УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік
І семестр
ІМЕННИК
УРОК 34. ЗМІНА ПРИГОЛОСНИХ ПЕРЕД ЗАКІНЧЕННЯМ -і В ІМЕННИКАХ ЖІНОЧОГО ТА ЧОЛОВІЧОГО РОДУ
Мета: ознайомити учнів із чергуванням приголосних в іменниках; формувати навички застосування правил для пояснення правопису іменників у давальному і місцевому відмінках однини; розвивати увагу, спостережливість; виховувати старанність.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Гей, дзвени весела пісне,
Щоб усі почули спів!
Стало в класі тихо-тихо,
І почнемо вже урок.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Самостійна робота
— Користуючись орфографічним словником, допишіть закінчення іменників.
— З одним словосполученням {за вибором) складіть речення.
1 варіант
Стояв біля каштан..., читав до вечор..., випало багато сніг..., вийшли з клас..., пішов до ліс...
2 варіант
Стояв біля дуб..., вийшли з дом..., під’їхав до завод..., зібрали багато хліб..., сік з виноград...
2. Каліграфічна хвилинка
— Запишіть каліграфічно, розкриваючи дужки.
(В)портфелі, (в)ночі, (в)ранці, (в)день, (в)зимку.
— Поясніть правопис записаних слів.
— Доберіть спільнокореневі слова до слова взимку.
3. Проблемна ситуація
— Подані слова поставте у давальному і місцевому відмінках однини.
— Позначте закінчення.
Нога — ..., ...
Річка — ..., ...
Муха — .......
Школа — ..., ...
— Що ви помітили?
— Чому не відбулося чергування в останньому слові?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми спробуємо з’ясувати, у яких іменниках відбувається чергування перед закінченням -і, які звуки чергуються.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Списування з коментуванням
— Прочитайте. Слова з дужок запишіть у потрібному відмінку.
— Надпишіть рід, відмінок цих іменників.
На ткацькій (фабрика) нитки перетворюють у тканину, а на швейній — шиють одяг. Лариса чудово грає на (скрипка). Годівничку діти повісили на нижній (гілка). Мама купила (донечка) гарні черевички. Петрик налив (кішечка) молочка.
2. Пояснення вчителя
— В іменниках жіночого роду перед закінченням -і у давальному і місцевому відмінках однини кінцевий приголосний основи [г], [к], [х] змінюється на [з’], [ц’], [с’].
3. Тренувальна вправа
— Вставте пропущені букви.
У ву..і, в моло..і, на яблу..і, на поро..і, у кожу.л, у барло.д, на лу..і.
— До якого роду належать ці іменники?
— У якому відмінку вони стоять?
— В іменниках чоловічого і середнього роду чергування кінцевих приголосних основи відбувається так само, як в іменниках жіночого роду.
4. Пояснення вчителя
— У деяких іменниках чоловічого і середнього роду в місцевому відмінку однини кінцеві приголосні основи [г], [к], [х] перед закінченням -і змінюються на [з’], [ц’], [с’].
5. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Творче списування
— Прочитайте і спишіть, вставивши пропущені букви.
— Визначте відмінок іменників.
Як виконуєш завдання,
Не забудь про чергування:
Як поріг — то на поро..і,
Ну, а ріг — пиши ца ро..і,
Коли вухо — то у ву..і,
А кожух — то на кожу..і,
Як урок — то на уро..і,
Око — порошинка в о..і.
2. Вибірковий диктант
— Послухайте і відгадайте загадки.
— Випишіть іменники, в яких чергуються приголосні звуки.
— Підкресліть чергування.
· Літом у шубі, зимою в шапці. (Дерево)
· Коло бабусі сидить дід в кожусі, проти печі гріється, без водички миється. (Кіт)
· Коло вуха завірюха, а у вусі ярмарок. (Вулик і бджоли)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що цікавого дізналися про іменник?
— У яких відмінках іменників відбувається чергування кінцевого приголосного основи [г], [к], [х] на [з], [ц], [с]?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ