УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік
І семестр
ПРИКМЕТНИК
УРОК 59. ВИМОВА І ПРАВОПИС ПРИКМЕТНИКІВ ІЗ СУФІКСАМИ -ськ-, -зьк-, -цьк-
Мета: вчити учнів дотримувати правил вимови та написання прикметників із суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-; розвивати фонематичний слух; збагачувати словниковий запас; виховувати почуття гордості за героїчне минуле нашої держави.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Редагування тексту
— Удоскональте текст, додаючи прикметники до іменників.
— Запишіть утворений текст.
РАНОК
Ранок після ночі. Зірки пірнули в безодню неба. Піднімається туман. Тихо навкруги.
2. Каліграфічна хвилинка
Нн щ ок иш жі рв
Нахиляє дуб високий
серед пишної долини
віти дужі і високі
до червоної калини.
Б. Грінченко
— Запишіть каліграфічно вірш з пам’яті.
— Підкресліть прикметники.
— Визначте рід, число, відмінок прикметників.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми дізнаємося, як правильно вимовляти і писати прикметники із суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. «Попрацюймо разом!»
— Прочитайте текст.
— Випишіть словосполучення прикметників з іменниками, у яких є суфікси -ськ-, -зьк-, -цьк-. Суфікси позначте.
ДНІ КОЗАЦЬКОЇ СЛАВИ
У Дніпропетровській області відбулися дні козацької слави. Ще з часів Запорізької Січі, засіяна стальними кулями, сполощена червоною кров’ю, козацька земля не бачила стільки людей. Майоріли тисячі козацьких прапорів і хоругв, гриміли гармати. Усі були вражені старовинними думами й українськими піснями, почутими там.
2. Пояснення вчителя
— У суфіксах -ськ-, -зьк-, -цьк- завжди пишеться знак м’якшення.
Перед цими суфіксами приголосні також можуть пом’якшуватись у вимові, проте ь після них не пишеться: українська. Але м’якість звука [л] перед суфіксом -ськ- позначається знаком м’якшення: сільський, польський.
3. Первинне закріплення
— Від поданих іменників утворіть прикметники з суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-. Складіть словосполучення.
Зразок: Київ — київське море.
Україна, Харків, козак, Львів, чумак, Луганськ, Полісся, Запоріжжя.
4. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота з деформованим текстом
— Складіть і запишіть речення.
— Підкресліть прикметники із суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-.
Чисту, я, мову, в, солов’їнім, щебетанні, українську, чую.
Карпатським, пісня, над, радісно, нашим, краєм, дзвенить.
Миколка, юнацьких, з, переміг, змаганнях, шахів, на.
У, бачили, козацькі, музеї, шаблі, ми.
2. Самостійна робота
— Розберіть слова за будовою.
1 варіант |
2 варіант |
гірський |
морський |
міський |
учительський |
сільський |
козацький |
ткацький |
учнівський |
лікарський |
шахтарський |
3. Гра «Допоможи Незнайкові виправити помилки»
Україньський, сілський, козацкий, київский, кобзарьський.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що нового дізналися на уроці?
— Яка буква пишеться у суфіксах -ськ-, -зьк-, -цьк-?
Гра «Хто швидше?»
— Від іменників, поданих у дужках, утворіть прикметники.
(Море) берег — ...
(чумак) шлях —...
(гори) річка — ...
(Карпати) край — ...
(юнак) змагання — ...
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ