УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік
І семестр
ТЕКСТ
УРОК 11. БУДОВА ТЕКСТУ. СКЛАДАННЯ ОСНОВНОЇ ЧАСТИНИ ЗА ПОДАНИМ ЗАЧИНОМ І КІНЦІВКОЮ
Мета: розширити знання учнів про текст; удосконалювати вміння визначати основні частини тексту; розвивати вміння будувати текст за поданими частинами; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати самостійність, уважність.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Робота з деформованим текстом
— Розмістіть у правильному порядку частини міркування.
[ ] Адже скільки про її кмітливість казок складено, скільки про винахідливість розказано.
[ ] Дійсно, хитрюща руда проноза.
[ ] Здавна лисицю вважали найхитрішим звіром.
— Які характерні ознаки має текст-міркування?
— Коли використовують тексти-міркування?
2. Каліграфічна хвилинка
Загадка
Є у мене вірний друг,
Має він чудовий слух.
Через поле і лісок
Подається голосок.
Він біжить по проводах:
Скажеш тут, а чути там. (Телефон)
— Запишіть каліграфічно.
Тт Тт тт ле фон телефон
3. Гра «Конструктор»
— Утворіть слова з частиною теле-.
— Запишіть спільнокореневі слова до слова телефон.
До твого словничка
Телеграма — звістка, передана телеграфом; бланк з текстом такого повідомлення.
Телеграф — апарат для передавання і приймання на відстані різних повідомлень.
— Запишіть каліграфічно ці слова.
4. «Коли так говорять?». Робота з фразеологізмами
— Знайдіть відповідності та з’єднайте стрілками.
Зіпсований телефон |
довго і часто розмовляти по телефону |
Висіти на телефоні |
неправильне повідомлення |
Гарячий телефон |
довго розмовляти по телефону |
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми продовжимо вивчати тему «Текст». Пригадаємо, з яких основних частин він може складатися. Це важливо знати і використовувати у своєму усному і писемному мовленні, щоб тексти були послідовні і логічні.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Гра «Збери врожай»
— Перший ряд збирає сунички.
Другий ряд збирає помідори.
Третій ряд збирає груші.
— Які слова у вас вийшли? (Зачин, основна частина, кінцівка)
— Коли ви чули такі слова?
2. Робота за таблицею
Текст |
||
Зачин називає тему висловлювання |
Основна частина розкриває думку, намічену в зачині |
Кінцівка завершує текст, підводить до висновку |
3. Первинне закріплення
— Прочитайте текст.
Ось і останній серпневий день. Маленькому Петрикові до школи б іти, а він занедужав.
Боляче йому від думки, що всі завтра йтимуть уранці до школи, а він лежатиме.
От і світанок першого вересня. Ще тільки розвидняється, а Петрик уже не спить.
Зійшло сонце. Чує Петрик: ідуть діти, лунають веселі голоси. Защеміло серце.
Коли це скрипнули двері, хтось увійшов до кімнати. На дверях — учителька Марія Миколаївна, вона вчитиме його в першому класі. Усміхнулася вчителька, підійшла до Петрикового ліжка, поставила у велику вазу квітку.
І в Петрика сьогодні Перше вересня.
В. Сухомлинський
— Доберіть до тексту заголовок.
— З яких частин складається текст?
— Прочитайте зачин і кінцівку.
— Усно перекажіть основну частину.
4. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Вправа «На гостину до казки»
— З якої казки цей уривок?
Телесику, Телесику! Приплинь, приплинь до бережка! Дам я тобі їсти й пити!
— Пригадайте зачин і кінцівку цієї казки.
2. Робота в групах
— Прочитайте кінцівку тексту.
— Визначте за нею тип тексту: опис, розповідь, міркування.
... А коли немає дощу, земля висихає, трава і дерева вкриваються пилом і всі рослини чекають вологи. Тому дощ дуже потрібний землі.
— Складіть твердження і доказ.
— Прочитайте, що у вас вийшло.
3. Творча робота
— За поданим зачином і кінцівкою складіть і запишіть оповідання. Кожну частину тексту пишіть з абзацу!
Хлопчики йшли лісовою стежкою. Вечоріло. Гарно в лісі:, тиша, запахи трав, квітів!
...
Хлопчики щиро подякували лісникові за гостинність.
4. Перевірка виконаної роботи
Заслухати 2-3 учнів.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що таке текст?
— З яких частин він складається?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ