УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік
І семестр
ІМЕННИК
УРОК 42. ПРАВОПИС ВІДМІНКОВИХ ЗАКІНЧЕНЬ ІМЕННИКІВ У МНОЖИНІ
Мета: ознайомити учнів з відмінюванням іменників у множині; вдосконалювати навички правопису відмінкових закінчень іменників; розвивати мовне чуття; виховувати любов до рідної землі.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Ось і все, дзвенить дзвінок.
В гості йде до нас урок.
На уроці рідну мову
Зараз будемо вивчати.
Розберемо кожне слово,
Щоб нам краще її знати.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Самостійна робота
— Поставте подані іменники в орудному відмінку однини.
1-й ряд |
2-й ряд |
3-й ряд |
Молодь |
Сіль |
Тінь |
повість |
щедрість |
вдячність |
любов |
кров |
верф |
якість |
гордість |
щирість |
— Перевірка виконаної роботи.
— Зачитайте слова, у яких є подвоєння. Поясніть їх правопис.
— Зачитайте слова, де подвоєння непотрібне, поясніть чому.
— Зачитайте слова з апострофом.
2. Творча робота
— Складіть і запишіть речення з іменниками ліс, колос, лист у давальному та місцевому відмінках однини.
3. Самостійна робота за картками
— Поставте іменники у давальному та місцевому відмінках однини. Виділіть закінчення.
Картка 1
Кінь — ..., ...
вчитель — ..., ...
будинок — ..., ...
гай — ..., ...
Андрій Іванович — ..., ...
Картка 2
їжак — ..., ...
школяр — ..., ...
край — ..., ...
день — ..., ...
дядько Петро — ..., ...
4. Каліграфічна хвилинка
— Запишіть каліграфічно.
Тонна, грам, кілометр, кілограм, центнер.
— Назвіть «зайве» слово.
— Поясніть, чому ви так уважаєте? («Кілометр» — це міра довжини, решта слів належать до мір маси.)
5. Гра «Я — тобі, ти — мені»
Учитель називає іменники в однині, а учні ставлять їх у множину.
Автомобіль, черговий, сіль, школа, квітка, молоко, річка, читання.
— Що ви помітили? (Є іменники, які вживаються тільки в однині.)
Учитель називає іменники в множині, а учні ставлять їх в однину.
Гори, ворота, міста, села, штани, дрова, океани, хлопці, гроші.
— Що ви помітили? (Є іменники, які вживаються тільки в множині.)
— Чи змінюються за відмінками іменники у множині?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми це з’ясуємо, будемо вчитися відмінювати іменники в множині.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Спостереження за мовним матеріалом
Ознайомлення з таблицями відмінювання іменників у множині
— Розгляньте таблиці.
Таблиця 1. Відмінювання іменників жіночого роду в множині
Відмінок |
Питання |
|||||
Н. |
хто? що? |
руки |
вежі |
дівчата |
синиці |
вії |
Р. |
кого? чого |
рук |
веж |
дівчат |
синиць |
вій |
Д. |
кому? чому? |
рукам |
вежам |
дівчатам |
синицям |
віям |
З. |
кого? що? |
руки |
вежі |
дівчат |
синиць |
вії |
О. |
ким? чим? |
руками |
вежами |
дівчатами |
синицями |
віями |
М. |
на кому? на чому? |
на руках |
на вежах |
на дівчатах |
на синицях |
на віях |
Таблиця 2. Відмінювання іменників чоловічого та середнього роду в множині
Відмінок |
Питання |
||||
Н. |
хто? що? кого? чого кому? чому? кого? що? ким? чим? на кому? на чому? |
вітри вітрів вітрам вітри вітрами на вітрах |
коні коней коням коней кіньми на конях |
краї |
моря |
Р. |
країв |
морів |
|||
Д. |
краям |
морям |
|||
3. |
краї |
моря |
|||
О. |
краями |
морями |
|||
М. |
у краях |
на морях |
Таблиця 3. Відмінювання іменників жіночого роду в множині
Відмінок |
Питання |
||||
Н. |
хто? що? |
вісті |
речі |
радості |
подорожі |
Р. |
кого? чого? |
вістей |
речей |
радостей |
подорожей |
Д. |
кому? чому? |
вістям |
речам |
радостям |
подорожам |
3. |
кого? що? |
вісті |
речі |
радості |
подорожі |
О. |
ким? чим? |
вістями |
речами |
радостями |
подорожами |
М. |
на кому? на чому? |
на вістях |
на речах |
у радостях |
у подорожах |
— За якою ознакою здійснено розподіл іменників?
— Які закінчення мають іменники у множині?
— У яких відмінках іменники у множині мають однакові закінчення? (Іменники, що означають назви неістот у називному і знахідному відмінках; іменники, що означають назви істот у родовому і знахідному відмінках.)
— Як же розрізняти відмінок таких іменників у множині?
2. Пояснення вчителя
— Розрізнити родовий і знахідний відмінки іменників жіночого роду на -а (-я) у множині можна за допомогою підстановки іменника в тому самому відмінку, але у формі однини.
Дивилися на дівчину. Стояли біля дівчини.
В однині ці іменники різняться закінченням.
— Розрізнити іменники, що є назвами неістот у називному і знахідному відмінках, можна за їх роллю в реченні.
Шумлять зелені гаї. Ми проїжджали повз зелені гаї.
У першому реченні гаї — це підмет, а в другому — другорядний член речення.
3. Вибіркове списування
— Випишіть іменники у множині, виділіть закінчення.
Вказівка. За потреби звертайтеся до таблиць як до зразка відмінювання іменників у множині.
РІДНА ЗЕМЛЯ
Де є краще? Де миліше,
Як не на Вкраїні?
Тут городи і сади,
Тут яблука й гарбузи,
Тут олія, буряки,
Тут ягоди червоні,
Тут пшениці золоті,
Ріки молочні,
Кавуни красносочні,
Худоба і пшениця,
Усяка пашниця.
4. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Списування з коментуванням
— Спишіть текст, ставлячи іменники, подані в дужках, у множину.
Визначте відмінок іменників.
Наші (предок) будували (замок), щоб боронити рідну землю. На горі вони ставили (будівля), оточуючи їх кам’яним муром. На (мур) були сторожові (вежа). Добре відомі (замок) у Києві, Львові, Чернігові. (Замок) треба берегти. Це...
— Доповніть останнє речення.
2. Робота над загадками
— Відгадайте загадки. Слова-відгадки усно провідміняйте.
Що це? Що це? — всі кричать,—
Білі мухи он летять. (Сніжинки)
Червоненька і смачненька,
Дуже з вигляду гарненька,
І боки у неї пишні.
Літом смачно їсти... (вишні).
· У двох матерів по п’ятьох синів, одне ім’я всім. (Пальці)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
— Продовжіть речення:
· На уроці ми вчилися...
· Найбільше мені сподобалося ...
· Наступного уроку я хочу навчитися ...
— Що вчилися робити на уроці?
— Для чого нам потрібно знати, як пишуться іменники у множині?
— Під час виконання яких завдань у вас виникли труднощі?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ