УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік

І семестр

ІМЕННИК

УРОК 39. ПРАКТИЧНЕ ЗАСВОЄННЯ ПРАВОПИСУ ЗАКІНЧЕНЬ НАЙУЖИВАНІШИХ ІМЕННИКІВ ЧОЛОВІЧОГО РОДУ З ОСНОВОЮ НА -р В ОРУДНОМУ ВІДМІНКУ

Мета: ознайомити учнів з правописом закінчень іменників чоловічого роду з основою на -р в орудному відмінку; формувати вміння працювати з орфографічним словником для перевірки правопису закінчень іменників з основою на -р в орудному відмінку однини; виховувати повагу до людей будь-якої професії.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Гра «Кращий стрілець»

— Укажіть стрілками, яке закінчення в орудному відмінку однини мають подані іменники.

олень

 

душ

-ом

гай

 

кут

 

меч

-ем

день

 

чай

 

дуб

-єм

кущ

 

— Поясніть свій вибір.

2. Каліграфічна хвилинка

— Запишіть каліграфічно.

Хай над нашим рідним краєм пісня радісна звучить.

— Яке це речення за метою? за інтонацією?

— Поясніть правопис закінчення у слові краєм.

— Доберіть до нього синоніми.

3. Гра «З якої професії?»

— З якої професії прийшли в життя подані прислів’я та приказки?

З поганої вівці хоч вовни жмут. (Чабан)

Жартуй, глечичок, поки вушко одірветься. (Гончар)

От що вийшло: ні тарантас, ні дишло. (Стельмах)

Куй залізо, поки гаряче. (Коваль)

Порожня бочка гучить, а повна мовчить. (Бондар)

— Спробуйте поставити слова-відгадки в орудний відмінок однини.

— Яких труднощів зазнали?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ми з’ясуємо, як пишуться іменники чоловічого роду з основою на -р в орудному відмінку однини.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Пояснення вчителя

— Іменники чоловічого роду з основою на -р в орудному відмінку однини можуть мати різні закінчення ом, -ем. Тому їх правопис слід перевіряти за орфографічним словником.

2. Робота в групах

— Користуючись орфографічним словником, запишіть іменники в орудному відмінку однини. Позначте закінчення.

1-ша група

2-га група

3-тя група

4 та група

оператор

токар

інженер

Ігор

вівчар

командир

авіатор

шофер

директор

прокурор

майстер

квітникар

комбайнер

диктор

конструктор

Макар

3. Словникова робота

Інженер — спеціаліст із вищою технічною освітою. Слово запозичене з французької мови, утворене від латинського слова engenium — здатність, винахідливість.

Інженер-механік. Інженер-електрик. Військовий інженер.

— Утворіть словосполучення.

(Розумний, грамотний, веселий, вимогливий, талановитий, ведучий, молодий, майбутній)

— Запишіть речення.

Мій тато працює інженером на заводі.

— Підкресліть головні і другорядні члени речення.

4. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Вибірковий диктант

— Випишіть іменники чоловічого роду на -р у стовпчик та поставте їх в орудному відмінку однини.

Лаком і фарбою

пахне маляр.

Глиною — муляр,

замазкою — скляр.

Учитель, лікар чи геолог,

письменник, слюсар чи кресляр —

всі називають головною

одну професію — школяр!

Взаємоперевірка робіт за орфографічним словником.

2. Робота в парах. Складання діалогу

— Які професії ти знаєш?

— Яка професія тобі подобається?

— Що ти можеш про неї розповісти?

— Ким ти мрієш стати?

— Яка професія у твоєї мами?

— Ким працює тато?

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

— Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?

— Як слід перевіряти правопис закінчень іменників чоловічого роду з основою на -р?

— Що найбільше сподобалося на уроці?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити