УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік
І семестр
ІМЕННИК
УРОК 41. ПАРАЛЕЛЬНІ ЗАКІНЧЕННЯ ІМЕННИКІВ ЧОЛОВІЧОГО РОДУ В ДАВАЛЬНОМУ І МІСЦЕВОМУ ВІДМІНКАХ ОДНИНИ
Мета: ознайомити учнів з особливостями відмінювання іменників чоловічого роду в давальному і місцевому відмінках однини; формувати навички доцільно використовувати у мовленні знання про правопис цих іменників в давальному і місцевому відмінках; виховувати любов до рідного слова.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Встали, діти, всі рівненько,
Посміхнулися гарненько.
Настрій на урок взяли
Й працювати почали.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Гра «Я — тобі, ти — мені»
Учитель називає іменник, а учень ставить його в орудний відмінок однини.
Учень, плащ, авіатор, водій, ковш, слюсар, камінь, лікар, край, директор.
2. Каліграфічна хвилинка
— Запишіть каліграфічно.
І барвінком, і рутою,
і рястом квітчає
весна землю, мов дівчину,
в зеленому гаю.
— Підкресліть іменники в орудному відмінку однини.
— Випишіть слова, у яких звуків більше, ніж букв.
— Запишіть до них звукові схеми.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми розглянемо нову мовну закономірність, якою, на жаль, не всі вміють користуватися. Знання цієї закономірності, дотримання її робить наше мовлення різноманітнішим, милозвучнішим. А будемо ми працювати над давальним і місцевим відмінками однини іменників чоловічого роду.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. «Попрацюймо разом!»
— Подані іменники запишіть у давальному відмінку однини.
Кінь — коню — коневі;
батько — батьку — батькові;
край — краю — краєві.
— Зверніть увагу на закінчення іменників у давальному відмінку однини.
— Який висновок можна зробити?
— Проаналізуйте іменники чоловічого роду в місцевому відмінку та зробіть висновок.
На командирові — на командиру
На кобзареві — на кобзарю
На героєві — на герої
В гаю, в музеї, на дубку.
2. Пояснення вчителя
— Іменники чоловічого роду в давальному відмінку однини мають закінчення -ові, еві ( єві) або -у ( ю).
Іменники чоловічого роду в місцевому відмінку мають закінчення -ові, -вві (-єві) або -у (-ю), -і (-Ї).
Закінчення -ові, -вві (-єві) частіше вживаються в іменниках, що є назвами істот.
3. Первинне закріплення
— Запишіть подані словосполучення у давальному відмінку однини.
Зразок: тренер Федір Михайлович — тренерові Федору Михайловичу; тренеру Федорові Михайловичу;
брат Ігор — брату Ігореві, або братові Ігорю.
Учитель Дмитро Григорович — ...
Добродій Іванюк — ...
Брат Роман — ...
Учень Петренко — ...
Поет Іван Франко — ...
Висновок. Якщо у мовленні збігаються два іменники чоловічого роду — назв істот у давальному та місцевому відмінках однини, їх слід уживати з різними закінченнями.
4. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Письмо з коментуванням
— Спишіть, ставлячи іменники, подані в дужках, у давальному чи місцевому відмінку однини.
Дбалому (хом’як) зима не страшна.
Просо вітру боїться, а (дощ) кланяється.
Гарна дівчина, як калина (луг).
По (одяг) зустрічають, по (розум) проводжають.
— Поясніть зміст прислів’їв.
2. Поетична хвилинка
В хату з магазину
я приніс торбину,
а торбина дуже свіжа!
Дам я мамі й татові,
і малому братові,
дідові й бабусі,
і сестрі Катрусі.
— Визначте відмінок іменників чоловічого роду.
— Поясніть правопис закінчень у цих іменниках.
3. Пояснювальний диктант
Лисиця живе у норі.
Хліб лежить на столі.
І на тім рушникові оживе все знайоме до болю.
Тато подарував синові ковзани.
У лузі при дорозі зацвіла калина.
Нашому класу підійшла черга ремонтувати підручники.
Хлопчик приніс коневі сіно, а дівчинка дала котикові молочка.
— У кожному реченні знайдіть іменники чоловічого роду в давальному або місцевому відмінках однини.
— Поясніть правопис закінчень цих іменників.
4. Самостійна робота. Робота за картками
1 варіант
Визначте групу іменників, що правильно вжиті в давальному відмінку однини.
а) Директорем, другом, князем;
б) директореві, другу, князеві;
в) директорові, другові, князеві.
2 варіант
Визначте групу іменників, що правильно вжиті в місцевому відмінку однини.
а) Хлопцем, каменем, батьком;
б) на хлопцеві, на каменю, на батьку;
в) на хлопцеві, на камені, на батькові.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що вчилися робити на уроці?
— Які закінчення мають іменники чоловічого роду в давальному відмінку однини?
— Які закінчення мають іменники чоловічого роду в місцевому відмінку однини?
— Під час виконання яких завдань у вас виникли труднощі?
— Як училися їх долати?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ