УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік
І семестр
СЛОВО. ЗНАЧЕННЯ СЛОВА. ЧАСТИНИ МОВИ
УРОК 25. ЗНАЧУЩІ ЧАСТИНИ СЛОВА. РОЗРІЗНЕННЯ СПІЛЬНОКОРЕНЕВИХ СЛІВ І ФОРМ ОДНОГО Й ТОГО САМОГО СЛОВА
Мета: узагальнити знання учнів про морфемну будову слова; розвивати вміння знаходити основу, закінчення у слові, поданому в кількох граматичних формах, корінь у ряду поданих спільнокореневих слів, суфікс, префікс у ряду слів із тим самим суфіксом, префіксом; виховувати любов до рідного слова.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Словникова робота
Гра «Склади слова — назви тварин»
ербвлюд, міджьл, оаджбл, кйорнжвоао (Верблюд, джміль, бджола, жайворонок)
2. Каліграфічна хвилинка
Вп ере ед вперед
— Доберіть до слова антонім.
— Складіть та запишіть речення, визначте його граматичну основу.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми продовжимо подорож країною Слова, але навідаємося до міста під назвою «Будова слова». Повторимо, з яких частин може складатися слово, будемо знаходити і визначати ці частини в словах.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Зупинка «Закінчення слова»
— Складіть словосполучення з поданих слів.
Милуватися, квітка;
повернути, Марія;
розповісти, мама.
— За допомогою чого сполучено слова?
— Виділіть закінчення.
— Що ми називаємо закінченням? (Змінну частину слова)
— Яку роль відіграє закінчення в мові?
2. Зупинка «Основа слова»
— Навчившись знаходити змінну частину слів — закінчення, ми тим самим знаходимо іншу його частину, яка залишається незмінною. Ця частина називається основою.
— Прочитайте прислів’я.
— Випишіть з них слово правда, виділіть основу та закінчення.
Правда світліша за сонце. Не шукай правди в інших, коли в тебе її нема. Всяк правду знає, та не всяк про неї дбає. По правді роби, по правді і буде.
— Що необхідно робити, щоб правильно визначити основу і закінчення?
3. Зупинка «Частини основи. Корінь. Суфікс. Префікс»
Робота за таблицею
— Розгляньте таблицю та зробіть висновки про частини основи.
— Пригадайте, що називається коренем?
— Назвіть частину основи, що стоїть перед коренем.
— Як вона називається?
— Назвіть частину основи, яка стоїть між коренем і закінченням.
— Як вона називається?
— Розберіть слова за будовою.
Вигадка, ніч, книжка, лісник, політ, школяр, прекрасний.
— Яка частина є обов’язковою в основі?
— Доведіть, що за допомогою префіксів і суфіксів творяться нові слова.
Пам'ятка «Розбір слова за будовою»
· Прочитай слово. До якої частини мови воно належить і що означає?
· Зміни слово за відмінками та визнач у ньому закінчення.
· Визнач основу слова (це частина слова без закінчення).
· Добери до слова 2-3 споріднених слова та визнач корінь.
· Назви префікс, суфікс.
4. Фізкультхвилинка
5. Зупинка «Споріднені (спільнокореневі) слова»
— Випишіть з тексту споріднені слова.
Прилетіли шпаки,
Дорогі співаки,
Прилетіли весну зустрічати,
У шпаківнях нових
Скоро будуть у них
Жовтороті малі шпаченята.
Г. Бойко
— Які слова називаються спорідненими? (Споріднені (спільнокореневі) слова мають спільний (однаковий) корінь, який об’єднує їх за основним лексичним значенням.)
— Як називається спільна частина споріднених слів?
Поміркуй!
— Чи всі стовпчики слів можна назвати спільнокореневими?
— Чому? Доведіть свою думку.
Сад |
Вода |
Літак |
садок |
водичка |
літака |
садівник |
водяний |
літаком |
насадка |
підводний |
у літаку |
(У першому стовпчику не всі слова об’єднані за основним лексичним значенням: «зайве» слово «насадка»;
у другому стовпчику всі слова є спільнокореневими;
у третьому стовпчику ми спостерігаємо тільки зміну форми одного й того самого слова. Ці слова не є спільнокореневими.)
6. Гра «Хто швидше?»
— Запишіть по два слова, що відповідають поданим схемам.
7. Перевірка виконаної роботи
V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
— З яких частин складається слово?
— Як визначити в слові закінчення й основу?
— Що таке закінчення? основа?
— Що називається коренем? Як його визначити?
— За допомогою чого утворюються нові слова?
— Чим відрізняється префікс від суфікса?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ