишіть текст і заголовок.

День був сонячний, теплий. В Оксанки було довге волосся. На небі жодної хмаринки. Сонце пестило землю лагідним теплом. Лагідний вітерець ледь-ледь колихав верхівки дерев.

III.     ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

—     Сьогодні ми з’ясуємо, що деякі слова відіграють важливу роль для висловлення думки в реченні, тексті; будемо вчитися виділяти їх інтонаційно та повчимося оформлювати діалог на письмі.

IV.     СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.      Спостереження за роллю слів, які допомагають передати послідовність подій. Вправа 21 (с. 13-14)

Читання тексту вправи учнями, добирання заголовка

—    Що цікавого дізналися з тексту?

—    Прочитайте виділені слова.

—     Яка їх роль у тексті? (Вони допомагають передати послідовність подій.)

—     Спробуйте переказати текст з опорою на виділені слова.

Висновок. Слова в тексті можуть указувати на послідовність подій, пов’язуючи між собою речення.

—     Запишіть ці слова у зошити і позначте у них префікси.

2.      Колективне виконання вправи 22 (с. 74)

—     Прочитайте виразно вірш Д. Павличка.

—     Як ви вважаєте, які слова передають головну думку вірша?

—     Ці слова слід вимовляти з більшою силою голосу.

Конкурс на кращого читця

—     Прочитайте питальні речення.

—     Визначте, яким за метою висловлювання буде останнє речення. Чому ви так уважаєте?

—     З якою метою ми виділяємо голосом деякі слова в усному мовленні?

3.      Фізкультхвилинка

V.      УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1.       Робота в парах. Вправа 23 (с. 74-75)

—      Прочитайте вірш А. Костецького.

—      Які речення за метою висловлювання вживає автор у своєму вірші?

—      Скільки осіб беруть участь у розмові?

—       Як називають таку розмову? (Діалог)

—       Повправляйтесь у виразному читанні діалогу.

—       Зверніть увагу на оформлення діалогу на письмі.

—       Запишіть діалог, дотримуючи розділових знаків.

2.        Гра «Кращий знавець мови»

—       Прочитайте і відгадайте загадку.

                ХТО ДІД?

З’їжджалися дочки у гості до діда:

ось там Завірюха санчатами їде,

за нею Метелиця слідом мете,

Хурделиця хугу з собою веде.

А тільки-но вітер у полі завіє,

як стануть на межі Хуртеча й Завія.

Нарешті, удвох з Заметіллю приїхала

найменша — улюблена донечка Віхола.

 

—      Знайдіть слова-синоніми.

—      Поясніть заголовок.

—      Що може означати слово дід?

—      Розкажіть про свого дідуся.

VI.      ПІДСУМОК УРОКУ

—      Що нового дізналися на уроці?

—      У чому зазнали труднощів?

VII.      ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 24, с. 15.

 






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.