УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік

І семестр

ПРИКМЕТНИК

УРОК 59. ВИМОВА І ПРАВОПИС ПРИКМЕТНИКІВ ІЗ СУФІКСАМИ -ськ-, -зьк-, -цьк-

Мета: вчити учнів дотримувати правил вимови та написання прикметників із суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-; розвивати фонематичний слух; збагачувати словниковий запас; виховувати почуття гордості за героїчне минуле нашої держави.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Редагування тексту

— Удоскональте текст, додаючи прикметники до іменників.

— Запишіть утворений текст.

РАНОК

Ранок після ночі. Зірки пірнули в безодню неба. Піднімається туман. Тихо навкруги.

2. Каліграфічна хвилинка

Нн щ ок иш жі рв

Нахиляє дуб високий      

серед пишної долини      

віти дужі і високі

до червоної калини.

Б. Грінченко

— Запишіть каліграфічно вірш з пам’яті.

— Підкресліть прикметники.

— Визначте рід, число, відмінок прикметників.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ми дізнаємося, як правильно вимовляти і писати прикметники із суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. «Попрацюймо разом!»

— Прочитайте текст.

— Випишіть словосполучення прикметників з іменниками, у яких є суфікси -ськ-, -зьк-, -цьк-. Суфікси позначте.

ДНІ  КОЗАЦЬКОЇ СЛАВИ

У Дніпропетровській області відбулися дні козацької слави. Ще з часів Запорізької Січі, засіяна стальними кулями, сполощена червоною кров’ю, козацька земля не бачила стільки людей. Майоріли тисячі козацьких прапорів і хоругв, гриміли гармати. Усі були вражені старовинними думами й українськими піснями, почутими там.

2. Пояснення вчителя

— У суфіксах -ськ-, -зьк-, -цьк- завжди пишеться знак м’якшення.

Перед цими суфіксами приголосні також можуть пом’якшуватись у вимові, проте ь після них не пишеться: українська. Але м’якість звука [л] перед суфіксом -ськ- позначається знаком м’якшення: сільський, польський.

3. Первинне закріплення

— Від поданих іменників утворіть прикметники з суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-. Складіть словосполучення.

Зразок: Київ — київське море.

Україна, Харків, козак, Львів, чумак, Луганськ, Полісся, Запоріжжя.

4. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота з деформованим текстом

— Складіть і запишіть речення.

— Підкресліть прикметники із суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-.

Чисту, я, мову, в, солов’їнім, щебетанні, українську, чую.

Карпатським, пісня, над, радісно, нашим, краєм, дзвенить.

Миколка, юнацьких, з, переміг, змаганнях, шахів, на.

У, бачили, козацькі, музеї, шаблі, ми.

2. Самостійна робота

—   Розберіть слова за будовою.

1 варіант

2 варіант

гірський

морський

міський

учительський

сільський

козацький

ткацький

учнівський

лікарський

шахтарський

3. Гра «Допоможи Незнайкові виправити помилки»

Україньський, сілський, козацкий, київский, кобзарьський.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

— Що нового дізналися на уроці?

— Яка буква пишеться у суфіксах -ськ-, -зьк-, -цьк-?

Гра «Хто швидше?»

— Від іменників, поданих у дужках, утворіть прикметники.

(Море) берег — ...

(чумак) шлях —...

(гори) річка — ...

(Карпати) край — ...

(юнак) змагання — ...

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити