УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік

І семестр

ІМЕННИК

УРОКИ 27-28. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО ПРО ІМЕННИК ЯК ЧАСТИНУ МОВИ

Мета: актуалізувати знання учнів про іменник, його значення, граматичні ознаки; розвивати вміння знаходити іменник у тексті серед інших частин мови; виховувати пізнавальний інтерес.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Каліграфічна хвилинка

Шш Шш ше рен га   шеренга

— Поясніть значення слова шеренга.

(Група людей, які стоять на одній лінії з поверненими в один бік обличчями.)

— На якому уроці діти шикуються у шеренгу?

— Допишіть словосполучення, змінюючи слово шеренга.

Стати в ..., вийти з ..., крокувати в ..., командувати ..., обійти ..., зупинитися біля ...

2. Бесіда

— З чого складається наше мовлення? (З речень)

— З чого складаються речення?

— Як групуються слова у мові? За якими ознаками?

— Які частини мови вам відомі?

— Яку роль у мовленні виконує кожна з них?

— Наведіть приклади слів, що належать до відомих вам частин мови.

3. Гра «Упізнай іменник»

Осінь така мила, осінь славна.

Осінь матусі їсти несе:

Борщик у горщику,

Кашка у жменьці,

Скибка у пазусі,

Грушки в фартушку.

П. Тичина

— Назвіть іменники, які почули.    

— На які питання вони відповідають?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні ми пригадаємо, що нам відомо про іменник; розширимо свої знання про лексичне значення іменника.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за таблицею

2. Вибіркове списування

— Прочитайте текст.

— Доберіть до нього заголовок.

У далекі часи Київ був відомим торговим центром. У ньому проводили великі ярмарки. Сюди приїжджали купці з Німеччини, Угорщини, Китаю, Єгипту. Вони привозили до Києва шовкові тканини, золоті й срібні нитки, вино, фрукти, зброю, прикраси. Ви- возили купці з України товари, які користуються попитом у їхніх країнах. Серед цих товарів хліб, хутро, мед, риба.

За М. Слабошпицьким

— Випишіть загальні іменники.

— Випишіть власні іменники.

— Що ви знаєте про правопис власних іменників?

— Які з іменників належать до істот, а які — до неістот?

3. Гра «Хто швидше?»

— До кожної групи доберіть по 3-4 іменники.

— Визначте їх рід.

Дівчата:

Назви явищ природи: ...

Перелітні птахи: ...

Хлопці:

Назви знарядь праці: ...

Свійські тварини: ...

— Як ви визначали рід іменників?

4. «Працюймо разом!». Уточнення предметності іменника

— Наведіть приклади іменників, що означають назви предметів, які можна побачити, почути, до яких можна доторкнутися.

— А які іменники означають те, про що можна лише подумати? (Радість, сум, сміливість, біль, холод, любов)

— Яке питання можна поставити до цих іменників? (Що?)

Висновок. До іменників належать слова, які мають абстрактне значення і відповідають на питання що?.

— Яка різниця між предметом і словом?

— Порівняйте слово парта з предметом, який він позначає.

Висновок. Коли ми даємо характеристику предмету парта, то розповідаємо про її форму, розміри, матеріал, з якого вона виготовлена, яке має призначення.

Коли ми даємо характеристику слову парта, то розповідаємо про кількість звуків і букв у слові, до якої частини мови належить це слово, які граматичні ознаки (рід, число, відмінок, член речення) має.

5. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Поетична хвилинка

— Прочитайте виразно уривки з віршів М. Грабоуса.

Взявши ножиці у руки, —

Це Василькова вже звичка,—

Хлопчик вирізав без муки

Із паперу чоловічка.

Таня просить свого тата: —

Тато, Сонце зупини,

Хочу я його впіймати,

Тільки двері відчини.

— Знайдіть у них іменники, які не мають роду. Чому ви так уважаєте?

2. Вправа на визначення відмінка іменника

— Прочитайте текст.

Щедро родить земля, оброблена умілими руками. Навкруги розкинулись простори рідної землі. І найкращій землі треба дбайливих рук. Удобриш землю вчасно, то й урожай буде рясний. Хвались не землею, а тим, що виростив на ній. Ми красно дякуєм за хліб, який виростили на щедрій українській землі.

— Випишіть виділене слово у сполученні з тим, від якого воно залежить.

— Укажіть, на яке питання відповідає слово земля, виділіть у ньому закінчення.

— До якого відмінку належить це слово?

Міркуйте так: простори (чого?) земл[і] — родовий відмінок.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

— Яку частину мови пригадали на уроці?

— Що називається іменником?

— Як змінюється іменник?

— Що має іменник?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити