УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік
І семестр
ІМЕННИК
УРОК 35. ЧЕРГУВАННЯ ЗВУКІВ [о], [е] З [і] В ОКРЕМИХ ІМЕННИКАХ ЖІНОЧОГО І ЧОЛОВІЧОГО РОДУ З ОСНОВОЮ НА ПРИГОЛОСНИЙ
Мета: ознайомити учнів з чергуванням голосних звуків в окремих іменниках жіночого і чоловічого роду з основою на приголосний; розвивати фонематичний слух; виховувати любов до рідної мови.
XIД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Стій, друже, зупинись,
Ти у класі не крутись,
Дзвоник кличе всіх за парти
Знання міцні здобувати!
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Пояснювальний диктант
Ой, у лузі червона калина похилилася. По дорозі в білий світ вируша поважний кіт. Зайчик сонячний іскриться на лататті у ріці, на піску і на травичці, і у тебе на лиці.
— Підкресліть іменники, що стоять у місцевому відмінку.
— У яких із них відбулося чергування?
— Чому в інших іменниках у місцевому відмінку чергування не відбулося?
— У яких іменниках відбувається чергування приголосних?
2. Каліграфічна хвилинка
— Доповніть прислів’я.
— Запишіть каліграфічно.
Осінь багата снопами, а зима... (пирогами).
— Виконайте звуко-буквений аналіз слова осінь.
— Поставте слово осінь у родовий відмінок однини.
— Що ви помітили?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви ознайомитеся з чергуванням голосних звуків в окремих іменниках жіночого і чоловічого роду з основою на приголосний.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Підготовча вправа
— Запишіть подані іменники в родовому відмінку однини.
— Поряд запишіть звуки, які чергуються.
Зразок: ніч — ночі ([і] — [о]).
Сіль — ...
ніжність — ...
ячмінь — ...
сік — ....
лід — ...
вечір — ....
2. Пояснення вчителя
— У деяких іменниках жіночого і чоловічого роду, що в початковій формі мають нульове закінчення зі зміною форми слова в корені відбувається чергування звуків [і] з [о] або [е].
3. Первинне закріплення
— Спишіть текст, вставивши пропущені букви.
— Доберіть до нього заголовок.
— Виділені слова запишіть у називному відмінку однини.
Листопад — старший син Ос..ні. Чомусь він завжди приходить до нас похмурий і сумний. Може, від того, що робити йому в цю пору р..ку нічого? Блукає старий Листопад без рад..сті, веселості та бадьор..сті полями, луками, аж поки не дійде до лісу.
4. Хвилинка-цікавинка
Коли «І» кінчає слово,
«Е» чи «О» завжди готові
«І» в основі замінити
і за нього послужити.
Порівняй: в печі, до печі,
слово, сказане до речі,
солі, осені і кості,
від хоробрості і злості...
5. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота з деформованими реченнями
— Зі слів кожного рядка складіть і запишіть речення.
Тихесенько, річка, жебоніти, під, лід.
Діти, побачити, на, озеро, великий, білий, лебідь, з довга, шия, і, могутній, дзьоб.
На, небо, безліч, зірка, нічне, з’явитися.
Словник
Жебоніти — це синонім до слів балакати, гомоніти, базікати, патякати, верзти, теревенити, мимрити, плести, молоти, бовкати, бубоніти, белькотати, джеркотіти.
— Випишіть парами слова, у яких відбулося чергування.
2. Письмо з пам'яті
— Запишіть вірш з пам’яті.
— Визначте рід, число, відмінок іменників.
— Підкресліть звертання.
Друже! Люби життя,
люби людей, природу,
а кривду кинь у забуття,
мов камінь в тиху воду.
3. Взаємоперевірка робіт
4. Робота над загадками
— Відгадайте загадки.
— Запишіть відгадки у початковій формі та в родовому відмінку однини.
Має вуса, пишний хвіст
І негарну звичку:
Спершу добре він поїсть,
Після вмиє личко. (Кіт)
Листячко зелене їсть,
А пташки її куштують,
І город, і сад рятують. (Гусінь)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що нового дізналися на уроці?
— За поданими моделями визначте відмінок іменників жіночого роду, що в початковій формі мають нульове закінчення.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ