УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік

І семестр

ІМЕННИК

УРОК 41. ПАРАЛЕЛЬНІ ЗАКІНЧЕННЯ ІМЕННИКІВ ЧОЛОВІЧОГО РОДУ В ДАВАЛЬНОМУ І МІСЦЕВОМУ ВІДМІНКАХ ОДНИНИ

Мета: ознайомити учнів з особливостями відмінювання іменників чоловічого роду в давальному і місцевому відмінках однини; формувати навички доцільно використовувати у мовленні знання про правопис цих іменників в давальному і місцевому відмінках; виховувати любов до рідного слова.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Встали, діти, всі рівненько,

Посміхнулися гарненько.

Настрій на урок взяли

Й працювати почали.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Гра «Я — тобі, ти — мені»

Учитель називає іменник, а учень ставить його в орудний відмінок однини.

Учень, плащ, авіатор, водій, ковш, слюсар, камінь, лікар, край, директор.

2. Каліграфічна хвилинка

— Запишіть каліграфічно.

І барвінком, і рутою,

і рястом квітчає

весна землю, мов дівчину,

в зеленому гаю.

— Підкресліть іменники в орудному відмінку однини.

— Випишіть слова, у яких звуків більше, ніж букв.

— Запишіть до них звукові схеми.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ми розглянемо нову мовну закономірність, якою, на жаль, не всі вміють користуватися. Знання цієї закономірності, дотримання її робить наше мовлення різноманітнішим, милозвучнішим. А будемо ми працювати над давальним і місцевим відмінками однини іменників чоловічого роду.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. «Попрацюймо разом!»

— Подані іменники запишіть у давальному відмінку однини.

Кінь — коню — коневі;

батько — батьку — батькові;

край — краю — краєві.

— Зверніть увагу на закінчення іменників у давальному відмінку однини.

— Який висновок можна зробити?

— Проаналізуйте іменники чоловічого роду в місцевому відмінку та зробіть висновок.

На командирові — на командиру

На кобзареві — на кобзарю

На героєві — на герої

В гаю, в музеї, на дубку.

2. Пояснення вчителя

— Іменники чоловічого роду в давальному відмінку однини мають закінчення -ові, еві ( єві) або -у ( ю).

Іменники чоловічого роду в місцевому відмінку мають закінчення -ові, -вві (-єві) або -у (-ю), -і (-Ї).

Закінчення -ові, -вві (-єві) частіше вживаються в іменниках, що є назвами істот.

3. Первинне закріплення

— Запишіть подані словосполучення у давальному відмінку однини.

Зразок: тренер Федір Михайлович — тренерові Федору Михайловичу; тренеру Федорові Михайловичу;

брат Ігор — брату Ігореві, або братові Ігорю.

Учитель Дмитро Григорович — ...

Добродій Іванюк — ...

Брат Роман — ...

Учень Петренко — ...

Поет Іван Франко — ...

Висновок. Якщо у мовленні збігаються два іменники чоловічого роду — назв істот у давальному та місцевому відмінках однини, їх слід уживати з різними закінченнями.

4. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Письмо з коментуванням

— Спишіть, ставлячи іменники, подані в дужках, у давальному чи місцевому відмінку однини.

Дбалому (хом’як) зима не страшна.

Просо вітру боїться, а (дощ) кланяється.

Гарна дівчина, як калина (луг).

По (одяг) зустрічають, по (розум) проводжають.

— Поясніть зміст прислів’їв.

2. Поетична хвилинка

В хату з магазину

я приніс торбину,

а торбина дуже свіжа!

Дам я мамі й татові,

і малому братові,

дідові й бабусі,

і сестрі Катрусі.

— Визначте відмінок іменників чоловічого роду.

— Поясніть правопис закінчень у цих іменниках.

3. Пояснювальний диктант

Лисиця живе у норі.

Хліб лежить на столі.

І на тім рушникові оживе все знайоме до болю.

Тато подарував синові ковзани.

У лузі при дорозі зацвіла калина.

Нашому класу підійшла черга ремонтувати підручники.

Хлопчик приніс коневі сіно, а дівчинка дала котикові молочка.

— У кожному реченні знайдіть іменники чоловічого роду в давальному або місцевому відмінках однини.

— Поясніть правопис закінчень цих іменників.

4. Самостійна робота. Робота за картками

1 варіант

Визначте групу іменників, що правильно вжиті в давальному відмінку однини.

а) Директорем, другом, князем;

б) директореві, другу, князеві;

в) директорові, другові, князеві.

2 варіант

Визначте групу іменників, що правильно вжиті в місцевому відмінку однини.

а) Хлопцем, каменем, батьком;

б) на хлопцеві, на каменю, на батьку;

в) на хлопцеві, на камені, на батькові.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

— Що вчилися робити на уроці?

— Які закінчення мають іменники чоловічого роду в давальному відмінку однини?

— Які закінчення мають іменники чоловічого роду в місцевому відмінку однини?

— Під час виконання яких завдань у вас виникли труднощі?

— Як училися їх долати?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити