УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік

І семестр

РЕЧЕННЯ

УРОК 19. ОДНОРІДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ

Мета: розширити знання учнів про члени речення; формувати поняття про однорідні члени речення; розвивати вміння визначати однорідні члени речення і складати речення з ними; розвивати увагу, мовлення учнів; виховувати охайність та культуру оформлення письмових робіт.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Каліграфічна хвилинка

Щщ Щщ Щщ що тиж ня      щотижня

— Виконайте звуко-буквений аналіз цього слова.

— Розставте слова, що починаються складом що-, у певному порядку.

— Запишіть їх у зошити.

Щодня, щогодини, щотижня, щохвилини, щосекунди, щомісяця.

2. Робота з деформованим текстом

— Прочитайте.

— Запишіть речення в такому порядку, щоб утворився текст.

ХЛІБ

Потім зерно зібрали, змололи, тісто замісили — хліб спекли. (4)

І лежить хліб — золотий, теплий, пахучий, руками роботящими подарований. (5)

Принесли хліб і на стіл поклали. (1)

Робочі руки зерно в ріллю посіяли. (3)

Лежить хлібина золота і ніби до сонця промовляє: любіть мене, шануйте мене, їжте та здоровими будьте. (2)

—       Установіть зв’язок слів у реченні, що відповідає схемі.

3. Постановка проблеми

— Ви вже знаєте, що в реченні є головні і другорядні члени речення. Всі вони важливі, бо кожен з них виконує свою роботу. Усі члени речення пов’язані між собою.

— Виявляється, у реченнях можуть бути однорідні члени.

— Замисліться над змістом слова однорідні.

— Як ви уявляєте однорідні члени речення?

— Вони близькі чи різняться за своєю роботою в реченні?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ми дізнаємося, які члени речення називаються однорідними; будемо вчитися визначати їх на письмі та вимовляти з правильною інтонацією.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за таблицею

2. Первинне закріплення

— Прочитайте речення.

Тягнуться до сонця і квіти, і трави, віти кучеряві, гори голубі.

Вітер віє, повіває, по полю гуляє.

Червонясте, золотисте опадає з клена листя.

На підгір’ї у долині розлились озера сині.

— Визначте головні члени речення.

— Назвіть ті члени, що повторюються.

— На яке питання вони відповідають?

— З яким словом у реченні зв’язані?

— Яким членом речення вони є?

— З якою інтонацією читаються?

— Зверніть увагу на те, як позначається перелічування на письмі.

3. Вибіркове списування

— Прочитайте виразно вірш.

— Випишіть однорідні члени речення зі словом, до якого вони належать.

— Поставте до них питання.

Звозить вересень в комори

Кавуни і помідори,

Спілих яблук, груш і слив

Цілі гори натрусив.

І вантажить гарбузи

На машини і вози...

М. Сингаївський

4. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Творчий диктант

У лісі росли берези, дуби, ...

Повітря було чисте, ...

А скільки під ногами грибів-боровиків, ...

Весело співали дрозди, ...

2. Тренувальна вправа

— Допишіть речення. Між однорідними членами речення поставте коми.

Зразок:

Ведмідь, лось, вовк — це звірі.

... ... ... — це птахи.

... ... ... — це риби.

... ... ... — це комахи.

3. Гра «Хто швидше?»

— Складіть і запишіть речення за моделями.

Хто?, хто?, хто?, хто? що роблять? де?

Хто? що роблять?, що роблять?, що роблять? де?

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

— Що називається однорідними членами речення?

— Які члени речення можуть бути однорідними?

— Як вимовляються однорідні члени речення?

— Як на письмі передається перелічувальна інтонація?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити