УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік

І семестр

ПРИКМЕТНИК

УРОК 55. ВПРАВИ НА ВИЗНАЧЕННЯ ВІДМІНКА ПРИКМЕТНИКІВ У РЕЧЕННІ

Мета: формувати вміння учнів визначати під час виконання навчальних вправ відмінки прикметників за відмінками іменників; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати працелюбність.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Всі мерщій сідайте, діти.

Домовляймось не шуміти,

На уроці не дрімати,

Руки вчасно підіймати.

І щоб не було мороки,

Всі готові до уроку?

Тож гаразд, часу не гаймо

І урок розпочинаймо.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Каліграфічна хвилинка

КА   НА   ЛИ

— Спробуйте тепер з цих складів скласти слово. (Калина)

— Пригадайте, яке прислів’я ми вивчали про калину?

Без верби й калини нема України.

— Доберіть прикметники до іменників верба, калина.

2. Словниковий диктант

Телефон, трамвай, тролейбус, інженер, механік, океан, портрет.

— За вибором з одним зі словникових слів складіть речення, використовуючи прикметники.

3. Самостійна робота

— Спишіть текст, вставляючи у дужках потрібні закінчення.

— Підкресліть прикметники, виділіть в них закінчення.

— Визначте їх рід, число, відмінок.

Втомлен... мати спочиває на порозі. Крізь прочинен... вікно доноситься тих... мелодія. Аж раптом чую знайом... мамин голос.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, що відмінок прикметників можна визначити не лише за закінченням прикметника, але й за відмінком іменника, з яким він зв’язаний.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Ознайомлення з алгоритмом визначення відмінка прикметника

Алгоритм

·       З’ясуй, від якого іменника залежить прикметник.

·       Визнач відмінок іменника, від якого залежить прикметник.

·       Пам’ятаючи, що прикметник завжди стоїть у тому самому відмінку, що й іменник, від якого він залежить, визнач відмінок прикметника.

2. Тренувальна вправа

— Спишіть, добираючи до виділених іменників прикметники.

— Користуючись алгоритмом, визначте відмінок прикметників.

Ми поїхали на луг по (яке?)... сіно.

ясний

У (якому?) ... лісі було тихо.

свіжий

Туристи відпочивали під (яким?)... дубом.

сосновий

Земля зігрівається (яким?)... сонцем.

пухнастий

На (якому?)... небі з’явилися хмарки.

могутній

Сосни вкрилися (яким?)... снігом.

весняний

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота над загадками

— Відгадайте загадки. Відповіді запишіть.

— Підкресліть у тексті прикметники разом з іменниками, до яких вони належать.

— Визначте відмінок.

1 варіант

Червонясту шубку має,

По гілках вона стрибає,

Хоч мала сама на зріст,

Та великий має хвіст.

Як намисто, оченята...

Хто це? Спробуй відгадати!    

2 варіант

Що за дивна птиця?

Світла денного боїться...

Дзьоб крючком, великі очі,

І не спиться їй щоночі.

Ху-ху-ху! — кричить вона.

Відгадали? Ні?

2. Творча робота

— З поданих словосполучень утворіть прикметники за зразком.

Зразок: минулий рік — минулорічний.

Багато років — ...

Каре око —....

П’ятий поверх — ...

Легке крило—...

Світле волосся — ...

Прудка нога — ...

3. Поетична хвилинка

— Прослухайте запис «Пісні про рушник» на слова А. Малишка.

— Спробуйте з пам’яті вставити пропущені прикметники.

... (Рідна) мати моя, ти ночей не доспала,

і водила мене у поля край села,

і в дорогу ... (далеку) ти мене на зорі проводжала,

і рушник ... (вишиваний) на щастя дала.

Хай на ньому цвіте ... (росяниста) доріжка,

і... (зелені) луги, й ... (солов’їні) гаї,

і твоя ... (материнська)... (ласкава) усмішка,

і ... (засмучені) очі... (хороші) твої.

Учням, які потребують допомоги, учитель може роздати картки-підказки.

Слова для довідок: рідна, далекий, вишиваний, росяниста, зелений, солов’їний, материнська, ласкава, засмучений, хороший.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

— Від чого залежить відмінок прикметника?

— Як визначити відмінок прикметників?

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити