УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік

І семестр

ІМЕННИК

УРОК 34. ЗМІНА ПРИГОЛОСНИХ ПЕРЕД ЗАКІНЧЕННЯМ -і В ІМЕННИКАХ ЖІНОЧОГО ТА ЧОЛОВІЧОГО РОДУ

Мета: ознайомити учнів із чергуванням приголосних в іменниках; формувати навички застосування правил для пояснення правопису іменників у давальному і місцевому відмінках однини; розвивати увагу, спостережливість; виховувати старанність.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Гей, дзвени весела пісне,        

Щоб усі почули спів!

Стало в класі тихо-тихо,

І почнемо вже урок.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Самостійна робота

— Користуючись орфографічним словником, допишіть закінчення іменників.

— З одним словосполученням {за вибором) складіть речення.

1 варіант

Стояв біля каштан..., читав до вечор..., випало багато сніг..., вийшли з клас..., пішов до ліс...

2 варіант

Стояв біля дуб..., вийшли з дом..., під’їхав до завод..., зібрали багато хліб..., сік з виноград...

2. Каліграфічна хвилинка

— Запишіть каліграфічно, розкриваючи дужки.

(В)портфелі, (в)ночі, (в)ранці, (в)день, (в)зимку.

— Поясніть правопис записаних слів.

— Доберіть спільнокореневі слова до слова взимку.

3. Проблемна ситуація

— Подані слова поставте у давальному і місцевому відмінках однини.

— Позначте закінчення.

Нога — ..., ...

Річка — ..., ...

Муха — .......

Школа — ..., ...

— Що ви помітили?

— Чому не відбулося чергування в останньому слові?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ми спробуємо з’ясувати, у яких іменниках відбувається чергування перед закінченням -і, які звуки чергуються.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Списування з коментуванням

— Прочитайте. Слова з дужок запишіть у потрібному відмінку.

— Надпишіть рід, відмінок цих іменників.

На ткацькій (фабрика) нитки перетворюють у тканину, а на швейній — шиють одяг. Лариса чудово грає на (скрипка). Годівничку діти повісили на нижній (гілка). Мама купила (донечка) гарні черевички. Петрик налив (кішечка) молочка.

2. Пояснення вчителя

— В іменниках жіночого роду перед закінченням -і у давальному і місцевому відмінках однини кінцевий приголосний основи [г], [к], [х] змінюється на [з’], [ц’], [с’].

3. Тренувальна вправа

— Вставте пропущені букви.

У ву..і, в моло..і, на яблу..і, на поро..і, у кожу.л, у барло.д, на лу..і.

— До якого роду належать ці іменники?

— У якому відмінку вони стоять?

— В іменниках чоловічого і середнього роду чергування кінцевих приголосних основи відбувається так само, як в іменниках жіночого роду.

4. Пояснення вчителя

— У деяких іменниках чоловічого і середнього роду в місцевому відмінку однини кінцеві приголосні основи [г], [к], [х] перед закінченням -і змінюються на [з’], [ц’], [с’].

5. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Творче списування

— Прочитайте і спишіть, вставивши пропущені букви.

— Визначте відмінок іменників.

Як виконуєш завдання,

Не забудь про чергування:

Як поріг — то на поро..і,

Ну, а ріг — пиши ца ро..і,

Коли вухо — то у ву..і,

А кожух — то на кожу..і,

Як урок — то на уро..і,

Око — порошинка в о..і.

2. Вибірковий диктант

— Послухайте і відгадайте загадки.

— Випишіть іменники, в яких чергуються приголосні звуки.

— Підкресліть чергування.

·       Літом у шубі, зимою в шапці. (Дерево)

·       Коло бабусі сидить дід в кожусі, проти печі гріється, без водички миється. (Кіт)

·       Коло вуха завірюха, а у вусі ярмарок. (Вулик і бджоли)

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

— Що цікавого дізналися про іменник?

— У яких відмінках іменників відбувається чергування кінцевого приголосного основи [г], [к], [х] на [з], [ц], [с]?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити