УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік

І семестр

СЛОВО. ЗНАЧЕННЯ СЛОВА. ЧАСТИНИ МОВИ

УРОК 23. АНАЛІЗ ПЕРЕВІРНОЇ РОБОТИ. ПОВТОРЕННЯ ЗНАНЬ ПРО ЛЕКСИЧНЕ ЗНАЧЕННЯ СЛОВА

Мета: узагальнити знання учнів про лексичне значення слова; розвивати вміння визначати значення слова в контексті; виховувати любов до рідного слова.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

От і все, дзвенить дзвінок.

В гості йде до нас урок.

Спішіть, поспішайте,

За парти сідайте.

II. АНАЛІЗ ПЕРЕВІРНОЇ РОБОТИ

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні ми подорожуватимемо країною Слова. Повторимо, які значення можуть мати слова, а також будемо вчитися визначати значення слова в контексті.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за таблицею

2. Зупинка «Слова з прямим і переносним значенням»

Загадка

Насупилось небо, плаче хмаринка,

А поле сміється щасливо і дзвінко,

Бо сльози хмаринки несуть урожай.

Як сльози ці звуться? Ану, відгадай. (Дощ)

— Прочитайте слова, вжиті в переносному значенні.

— Назвіть виконавців цих дій.

— Хто може насупитися, плакати, сміятися?

— Чому ці дії, властиві людям, приписуються неживим предметам?

— Прочитайте речення.

У віконце постукала зима.

Повіяв сердитий вітер.

Затанцювали перші сніжинки.

— У якому значенні вжиті виділені слова?

— Складіть речення, де б виділені слова були вжиті в прямому значенні.

— Які слова роблять наше мовлення образним — з прямим чи переносним значенням?

— Доведіть свою думку.

3. Зупинка «Слова, що мають кілька значень»

— Прочитайте виразно вірш.

Носить півник-співунець

На голівці гребінець.

Гребінцем тим, знає кожний,

Причесатися не можна.

А у мене, а у мене

Гребінець новий, зелений.

— Скільки значень має слово гребінець?

— Яке це слово? (Багатозначне)

Гра «Закінчи ланцюжок»

Музичний ключ, ...

Дерев’яна лінійка, ...

Гострий меч, ...

Іде хлопець, ...

4. Фізкультхвилинка

5. Зупинка «Слова, які звучать і пишуться однаково»

Гра «Шукачі»

— Відшукайте у вірші слова-близнюки.

Я візьму легенький прут,

Пожену гусят на Прут.    

Хоч купатиму не в милі,

Стануть чисті всі та милі.

— Назвіть слова, які пишуться однаково.

— Що спільного у значеннях цих слів?

— Чи можна назвати їх багатозначними? Чому?

— Яка відмінність між багатозначними і цими словами?

6. Зупинка «Слова, близькі за значенням (синоніми)»

— Мова наша мелодійна, співуча, солов’їна. Є слова, що можуть мати багато значень, але є й слова, близькі за значенням.

— Як називаються такі слова? (Синоніми)

Гра «Я — тобі, ти — мені»

Учитель називає слова, а учні до них добирають синоніми та записують їх у зошити.

Відважний — ...

іти — ...

завірюха — ...

веселий — ...

хата — ...

— До яких частин мови можуть належати синоніми?

7. Зупинка «Слова, протилежні за значенням (антоніми)»

— Які слова називаються антонімами?

— До виділених слів доберіть антоніми. Запишіть їх у зошити.

Легка сумка — ...

міцний мороз — ...

старий дуб — ...

повне відро — ...

Гра «Скажи без затримки»

Учні «ланцюжком» швидко називають відповідний антонім. Хто затримався, поступається відповіддю наступному учневі.

Білий — ..., великий — .... верхній — ..., голосно — ..., весело — ..., цікаво — ..., сміятися — ..., мороз — ..., вітатися — ..., чисто — ..., радість — ... .

V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

— Які значення можуть мати слова?

— Як ви розумієте «переносне значення слова»? Наведіть приклади.

— Які слова є синонімами?

— Які слова є антонімами?

— Наведіть приклади багатозначних слів.

— Чим багатозначні слова відрізняються від слів, які звучать і пишуться однаково?

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити