УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік
І семестр
ІМЕННИК
УРОК 37. ПРАВОПИС ЗАКІНЧЕНЬ ІМЕННИКІВ ЖІНОЧОГО РОДУ В ОРУДНОМУ ВІДМІНКУ ОДНИНИ
Мета: ознайомити учнів з вимовою і правописом іменників жіночого роду в орудному відмінку однини; формувати правильні правописні вміння і навички; збагачувати словниковий запас; розвивати пізнавальну самостійність, мовлення учнів; виховувати культуру писемного мовлення.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Ось і знов дзвінок лунає,
Мелодійно і срібно звучить.
Він до класу дітей скликає,
Щоб успішно нового вчить.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Робота над прислів'ями
— Відновіть і поясніть зміст прислів’їв.
Без роботи |
вже й ріка тече. |
Людина без Батьківщини — |
день роком стає. |
В усякої справи |
як соловей без пісні. |
Крапля до краплі — |
початок важкий. |
— Спишіть прислів’я, підкресліть іменники жіночого роду в Р. в. однини.
— Які закінчення мають іменники жіночого роду на -а (я) в Р. в. однини?
— У яких випадках дані іменники мають закінчення -і, а в яких — закінчення -и?
2. Каліграфічна хвилинка
— Прочитайте склади, стрибаючи, як зайчик, з однієї купини на іншу.
Хто |
то |
рід |
ДО |
мує |
сло |
той |
1 |
4 |
8 |
12 |
14 |
10 |
7 |
ба |
обі |
три |
ко |
бо |
га |
цяє |
2 |
5 |
13 |
9 |
п |
3 |
6 |
(Хто багато обіцяє, той рідко слово дотримує.)
— Запишіть каліграфічно прислів’я.
— Виконайте звуко-буквений аналіз слів:
1 варіант — обіцяє;
2 варіант — дотримує.
3. Проблемна ситуація
— Утворіть словосполучення.
Думати над (задача); жити з (надія); іти (межа); стояти під (верба).
— Визначте відмінок іменників.
— Виділіть закінчення іменників.
— Що ви помітили? (Всі іменники стоять в орудному відмінку, але закінчення мають різні.)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми будемо працювати над правописом іменників жіночого роду в орудному відмінку однини. Спробуємо зрозуміти і запам’ятати особливості закінчень таких іменників, щоб завжди писати грамотно.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Спостереження за мовним матеріалом
— Прочитайте іменники, записані парами.
Хата — хатою
їжа — їжею
земля — землею
круча — кручею
лінія — лінією
каша — кашею
— Які закінчення мають іменники жіночого роду в О. в.?
— Зверніть увагу на кінцевий приголосний основи та спробуйте пояснити, чому закінчення у них різні.
2. Складання опорної таблиці
— Побудуємо схему-опору, яка допоможе краще засвоїти правильне написання закінчень іменників жіночого роду на -а, -я в орудному відмінку однини.
3. Первинне закріплення
— Скориставшись схемою, запишіть словосполучення, ставлячи іменники в О. в.
— Виділіть закінчення. Поясніть їх правопис.
Стояти, хата, під.
Милуватися, лілія.
Спостерігати, за, тварина.
Відпочивати, груша, під.
4. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота в групах
— Порадьтеся у групах та виправте помилки, якщо вони є.
— Запишіть слова без помилок.
1-ша група |
2-га група |
3-тя група |
мовою |
музикою |
скрипкою |
пшеницею |
черешнею |
яблунею |
душою |
тишою |
вежою |
гарячею кашею |
цілющею водою |
свіжею їжею |
— Чому ви гадаєте, що слова гарячею, цілющею, свіжею написані неправильно? Адже у них основа закінчується на [ж], [ч], [ш]? (Прикметника це правило не стосується.)
2. Поетична хвилинка
— Вставте пропущені закінчення.
Хай іменник візьме -ею
за потребою своєю.
Отже, груш.. смачнішою,
а задач.. складнішою,
ну, а вдач.. ледачою,
як і каш.. гарячою.
3. Самостійна робота
— Дайте письмові відповіді на запитання, використовуючи слова, подані в дужках.
· 3 ким ти подорожував улітку? (Мама, бабуся)
· Чим ви їхали? (Автомашина, залізниця)
· Чим харчувались у дорозі? (Курка, ковбаса)
· 3 чим ознайомилися? (Історія краю)
— Чи утворюють ваші відповіді текст?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
— Які відкриття ви зробили для себе на уроці?
— З яким настроєм завершуєте урок?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ