УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік
І семестр
ІМЕННИК
УРОКИ 27-28. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО ПРО ІМЕННИК ЯК ЧАСТИНУ МОВИ
Мета: актуалізувати знання учнів про іменник, його значення, граматичні ознаки; розвивати вміння знаходити іменник у тексті серед інших частин мови; виховувати пізнавальний інтерес.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Каліграфічна хвилинка
Шш Шш ше рен га шеренга
— Поясніть значення слова шеренга.
(Група людей, які стоять на одній лінії з поверненими в один бік обличчями.)
— На якому уроці діти шикуються у шеренгу?
— Допишіть словосполучення, змінюючи слово шеренга.
Стати в ..., вийти з ..., крокувати в ..., командувати ..., обійти ..., зупинитися біля ...
2. Бесіда
— З чого складається наше мовлення? (З речень)
— З чого складаються речення?
— Як групуються слова у мові? За якими ознаками?
— Які частини мови вам відомі?
— Яку роль у мовленні виконує кожна з них?
— Наведіть приклади слів, що належать до відомих вам частин мови.
3. Гра «Упізнай іменник»
Осінь така мила, осінь славна.
Осінь матусі їсти несе:
Борщик у горщику,
Кашка у жменьці,
Скибка у пазусі,
Грушки в фартушку.
П. Тичина
— Назвіть іменники, які почули.
— На які питання вони відповідають?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми пригадаємо, що нам відомо про іменник; розширимо свої знання про лексичне значення іменника.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за таблицею
2. Вибіркове списування
— Прочитайте текст.
— Доберіть до нього заголовок.
У далекі часи Київ був відомим торговим центром. У ньому проводили великі ярмарки. Сюди приїжджали купці з Німеччини, Угорщини, Китаю, Єгипту. Вони привозили до Києва шовкові тканини, золоті й срібні нитки, вино, фрукти, зброю, прикраси. Ви- возили купці з України товари, які користуються попитом у їхніх країнах. Серед цих товарів хліб, хутро, мед, риба.
За М. Слабошпицьким
— Випишіть загальні іменники.
— Випишіть власні іменники.
— Що ви знаєте про правопис власних іменників?
— Які з іменників належать до істот, а які — до неістот?
3. Гра «Хто швидше?»
— До кожної групи доберіть по 3-4 іменники.
— Визначте їх рід.
Дівчата:
Назви явищ природи: ...
Перелітні птахи: ...
Хлопці:
Назви знарядь праці: ...
Свійські тварини: ...
— Як ви визначали рід іменників?
4. «Працюймо разом!». Уточнення предметності іменника
— Наведіть приклади іменників, що означають назви предметів, які можна побачити, почути, до яких можна доторкнутися.
— А які іменники означають те, про що можна лише подумати? (Радість, сум, сміливість, біль, холод, любов)
— Яке питання можна поставити до цих іменників? (Що?)
Висновок. До іменників належать слова, які мають абстрактне значення і відповідають на питання що?.
— Яка різниця між предметом і словом?
— Порівняйте слово парта з предметом, який він позначає.
Висновок. Коли ми даємо характеристику предмету парта, то розповідаємо про її форму, розміри, матеріал, з якого вона виготовлена, яке має призначення.
Коли ми даємо характеристику слову парта, то розповідаємо про кількість звуків і букв у слові, до якої частини мови належить це слово, які граматичні ознаки (рід, число, відмінок, член речення) має.
5. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Поетична хвилинка
— Прочитайте виразно уривки з віршів М. Грабоуса.
Взявши ножиці у руки, —
Це Василькова вже звичка,—
Хлопчик вирізав без муки
Із паперу чоловічка.
Таня просить свого тата: —
Тато, Сонце зупини,
Хочу я його впіймати,
Тільки двері відчини.
— Знайдіть у них іменники, які не мають роду. Чому ви так уважаєте?
2. Вправа на визначення відмінка іменника
— Прочитайте текст.
Щедро родить земля, оброблена умілими руками. Навкруги розкинулись простори рідної землі. І найкращій землі треба дбайливих рук. Удобриш землю вчасно, то й урожай буде рясний. Хвались не землею, а тим, що виростив на ній. Ми красно дякуєм за хліб, який виростили на щедрій українській землі.
— Випишіть виділене слово у сполученні з тим, від якого воно залежить.
— Укажіть, на яке питання відповідає слово земля, виділіть у ньому закінчення.
— До якого відмінку належить це слово?
Міркуйте так: простори (чого?) земл[і] — родовий відмінок.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
— Яку частину мови пригадали на уроці?
— Що називається іменником?
— Як змінюється іменник?
— Що має іменник?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ