УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік
І семестр
ТЕКСТ
УРОК 10. ТЕКСТ-МІРКУВАННЯ
Мета: продовжити ознайомлення учнів із типами текстів за їх метою; формувати уявлення про текст-міркування, його характерні ознаки: твердження, доказ, висновок; вчити складати тексти-міркування; виховувати інтерес до навчання.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Робота за картками
Картка 1
— Прочитайте текст.
— Визначте тип тексту і доберіть питання, на яке він відповідає.
— Придумайте заголовок до тексту.
Кроків за кілька від сухої коси визирає з води вербовий кущик. Невеличкий такий, а на ньому — котики. Пухнасті, жовтаво-зелені. Ніби табунець гусенят примостився спочити на галузках. І такі вони лагідні та безпомічні.
Картка 2
— Прочитайте текст.
— Визначте тип тексту і доберіть питання, на яке він відповідає.
— Придумайте заголовок до тексту.
Усю зиму спав їжачок у лісі під купою хмизу. Настала весна. Весняне сонечко пригріло землю.
Виліз їжачок зі свого зимового лігва і почав чиститися. Він потерся об кущі та гіде очки. Потім облизав себе язичком. Подивився їжачок навкруги, Струснувся і побіг на полювання.
2. Фронтальне опитування
— Над якими типами текстів ви працювали?
— Чим текст-опис відрізняється від тексту-розповіді?
3. Робота за таблицею «Типи текстів»
Розповідь |
Опис |
? |
Розповідаємо про певну подію |
Описуємо предмет або подію |
Хочемо довести або спростувати певну подію |
— Яку назву можна дати третьому виду текстів?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми попрацюємо над текстами-міркуваннями; дізнаємося про їх характерні ознаки.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. «Попрацюймо разом!»
— Прочитайте текст.
— Який із трьох заголовків найбільше підходить до цього тексту? (Витівки Шарка. Симпатичне щеня. Чому цуценя назвали Шарком?)
Наше цуценя назвали Шарком, тому що здалеку воно здається пухнастою кулькою.
По-перше, у нього короткі, криві ніжки, і ходить воно, перевалюючись з боку на бік. По-друге, мама так розгодувала його, що цуценя підмітає шерстю землю, а лап зовсім не видно.
Ось чому кличка Шарко йому дуже підходить.
— Який це тип тексту?
Висновок. Це текст-міркування. У тексті-міркуванні є твердження, доказ, висновок.
— Розгляньте схему цього тексту і запишіть потрібні речення.
Твердження: Чому?..
Доказ: Тому що...
Висновок: Ось чому...
2. Вибіркове списування
— Прочитайте текст і визначте його тип.
— Випишіть речення, у якому висловлюється твердження.
Світ прекрасний Навколо тебе —
сонце ясне і синє небо,
птахи і звірі, гори і ріки —
нехай він буде таким навіки!
Нехай людина добро приносить,
бо світ навколо любові просить.
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Творча робота
— Прочитайте зачин тексту.
Найкращий урок для мене — читання. Чому саме цей урок став цікавим і необхідним? Яка таємниця криється за цим?
Ось вона, таємниця...
— Складіть текст-міркування, дібравши переконливі докази, та зробіть висновок.
— Запишіть текст.
2. Перевірка виконаної роботи
3. Гра «Будівники»
— Перебудуйте текст-розповідь на текст-міркування.
Птахи — наші друзі. Вони знищують шкідників лісу. А ще вони радують нас своїм співом. Бережіть птахів!
4. Складання речень-міркувань
· Лось і косуля — травоїдні тварини, бо...
(вони живляться виключно рослинною їжею).
· Ліс — наше багатство, оскільки дає нам:..
(чисте повітря, смачні та корисні плоди, затишний відпочинок).
· Цю гарну пташку прозвали сорока-білобока, через те що має вона...
(хвіст і голівку чорну, як у ворони, тільки крила та черевце біленькі).
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Пригадайте, що таке текст?
— Які бувають типи текстів?
— Як скласти текст-міркування?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ