УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік

І семестр

ІМЕННИК

УРОК 35. ЧЕРГУВАННЯ ЗВУКІВ [о], [е] З [і] В ОКРЕМИХ ІМЕННИКАХ ЖІНОЧОГО І ЧОЛОВІЧОГО РОДУ З ОСНОВОЮ НА ПРИГОЛОСНИЙ

Мета: ознайомити учнів з чергуванням голосних звуків в окремих іменниках жіночого і чоловічого роду з основою на приголосний; розвивати фонематичний слух; виховувати любов до рідної мови.

XIД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Стій, друже, зупинись,    

Ти у класі не крутись,     

Дзвоник кличе всіх за парти

Знання міцні здобувати!

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Пояснювальний диктант

Ой, у лузі червона калина похилилася. По дорозі в білий світ вируша поважний кіт. Зайчик сонячний іскриться на лататті у ріці, на піску і на травичці, і у тебе на лиці.

— Підкресліть іменники, що стоять у місцевому відмінку.

— У яких із них відбулося чергування?

— Чому в інших іменниках у місцевому відмінку чергування не відбулося?

— У яких іменниках відбувається чергування приголосних?

2. Каліграфічна хвилинка

— Доповніть прислів’я.

— Запишіть каліграфічно.

Осінь багата снопами, а зима... (пирогами).

— Виконайте звуко-буквений аналіз слова осінь.

— Поставте слово осінь у родовий відмінок однини.

— Що ви помітили?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви ознайомитеся з чергуванням голосних звуків в окремих іменниках жіночого і чоловічого роду з основою на приголосний.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Підготовча вправа

— Запишіть подані іменники в родовому відмінку однини.

— Поряд запишіть звуки, які чергуються.

Зразок: ніч — ночі ([і] — [о]).

Сіль — ...

ніжність — ...

ячмінь — ...

сік — ....

лід — ...

вечір — ....

2. Пояснення вчителя

— У деяких іменниках жіночого і чоловічого роду, що в початковій формі мають нульове закінчення зі зміною форми слова в корені відбувається чергування звуків [і] з [о] або [е].

3. Первинне закріплення

— Спишіть текст, вставивши пропущені букви.

— Доберіть до нього заголовок.

— Виділені слова запишіть у називному відмінку однини.

Листопад — старший син Ос..ні. Чомусь він завжди приходить до нас похмурий і сумний. Може, від того, що робити йому в цю пору р..ку нічого? Блукає старий Листопад без рад..сті, веселості та бадьор..сті полями, луками, аж поки не дійде до лісу.

4. Хвилинка-цікавинка

Коли «І» кінчає слово,

«Е» чи «О» завжди готові

«І» в основі замінити

і за нього послужити.

Порівняй: в печі, до печі,

слово, сказане до речі,

солі, осені і кості,

від хоробрості і злості...

5. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота з деформованими реченнями

— Зі слів кожного рядка складіть і запишіть речення.

Тихесенько, річка, жебоніти, під, лід.

Діти, побачити, на, озеро, великий, білий, лебідь, з довга, шия, і, могутній, дзьоб.

На, небо, безліч, зірка, нічне, з’явитися.

Словник

Жебоніти — це синонім до слів балакати, гомоніти, базікати, патякати, верзти, теревенити, мимрити, плести, молоти, бовкати, бубоніти, белькотати, джеркотіти.

— Випишіть парами слова, у яких відбулося чергування.

2. Письмо з пам'яті

— Запишіть вірш з пам’яті.

— Визначте рід, число, відмінок іменників.

— Підкресліть звертання.

Друже! Люби життя,

люби людей, природу,

а кривду кинь у забуття,

мов камінь в тиху воду.

3. Взаємоперевірка робіт

4. Робота над загадками

— Відгадайте загадки.

— Запишіть відгадки у початковій формі та в родовому відмінку однини.

Має вуса, пишний хвіст

І негарну звичку:

Спершу добре він поїсть,

Після вмиє личко. (Кіт)

Листячко зелене їсть,

А пташки її куштують,

І город, і сад рятують. (Гусінь)

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

— Що нового дізналися на уроці?

— За поданими моделями визначте відмінок іменників жіночого роду, що в початковій формі мають нульове закінчення.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити