УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік
І семестр
РЕЧЕННЯ
УРОКИ 17-18. ЗВ'ЯЗОК СЛІВ У РЕЧЕННІ. ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ НА ПОБУДОВУ ТА ПОШИРЕННЯ РЕЧЕНЬ
Мета: закріпити вміння учнів визначати основу речення та встановлювати зв'язки між словами в реченні; розвивати вміння поширювати речення словами і словосполученнями, складати речення за поданими схемами; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати культуру писемного мовлення.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Каліграфічна хвилинка
Дд дд до по об ба ач че єн ння
— Прочитайте і запишіть каліграфічно.
— Доберіть до поданого слова:
· синоніми (до зустрічі, бувай);
· антоніми (привіт).
— Складіть з поданим словом речення, різні за метою висловлювання та інтонацією.
2. Самостійна робота
— Спишіть речення, вставляючи потрібні слова, що відповідають на питання, подані в дужках.
— Підкресліть головні члени речення.
Хмара (яка?) закрила (що?). Налетів вітер (який?). Спека поступилася (чому?). Загримів грім (де?). Полив дощ (який?).
3. Фронтальне опитування
— З чого складається наше мовлення? (З речень)
— 3 чого складаються речення? (Зі слів)
— Що є граматичною основою речення?
— Які члени речення, крім головних, вам відомі? (Другорядні члени речення)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми будемо поширювати речення за допомогою другорядних членів речення, складати речення за поданими схемами, встановлювати зв’язки між словами в реченні.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Фронтальне виконання практичних завдань
Завдання 1
— Поширте речення словами з дужок.
Настав ... ранок. Зірочки пірнули в ... безодню неба. Край неба палає ... полум’ям. ... трави виблискують срібною росою. Піднімається ... туман. Над шляхом полилась ... ... пісня.
(Дзвінка, високі, погожий, жайворонкова, сивий, рожевий, синя)
— Підкресліть другорядні члени речення.
Завдання 2. «Попрацюймо разом!»
— Складіть речення за поданими схемами.
— Назвіть члени речення, що залежать від підмета. На які питання вони відповідають?
— Назвіть члени речення, що залежать від присудка. На які питання вони відповідають?
— Запишіть складені речення.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Гра «Розсипанка»
— З поданих слів складіть речення.
Земля, випливати, з-за, край, сонце.
Хмари, від, проміння, сонячний, спалахнути.
Мороз, ранок, дихає.
— Підкресліть словосполучення, в яких слова зв’язані між собою за допомогою закінчень.
Міркуйте так. У словосполученні сонячного проміння слова зв’язані за допомогою закінчення -ого.
— Яке зі складених речень відповідає поданій схемі?
2. Зв'язок слів у реченні
— За допомогою питань установіть зв’язок слів у реченні.
1 варіант. Пташки відлітають у теплі краї.
2 варіант. Маленьке оленятко вийшло на луки.
Зразок:
Черешеньки ваблять очі діточкам маленьким.
(Що?) Черешеньки; черешеньки (що роблять?) ваблять; ваблять (що?) очі; ваблять (кому?) діточкам; діточкам (яким?) маленьким.
3. Розвиток зв'язного мовлення
— Утворіть словосполучення.
— Усно складіть зв’язну розповідь, використовуючи їх.
Дитина (яка?) ...
У колисці (якій?) ...
Співати (що?) ...
Співати (коли?) ...
Бавити (кого?) ...
Колихати (у чому?) ...
Посміхатися (кому?) ...
4. Творча робота
— Прочитайте текст. Виділені слова замініть словосполученнями, поданими в дужках, уживаючи їх у потрібній формі.
— Запишіть текст.
— Підкресліть слова, вжиті у переносному значенні.
Вечоріло. Небо потемніло. На ньому з’явилися зорі. Затих вітерець. Листочки перестали шелестіти.
(Розповідати свої захопливі історії; засвітити золоті ліхтарики; вкритися таємничим чарівним килимком; укластися спати)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що нового дізналися на уроці?
— Під час виконання яких завдань зазнали труднощів?
— З якою метою ми поширюємо речення словами і словосполученнями?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ