УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік
І семестр
ІМЕННИК
УРОКИ 29-30. ІМЕННИКИ-СИНОНІМИ, ІМЕННИКИ-АНТОНІМИ. БАГАТОЗНАЧНІ ІМЕННИКИ. ПРЯМЕ І ПЕРЕНОСНЕ ЗНАЧЕННЯ ІМЕННИКІВ
Мета: актуалізувати знання учнів про іменники-синоніми, іменники-антоніми, багатозначність окремих іменників, пряме й переносне значення слів; розвивати вміння вибирати з ряду синонімів ті іменники, що відповідають змісту висловлювання; збагачувати мовлення учнів; виховувати пильність у поводженні з вогнем.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
В путь щасливу і широку
Всіх виводить школа вас.
До уроку! До уроку!
В школі дзвоник кличе вас!
Поспішіть місця зайняти,
Час урок розпочинати.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Пояснювальний диктант
СІРНИКИ — НЕ ІГРАШКА!
Одного разу захотілося хлопчику погратися сірниками. Він запалив сірник і розгублено кинув його на підлогу. Почав горіти килим. З переляку хлопчик не знав, що робити. їдкий дим пішов з вікна. Це помітили сусіди. Вони поспішили на допомогу і викликали пожежників.
— Підкресліть іменники.
— Визначіть їх рід, число.
2. Гра «Допоможи Незнайкові»
— Виправте помилки і запишіть слова правильно.
Телифон, миханік, тилиграма, портред, окиан, в літку, допобачення, ширенга.
3. Вправа «Незакінчене речення»
День — ніч — це іменники- ... (антоніми).
Горизонт, виднокіл, обрій — це іменники- ... (синоніми).
Ніс човна. Кирпатий ніс. Ніс — це ... іменник. (Багатозначний іменник)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми будемо вчитися добирати іменники-антоніми, іменники-синоніми, поговоримо про багатозначність деяких іменників, будемо вчитися визначати пряме й переносне значення іменників, вводити його в словосполучення, речення.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Фронтальне виконання практичних завдань
Завдання 1
— До іменників вогонь, крик, гілка доберіть подані у дужках синоніми і запишіть їх. (Багаття, галас, галузка, ватра, вигук, вітка)
— Пригадаймо, що таке синоніми? (Синоніми — це слова, однакові або близькі за значенням, але різні за звучанням і написанням.)
— Яку роль відіграють у мовленні іменники-синоніми? (Вони дають можливість найточніше, найвиразніше і найвлучніше висловлювати свою думку)
Завдання 2
— Прочитайте прислів’я та приказки.
Вчення — світ, а невчення — тьма. Правда кривду переважить. Незнайко на печі лежить, а Знайко по дорозі біжить. Хто в темряву дивиться, той од світла кривиться. Праця людину годує, а лінь марнує.
— Випишіть парами іменники-антоніми.
— Визначте їх рід.
— Який ми можемо зробити висновок про роль антонімів у реченнях, прислів’ях? (Вони допомагають увиразнити мовлення, точно висловити свою думку або загострити увагу на чомусь особливому, дають можливість яскравіше виразити протилежні явища.)
Завдання 3
— Спишіть текст.
— Підкресліть слова, вжиті в переносному значенні.
Прийшла до беріз осінь. Принесла їм золоті стрічки. Вплели берези стрічки в зелені коси. Сміються сонячні зайчики, а берези сумують.
2. Фізкультхвилинка
Стали, діти, біля парт.
Кожен з вас здоров’я варт.
Піднімайте руки вгору,
Сонце сили додасть хворим.
Присідайте до землі,
Будуть сили немалі.
А тепер взялись за руки,
Хай покинуть слабкість й муки.
Нам же далі працювати,
То й здоров’я треба мати.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Самостійна робота
— Складіть і запишіть речення із поданими синонімами.
— Підкресліть головні та другорядні члени речення.
1-ша група: алмаз, діамант.
2-га група: ощадливість, бережливість.
3-тя група: шелест, шарудіння.
4-та група: зворушливий, розчулений.
2. Вибіркове списування
— Прочитайте речення.
— З поданих у дужках синонімів виберіть потрібне за змістом слово і запишіть із ним речення.
Переді мною розкинулось широке (лан, поле, нива). Я відчув (запахи, аромати, пахощі) стиглого жита. Весела пісня жайворонка линула у (височині, висоті, небесах).
3. Робота з іменниками, що звучать однаково, але мають різне значення
Робота за малюнками
· Дві лисички — тварини; лисички — гриби;
· сонечко — на небі; сонечко — комаха;
· коса — в дівчини; коса — знаряддя праці; коса на річці.
Косу дівчина плете,
На косі трава росте.
Пляж найкращий на косі,
Поки ще трава в росі.
Із косою йде на косу,
Хлопець той, що траву косить.
А. Свашенко
— У якому новому значенні вживаються тепер слова:
в автомобілі двірник — людина, яка прибирає;
сумка, портфель дипломат — працівник посольства;
комп’ютерний диск — автомобільний;
тварина миша — комп’ютерна?
4. Творча робота
— Поєднайте слова перо, ключ, бік, лінійка з іншими словами таким чином, щоб показати їх багатозначність.
— Як слова стають багатозначними?
(Можна доповнювати існуючі слова новими значеннями.)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що повторили на уроці?
— Які цінні думки запам’ятали?
— Для чого потрібно вживати у мові іменники — синоніми, антоніми?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ