УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік
І семестр
СЛОВО. ЗНАЧЕННЯ СЛОВА. ЧАСТИНИ МОВИ
УРОК 23. АНАЛІЗ ПЕРЕВІРНОЇ РОБОТИ. ПОВТОРЕННЯ ЗНАНЬ ПРО ЛЕКСИЧНЕ ЗНАЧЕННЯ СЛОВА
Мета: узагальнити знання учнів про лексичне значення слова; розвивати вміння визначати значення слова в контексті; виховувати любов до рідного слова.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
От і все, дзвенить дзвінок.
В гості йде до нас урок.
Спішіть, поспішайте,
За парти сідайте.
II. АНАЛІЗ ПЕРЕВІРНОЇ РОБОТИ
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми подорожуватимемо країною Слова. Повторимо, які значення можуть мати слова, а також будемо вчитися визначати значення слова в контексті.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за таблицею
2. Зупинка «Слова з прямим і переносним значенням»
Загадка
Насупилось небо, плаче хмаринка,
А поле сміється щасливо і дзвінко,
Бо сльози хмаринки несуть урожай.
Як сльози ці звуться? Ану, відгадай. (Дощ)
— Прочитайте слова, вжиті в переносному значенні.
— Назвіть виконавців цих дій.
— Хто може насупитися, плакати, сміятися?
— Чому ці дії, властиві людям, приписуються неживим предметам?
— Прочитайте речення.
У віконце постукала зима.
Повіяв сердитий вітер.
Затанцювали перші сніжинки.
— У якому значенні вжиті виділені слова?
— Складіть речення, де б виділені слова були вжиті в прямому значенні.
— Які слова роблять наше мовлення образним — з прямим чи переносним значенням?
— Доведіть свою думку.
3. Зупинка «Слова, що мають кілька значень»
— Прочитайте виразно вірш.
Носить півник-співунець
На голівці гребінець.
Гребінцем тим, знає кожний,
Причесатися не можна.
А у мене, а у мене
Гребінець новий, зелений.
— Скільки значень має слово гребінець?
— Яке це слово? (Багатозначне)
Гра «Закінчи ланцюжок»
Музичний ключ, ...
Дерев’яна лінійка, ...
Гострий меч, ...
Іде хлопець, ...
4. Фізкультхвилинка
5. Зупинка «Слова, які звучать і пишуться однаково»
Гра «Шукачі»
— Відшукайте у вірші слова-близнюки.
Я візьму легенький прут,
Пожену гусят на Прут.
Хоч купатиму не в милі,
Стануть чисті всі та милі.
— Назвіть слова, які пишуться однаково.
— Що спільного у значеннях цих слів?
— Чи можна назвати їх багатозначними? Чому?
— Яка відмінність між багатозначними і цими словами?
6. Зупинка «Слова, близькі за значенням (синоніми)»
— Мова наша мелодійна, співуча, солов’їна. Є слова, що можуть мати багато значень, але є й слова, близькі за значенням.
— Як називаються такі слова? (Синоніми)
Гра «Я — тобі, ти — мені»
Учитель називає слова, а учні до них добирають синоніми та записують їх у зошити.
Відважний — ...
іти — ...
завірюха — ...
веселий — ...
хата — ...
— До яких частин мови можуть належати синоніми?
7. Зупинка «Слова, протилежні за значенням (антоніми)»
— Які слова називаються антонімами?
— До виділених слів доберіть антоніми. Запишіть їх у зошити.
Легка сумка — ...
міцний мороз — ...
старий дуб — ...
повне відро — ...
Гра «Скажи без затримки»
Учні «ланцюжком» швидко називають відповідний антонім. Хто затримався, поступається відповіддю наступному учневі.
Білий — ..., великий — .... верхній — ..., голосно — ..., весело — ..., цікаво — ..., сміятися — ..., мороз — ..., вітатися — ..., чисто — ..., радість — ... .
V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
— Які значення можуть мати слова?
— Як ви розумієте «переносне значення слова»? Наведіть приклади.
— Які слова є синонімами?
— Які слова є антонімами?
— Наведіть приклади багатозначних слів.
— Чим багатозначні слова відрізняються від слів, які звучать і пишуться однаково?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ