УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік

І семестр

ІМЕННИК

УРОК 38. ПРАВОПИС ЗАКІНЧЕНЬ ІМЕННИКІВ ЧОЛОВІЧОГО РОДУ В ОРУДНОМУ ВІДМІНКУ ОДНИНИ

Мета: поглиблювати знання учнів про орудний відмінок іменників; формувати вміння і навички застосування правил для пояснення правопису закінчень іменників чоловічого роду; розвивати пізнавальну самостійність учнів; збагачувати словниковий запас; виховувати любов та повагу до рідної мови.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Нумо, діти, підведіться!

Всі приємно усміхніться!

Пролунав уже дзвінок —

Починаємо урок.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Розподільний диктант

— Запишіть слова в три стовпчики залежно від того, яке закінчення вони матимуть в орудному відмінку.

Пісня, зброя, груша, хвоя, їжа, пшениця, доля, зозуля, задача.

— Поясніть правопис іменників жіночого роду в орудному відмінку.

2. Каліграфічна хвилинка

— Спишіть загадку каліграфічно, вставляючи закінчення.

Білі птахи летять над земл..., згра... сідають. (Сніжинки)

— Слово сніжинки розберіть за будовою.

— Доберіть спільнокореневі слова до слова сніжинки.

3. «Порівняй закінчення!»

Зима — зимою

куля — кулею

лінія — лінією

каша — кашею

межа — межею

задача — задачею

рік — роком

нуль — нулем

край — краєм

душ — душем

вуж — вужем

меч — мечем

— До якого роду належать іменники першого стовпчика?

— До якого роду належать іменники другого стовпчика?

— У якому відмінку стоять іменники чоловічого і жіночого роду?

— Чи однакові вони мають закінчення?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ми будемо працювати над правописом іменників чоловічого роду в орудному відмінку однини. Спробуємо запам’ятати особливості правопису закінчень цих іменників, щоб завжди писати грамотно.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Складання опорної таблиці

— Побудуймо схему-опору, яка допоможе краще засвоїти правильне написання закінчень іменників чоловічого роду на -а, -я в орудному відмінку однини.

2. Первинне закріплення

— Спишіть речення, розкриваючи дужки.

— Виділіть закінчення. Поясніть їх правопис.

— Як називаються слова за, під, перед?

За (гай) в’ється річечка.

Під (кущ) сидів їжак.

На полі пахло (чебрець) та (полин).

Ластівка низько літає перед (дощ).

Уранці всі дерева були вкриті (іній).

Вказівка. Іменники чоловічого роду в орудному відмінку однини вживаються як без прийменників, так і з прийменниками.

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота над загадками

— Відгадайте загадки. Відгадку поставте в орудному відмінку і підніміть картку-закінчення -ом, -ем, -єм.

Влітку любить полювати,

А зимою в лігві спати.

Як зачує він весну,

Прокидається від сну. (Ведмідь)

Тоненьке, вузеньке,

По землі в’ється,

Як батіг довге,

Але не б’ється.

Людини боїться,

Молоко вживає,

У лісі їх багато,

Мабуть, кожен знає. (Вуж)

Сам вечірньої години

Заховався в кущ калини

Та на дудочку одну

Грає пісню чарівну. (Соловей)

у Щоб жили у мирі скло,

Пластмаса, шкіра,

Целофан, хутро й бетон,

Пінопласт, папір, картон,

Всіх здружу я, крім людей.

Зрозуміли, хто я?.. (Клей).

2. Творча робота

— Запишіть відповіді на запитання. Слова у дужках поставте у форму орудного відмінка однини. Виділіть закінчення іменників чоловічого роду.

·       Де не замерзає насіння рослин? (Під, сніг)

·       3 ким тато збирав на землі каштани? (З, син)

·       Чим мама нагодувала дітей? (Смачний, борщ)

3. Хвилинка-веселинка

— Дайте усні відповіді на запитання.

·       Яким ключем не відчиниш двері? (Скрипковим, журавлиним)

·       Під яким кущем сидить зайчик у дощ? (Під мокрим)

4. Письмо з пам'яті

— Запишіть вірш з пам’яті.

Мороз всі вікна заплете  

льодком, як павутинкою.

До нас Снігуронька прийде     

з веселою ялинкою.

— Підкресліть іменники, вжиті в орудному відмінку однини.

— Визначте їх рід.

— Поясніть правопис закінчень у цих іменниках.

— Усно встановіть зв’язок слів у другому реченні.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Гра «Закінчи речення»

·       На уроці я вчився...

·       Найбільше мені сподобалося...

·       Наступного уроку я хочу навчитися...

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити