УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік

І семестр

РЕЧЕННЯ

УРОК 20. ПОЄДНАННЯ ОДНОРІДНИХ ЧЛЕНІВ РЕЧЕННЯ ЗА ДОПОМОГОЮ СПОЛУЧНИКІВ

Мета: вдосконалювати знання учнів про структуру речення; формувати поняття про сполучниковий зв'язок між однорідними членами речення; розвивати вміння інтонаційно правильно читати речення з однорідними членами речення, ставити розділові знаки на письмі; виховувати старанність.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Гра «Слово заміни — нове речення склади!»

— Прочитайте. Виділені слова замініть однорідними членами речення.

Двоє дітей допомагають мамі у саду.

До вирію відлітають пташки.

Учні біля школи садили квіти.

— Запишіть і підкресліть однорідні члени речення із залежним словом.

— Які розділові знаки ви використали на письмі?

2. Каліграфічна хвилинка

в у на а за під але і й та

— Запишіть каліграфічно.

Вміння і труд все перетруть.

Вовк старіє, але не мудріє.

Слухай багато, а мало говори.

— Прочитайте свої записи.

— Назвіть однорідні члени речення.

— Що ви помітили: як можуть з’єднуватись однорідні члени речення?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ми будемо вдосконалювати знання про однорідні члени речення, а також дізнаємося, за допомогою якої частини мови вони можуть з’єднуватися між собою.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Пояснення вчителя

— Однорідні члени речення можуть з’єднуватися за допомогою слів і, й, та, а, але. Це сполучники. Між однорідними членами перед сполучниками і (й) кома не ставиться.

Перед сполучниками а, але кома ставиться завжди.

2. Первинне закріплення

— Спишіть речення.

— Назвіть однорідні члени речення.

— Підкресліть сполучники при однорідних членах речення.

Реве та стогне Дніпр широкий.

На могилі кобзар сидить та на кобзі грає.

Любо, любо стало, пташечка зраділа і защебетала.

А я дивлюсь і серцем лину в рясний садочок в Україну.

3. «Попрацюймо разом!»

— Прочитайте речення.

І квіти, і трави, і води з весною вітають мене.

У садах уже дозріли і яблука, і груші, і сливи.

— Що цікавого ви помітили у цих реченнях?

Висновок. Кома ставиться перед сполучником і при однорідних членах речення, якщо він уживається більше, ніж один раз. І тоді однорідні члени речення вимовляються з перелічувальною інтонацією.

— Як вимовляються однорідні члени речення, з’єднані сполучниками а, але?

— Прочитайте речення.

Узимку сонце встає пізно, а сідає рано.

Верба хоч товста, але зсередини пуста.

Висновок. Якщо однорідні члени речення з’єднані сполучниками а, але, то вони вимовляються з інтонацією протиставляння: перший однорідний член вимовляється з підвищенням голосу, а другий — зі зниженням.

4. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота в парах

— Поєднайте словосполучення за допомогою сполучників а, але.

— Прочитайте складені прислів’я з правильною інтонацією. Поясніть їх зміст.

Назвіть однорідні члени речення.

Щебече, як соловейко

курей не бачить

Лисиця спить

нічого не бачить

В душу в’ється

кусає, як гадюка

Дивиться звисока

в кишеню лізе

2. Гра «Ми — творці!»

— Перетворіть групи речень на одне таким чином, щоб не повторювались ті самі слова. За потреби користуйтеся сполучниками.

Я йшов лісом. Я збирав кольорові листочки.

Їжак зібрав осінні листочки.

З них їжак зробить м’яку постіль на зиму.

Я дуже люблю Україну.

Я дуже люблю рідний край.

Я дуже люблю свою родину.

3. Вправа на увагу

— Прочитайте речення.

Птахи живуть у лісах, живуть на болотах, живуть в озерах. У південних країнах мешкають гадюки, мешкають кобри, мешкають удави. Удави мешкають в Середній Азії, мешкають в Індії, мешкають в Південній Америці. Мавпи дуже бояться удавів, дуже бояться кобр, дуже бояться гадюк.

— Поміркуйте, які слова в реченні є зайвими. Поясніть чому.

— Вилучте зайві слова і запишіть речення.

1 варіант — 1, 2 речення.

2 варіант — 3, 4 речення.

— Підкресліть однорідні члени речення.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

— Якими сполучниками з’єднуються однорідні члени речення?

— Перед якими сполучниками завжди ставиться кома?

— Чи ставиться кома перед сполучником і, якщо він з’єднує два і більше однорідних членів речення?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити