УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік

І семестр

ІМЕННИК

УРОК 36. ПРАВОПИС ЗАКІНЧЕНЬ ІМЕННИКІВ ЖІНОЧОГО РОДУ НА -а (-я) В РОДОВОМУ ВІДМІНКУ ОДНИНИ З ОСНОВОЮ НА ТВЕРДИЙ І М'ЯКИЙ ПРИГОЛОСНИЙ ТА НА ШИПЛЯЧІ

Мета: ознайомити учнів з правописом іменників жіночого роду на -а (-я) в родовому відмінку однини з основою на твердий і м'який приголосний та на шиплячі; розвивати вміння використовувати вивчені правила для пояснення правопису закінчення іменників в поданих формах; виховувати бережливе ставлення до природи.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Пролунав дзвінок,

Починаємо урок.

Працюй наполегливо,

Швидко, старанно,

Щоб кожну хвилину

Не втратити марно.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Гра «Я — тобі, ти — мені»

— Змініть форму слова так, щоб відбулося чергування.

Радість, юність, міль, повінь, річ, сіль, кінь.

— З одним зі слів складіть речення.

2. Каліграфічна хвилинка

Ми любим працю, любимо мир, ми любимо Вітчизну.

— Яке це речення за метою висловлювання? за інтонацією?

— Поясніть розділові знаки в реченні.

— Визначте рід іменників в однині.

— Доберіть синоніми до слова Вітчизна.

3. Пояснювальний диктант

Тихо осипається листя з сумної верби.

У полі біля криниці, як вийти за село, росте кущ калини.

Біля кручі росла стара верба.

— Визначте рід, число, відмінок іменників верби, криниці, кручі.

— Назвіть основи цих слів; закінчення.

— Що ви помітили?

(Іменники одного роду в одному й тому самому відмінку мають різні закінчення.)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви познайомитеся з правописом іменників жіночого роду на -а (-я) в родовому відмінку однини з основою на твердий і м’який приголосний та на шиплячі.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. «Попрацюймо разом!»

— Поставте подані іменники в родовий відмінок однини.

— Виділіть закінчення.

Яблуня — ...

школа—...

їжа — ...

задача — ...

каша — ...

2. Пояснення вчителя

— У родовому відмінку однини іменники жіночого роду на а (-я) після м’яких приголосних та [ж], [ч], [ш] мають закінчення -і, а після інших твердих приголосних — закінчення -и.

3. Складання опорної таблиці. Робота в групах

4. Первинне закріплення

— Випишіть іменники жіночого роду в родовому відмінку однини.

— Виділіть закінчення. Поясніть їх правопис.

Перед дощем квіти мальви, козельця, фіалки, білої лілії закриваються. Блищить листя ліщини — на дощ. З’явилися крапельки на листях верби, осокора, каштана — буде дощ. Квіти заячої капусти (кислиці) на ніч залишаються відкритими — вранці буде дощ.

5. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Гра «Упіймай іменник у родовому відмінку однини»

У Марічки, у сестрички

засмутилось кругле личко:

повернулася із річки,

а в косі немає стрічки.

Біля вільхи, край дороги

не знайшла, втомила ноги.

Сльози бризнули в Марічки:

«Як же бути їй без стрічки?»

2. Розвиток мовлення

— Складіть усний твір за поданим зачином.

Осіннього ранку хлопці прийшли до лісу. Навколо тиша. І раптом у кущах побачили журавля. У нього було поранене крило. Діти принесли птаха додому...

3. Заслуховування складених творів (2-3 учні).

Виправлення типових помилок

4. Самостійна робота

— Запишіть слова у два стовпчики.

— У перший стовпчик пишіть іменники, які в родовому відмінку однини мають закінчення -и.

У другий стовпчик пишіть іменники, які в родовому відмінку однини мають закінчення -і.

Сосна, неділя, тиша, зима, вулиця, калина, чаша, хвиля, суниця, праця, вода.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

— Що нового дізналися на уроці?

Вправа «Незакінчене речення»

·       У родовому відмінку однини іменники жіночого роду на -а (-я) мають закінчення -і після... (м’яких приголосних та [ж], [ч], [ш]).

·       У родовому відмінку однини іменники жіночого роду на -а (-я) мають закінчення -и після... (твердих приголосних).

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити