УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік

І семестр

ТЕКСТ

УРОК 10. ТЕКСТ-МІРКУВАННЯ

Мета: продовжити ознайомлення учнів із типами текстів за їх метою; формувати уявлення про текст-міркування, його характерні ознаки: твердження, доказ, висновок; вчити складати тексти-міркування; виховувати інтерес до навчання.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Робота за картками

Картка 1

— Прочитайте текст.

— Визначте тип тексту і доберіть питання, на яке він відповідає.

— Придумайте заголовок до тексту.

Кроків за кілька від сухої коси визирає з води вербовий кущик. Невеличкий такий, а на ньому — котики. Пухнасті, жовтаво-зелені. Ніби табунець гусенят примостився спочити на галузках. І такі вони лагідні та безпомічні.

Картка 2

— Прочитайте текст.

— Визначте тип тексту і доберіть питання, на яке він відповідає.

— Придумайте заголовок до тексту.

Усю зиму спав їжачок у лісі під купою хмизу. Настала весна. Весняне сонечко пригріло землю.

Виліз їжачок зі свого зимового лігва і почав чиститися. Він потерся об кущі та гіде очки. Потім облизав себе язичком. Подивився їжачок навкруги, Струснувся і побіг на полювання.

2. Фронтальне опитування

— Над якими типами текстів ви працювали?

— Чим текст-опис відрізняється від тексту-розповіді?

3. Робота за таблицею «Типи текстів»

Розповідь

Опис

?

Розповідаємо про певну подію

Описуємо предмет або подію

Хочемо довести або спростувати певну подію

— Яку назву можна дати третьому виду текстів?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні ми попрацюємо над текстами-міркуваннями; дізнаємося про їх характерні ознаки.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. «Попрацюймо разом!»

— Прочитайте текст.

— Який із трьох заголовків найбільше підходить до цього тексту? (Витівки Шарка. Симпатичне щеня. Чому цуценя назвали Шарком?)

Наше цуценя назвали Шарком, тому що здалеку воно здається пухнастою кулькою.

По-перше, у нього короткі, криві ніжки, і ходить воно, перевалюючись з боку на бік. По-друге, мама так розгодувала його, що цуценя підмітає шерстю землю, а лап зовсім не видно.

Ось чому кличка Шарко йому дуже підходить.

— Який це тип тексту?

Висновок. Це текст-міркування. У тексті-міркуванні є твердження, доказ, висновок.

— Розгляньте схему цього тексту і запишіть потрібні речення.

Твердження: Чому?..

Доказ: Тому що...

Висновок: Ось чому...

2. Вибіркове списування

— Прочитайте текст і визначте його тип.

— Випишіть речення, у якому висловлюється твердження.

Світ прекрасний Навколо тебе —

сонце ясне і синє небо,

птахи і звірі, гори і ріки —

нехай він буде таким навіки!

Нехай людина добро приносить,

бо світ навколо любові просить.

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Творча робота

— Прочитайте зачин тексту.

Найкращий урок для мене — читання. Чому саме цей урок став цікавим і необхідним? Яка таємниця криється за цим?

Ось вона, таємниця...

— Складіть текст-міркування, дібравши переконливі докази, та зробіть висновок.

— Запишіть текст.

2. Перевірка виконаної роботи

3. Гра «Будівники»

— Перебудуйте текст-розповідь на текст-міркування.

Птахи — наші друзі. Вони знищують шкідників лісу. А ще вони радують нас своїм співом. Бережіть птахів!

4. Складання речень-міркувань

·       Лось і косуля — травоїдні тварини, бо...

(вони живляться виключно рослинною їжею).

·       Ліс — наше багатство, оскільки дає нам:..

(чисте повітря, смачні та корисні плоди, затишний відпочинок).

·       Цю гарну пташку прозвали сорока-білобока, через те що має вона...

(хвіст і голівку чорну, як у ворони, тільки крила та черевце біленькі).

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Пригадайте, що таке текст?

— Які бувають типи текстів?

— Як скласти текст-міркування?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити