УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік

І семестр

МОВА І МОВЛЕННЯ

УРОК 2. ЗБАГАЧЕННЯ МОВИ НОВИМИ СЛОВАМИ. СТАРІ Й НОВІ СЛОВА В МОВІ

Мета: продемонструвати учням, що мова — суспільне явище, яке може змінюватися, поповнюватися новими словами; розвивати мовлення учнів, збагачувати словниковий запас; виховувати любов до рідного слова.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Ось дзвінок сигнал подав —

До роботи час настав.

Ось і ми часу не гаймо

І урок свій починаймо.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Гра «Шифрувальники»

— Розберіть «зашифровані» речення.

— Поясніть, як ви розумієте їх зміст.

оотЗло бовадутью із млезі, а зннная — з никжок.

нуКги тачитью єн чиома, а зумморо.

— Назвіть кількість букв, звуків у словах книжка, знання.

2. Каліграфічна хвилинка

Щщ Щщ Щщ що

— Напишіть каліграфічно синоніми до словосполучень.

Кожного дня —... (щодня).

Кожної години — ... (щогодини).

— Впишіть пропущені слова, користуючись словами, поданими у довідці.

Мова.... новими словами, які... в нашому житті, ....

Слова для довідки: збагачується, щоденно, з’являється, поповнюється.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні ми спробуємо дослідити, як розвивається і збагачується наша мова.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Пояснення вчителя

— Щодня в літературну мову приходять безліч нових слів, але ми цього не помічаємо. Завдяки цьому мова постійно розвивається, збагачується новими словами. Виконуючи каліграфічну хвилинку, ви ознайомилися з новими словами: щодня, щогодини.

— Спробуйте пояснити, як вони утворилися. (За допомогою злиття слів «що» та «година»; «що» та «день».)

— Такий спосіб творення слів називається словотворенням.

2. Утворіть нові слова

Гра «Хто швидше?»

Трактор — ...

вода — ...

працювати — ...

білий — ...

— Позначте в цих словах корінь.

3. Робота з тлумачним словником

— Поясніть значення слів: комп’ютер, менеджер, офіс.

— Складіть речення з цими словами.

4. Цікаво знати!

— Слово крейда прийшло до нас з далеких країв — з острова Кріт. Римляни у давнину вивозили з цього острова білу глину як будівельний матеріал і називали його крета. Пізніше цю глину почали вживати германці, називаючи її спочатку кріда, а потім крайде. Від германців це слово прийшло до нас. Так від покоління до покоління мандрувала наша мова, поки дійшла аж до нас. І кожне нове покоління вносило в неї щось нове, збагачувало й удосконалювало її. (За А. Коваль)

5. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота за етимологічним словником

1-ша група. Пенал.

Це слово бере свій початок від слова перо (у давнину в пенал складали гусячі пера, якими писали). Для порівняння: латинською мовою «перо» — це «пенна», а «пенна» і «пенал» — дуже подібні слова. Хоча з часом призначення пенала істотно змінилося, його назва збереглася.

2-га група. Парта.

Це слово примандрувало до нас із Франції. У французькій мові «а пар» означає «окремо», «окреме сидіння». Так називали сидіння для одного чи двох учнів на відміну від довгих лав, якими користувалися у школах до того, як почали виготовляти парти.

3-тя група. Гардероб.

Слово французького походження, що в перекладі означає «сховище» для одягу — спеціальне приміщення, обладнане вішалками.

4-та група. Коридор.

Це слово походить від латинського «куррере», що означає «бігати». Цікаво, чи відоме істинне значення цього слова вчителям? Чого ж тоді вони так часто повторюють одну і ту саму фразу: «Не бігайте коридором»? Виявляється, що іспанська корида (бій биків) — родич слова коридор.

Висновок. Наша мова поповнюється новими словами завдяки словотворенню, запозиченню з інших мов, розширенню значення відомих слів.

2. Конкурс на кращого читця висловлювань про мову

·       Поки жива мова в устах народу, до того часу живий і народ (К. Ушинський).

·       Мова вдосконалює серце і розум народу, розвиває їх (Олесь Гончар).

·       Чужу мову можна вивчити за шість років, а свою треба вчити все життя (Франсуа Вольтер).

— Чому так високо шанували і шанують рідну мову відомі педагоги, письменники?

3. Списування з граматичним завданням

— Спишіть висловлювання П. Мирного про мову.

— Поясніть, як ви розумієте слова схованка, скарбниця, сподівання.

— Підкресліть слова, у яких букв більше, ніж звуків.

Найбільше і найдорожче добро в кожного народу — це його мова. Ота жива сходинка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподівання, розум, досвід, почування.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Що цікавого дізналися на уроці?

— Доберіть якомога більше спільнокореневих слів до слова хліб. (Хлібина, хлібець, хлібороб)

— Який спосіб збагачення мови ви використали?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити