УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік

І семестр

РЕЧЕННЯ

УРОК 15. ОСНОВА РЕЧЕННЯ. ДІАЛОГ

Мета: закріплювати знання учнів про підмет, присудок як граматичну основу речення; розвивати вміння визначати в реченні його основу та встановлювати зв'язок слів між словами в реченні; здійснити перевірку діалогічного мовлення; виховувати шанобливе ставлення до співрозмовника.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Вправа «Знаки загубилися»

— Прочитайте текст, розставляючи потрібні розділові знаки в кінці речень.

— Поясніть свій вибір.

Молода берізка вибігла на узлісся і зупинилася чого це вона так відірвалася від своїх подруг мабуть, зрозуміла, що тут більше простору і сонячного проміння ось чому вона і вища і кучерявіша від інших беріз рости, берізко, звеселяй землю своєю красою

— Випишіть спонукальне речення.

— Підкресліть у ньому звертання. Поясніть розділові знаки.

— Які види речень за метою висловлювання вам ще відомі?

— Наведіть власні приклади.

2. Каліграфічна хвилинка

по осе ред     посередині

— Запишіть каліграфічно.

У місті побудували парк, посередині якого бив фонтан.

3. Загадки-жарти

— Що стоїть посеред землі? (Літера «м»)

— Що стоїть посеред Києва? (Літера «є»)

— Що стоїть посеред Дністра? (Літера «с»)

— Що стоїть між літерами А і Б? (Літера «і»)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ми продовжимо роботу над темою «Речення»; пригадаємо, як називаються головні слова в реченні; будемо встановлювати зв’язок слів у реченні за допомогою питань, а також перевіримо ваші вміння складати діалоги.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Відновлення змісту деформованих речень

— Складіть і запишіть речення.

— Визначте їх граматичну основу.

— Поясніть, як ви її визначили.

Туман, золотій, срібний, землі, по, гуляє.

В’ється, між, швидка, берегів, зелених, річка.

2. Бесіда

— Що таке граматична основа речення?

— На що вказує підмет? На які питання він відповідає?

— Що виражає присудок? На які питання він відповідає?

3. Творча робота

— Прочитайте віршовані рядки.

— На місці крапок уставте порівняння, подані в дужках.

— Запишіть речення і визначте його граматичну основу.

З листя падають росинки, ніби сонячні...

Роси падають на квіти і блищать, як...

На траві блищать росинки, мов сріблясті...

(Самоцвіти, сльозинки, намистинки)

4. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Списування з граматичним завданням

— Спишіть речення. Підкресліть підмети.

— Випишіть члени речення, що залежать від підмета.

— Установіть зв’язки між підметами і цими словами.

Прозора крига вкрила річку.

Шумлять сині води Дніпра.

Ласкаве проміння сонця торкнулося землі.

Зразок

Цвітуть у полі волошки сині.

Волошки (що роблять?) цвітуть; волошки (які?) сині.

2. Робота з пам'яткою «Як вести діалог»

Пам'ятка

1. Дотримуйте теми й мети спілкування.

2. Під час спілкування не перебивайте співрозмовника.

3. Будуйте репліки так, щоб заохотити співрозмовника висловити власну думку.

4. Слухайте зацікавлено й доброзичливо.

5. Дбайте про те, щоб своїми висловлюваннями не образити співрозмовника.

6. Додержуйте етикетних норм і правил поведінки під час діалогу.

3. Робота в групах

1-ша група. Складіть діалог за початком, використовуючи додаткову інформацію.                     

— Мар’янко, подивись на оце диво!

— Яке диво?

— Дивись, які маленькі вогники виблискують на небі!

— Ні, Михайлику, це не вогники, а зорі. А зорі — це космічні тіла. А якщо ти уважно подивишся на небо, то побачиш скупчення зірок. Це...

ЦІКАВІ ФАКТИ

Існують місця скупчення зірок. Люди «розділили» небо на 88 ділянок, назвали їх сузір’ями і дали їм імена героїв давніх міфів, легенд, казкових істот, наприклад, Козерог, Стрілець, Риби, Волопас, Телець, Мала Ведмедиця, Велика Ведмедиця. Два останніх сузір’я мають форму ківшика з ручкою.

2-га група. Складіть діалог за описаною ситуацією.

Ситуація: новенька учениця (учень) у класі, розмова на перерві.

Мета спілкування: познайомитися з однокласницею (однокласником).

Уживайте слова: з якої школи, міста, що сподобалось, найцікавіші предмети, захоплення.

3-тя група. Розіграйте діалог із прочитаного тексту.

КОШЕНЯ І МИШКА

Подружилися кошеня і мишенятко. Повернулося кошеня додому, а мама питає: «Що за гарний запах ти із собою принесло?». Котик відповідає: «Так пахне мій друг мишеня!». «Дуже пахне добре,— відказує кішка.— Коли йтимеш до власного смачного приятеля, поклич мене!».

Цієї миті миша питає у своєї дитини: «Що за гидкий запах ти принесло?». Мишенятко пояснило: «Я гралося із кошеням!». «Та це ж загибель наша!» — злякалася й розгнівалася миша.

4. Презентація складених діалогів

5. Аналіз допущених помилок

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Використовується інтерактивний метод «Мікрофон».

• Сьогодні на уроці я навчився (навчилася...)

• Найбільше мені запам’яталося...

• Я зробив (зробила) для себе такі висновки...

• Найбільше мені сподобався діалог ..., тому, що...

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити