УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік

І семестр

ПРИКМЕТНИК

УРОК 63. УЖИВАННЯ ПРИКМЕТНИКІВ ДЛЯ ВСЕБІЧНОЇ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПРЕДМЕТІВ. ГРАМАТИЧНИЙ РОЗБІР ПРИКМЕТНИКА У СПОЛУЧЕННІ З ІМЕННИКОМ

Мета: закріпити знання учнів про прикметник як частину мови; ознайомити зі схемою морфологічного аналізу прикметника; розвивати вміння вживати прикметники для всебічної характеристики предмета; виховувати любов до рідного слова.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Каліграфічна хвилинка

Любіть Україну у сні й наяву,

вишневу свою Україну,

красу її, вічно живу і нову,

і мову її солов’їну.

В. Сосюра

— Прикметник солов’їну розберіть за будовою.

2. Гра «Плюс чи мінус»

Діти показують «+», якщо це прикметник м’якої групи, і «-» — якщо твердої.

Синя, сумний, давнє, домашня, спілий, красиве, раннє, дивна, літня, гарне.

Світлий, пізній, добрий, дужий, дружній, широке, порожнє, шкільний, городній, майбутній, могутнє, обережний.

— Для чого необхідно вміти визначати групу прикметників?

3. Самостійна робота

— Запишіть словосполучення, використовуючи прикметники у відповідних відмінках.

— Виділіть закінчення.

У (синій) небі.

(Осінній) ранку.

У (порожній) коридорі.

(Художній) фільму.

У (домашній) завданні.

(Літній) вечора.

В (останній) ряді.

(Ранній) зима.

— Складіть усно речення з будь-яким словосполученням.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ми будемо вчитися використовувати прикметники для характеристики іменників, ознайомимось із граматичним розбором прикметників.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Гра «Я — тобі, ти — мені»

— Від виділених іменників утворіть сполучення іменників з прикметниками.

Горщик із глини — ...  

Нитка з шерсті — ...

Рушник з льону — ...   

Сопілка з калини — ...

Будинок з каменю — ...       

Плаття з шовку — ...

— Прикметник дає характеристику іменнику з одного боку, характеризуючи таким чином, з чого виготовлений предмет.

2. Гра «Хто більше?»

— Доберіть до кожного іменника по кілька прикметників, які б характеризували предмет з різних сторін.

Зразок: завдання складне, легке, цікаве, творче, велике.

Рушник — ...

Сопілка — ...

Козак — ...

Мова — ...

3. Творча робота

— Опишіть улюблену квітку, використовуючи прикметники таким чином, щоб усі впізнали її.

4. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота над текстом

— Прочитайте речення. 

— Доповніть текст найбільш влучними прикметниками з дужок.

— Визначте відмінок прикметників.

Перше ... (гаряче, сонячне, тепле) проміння забарвило ... (густим, міцним, твердим) багрянцем черепичні дахи села. З моря будинки скидалися на ... (прямі, рівні, стрункі) ряди грибів, з однаковими ... (рум’яними, червоними, багряними) шапками. У воді відбивалися ... (невеликі, дрібні, малі) рибальські курені.

2. Розвиток мовлення

— Складіть оповідання за поданим зачином, використовуючи прикметники.

ПАРК УЗИМКУ

Ранок. Виходжу я на прогулянку і не впізнаю парку. Яка мальовнича картина!...

3. Заслуховування учнів, виправлення мовленнєвих помилок

4. Граматичний розбір прикметника у сполученні з іменником

— Прочитайте текст.

— Випишіть сполучення прикметників з іменниками та розберіть їх за зразком.

Зимового ранку пішла Яринка в сад. Надворі був тріскучий мороз. Ніде не видно пташок. Навіть горобців немає.

Підійшла дівчинка до хати, стала під стріхою. Почула, як там зацвірінчав горобець.

А потім на землю впали крижані крапельки, мов маленькі намистинки.

Яринка подумала, що це горобці плачуть від холоду, їх сльози замерзають і падають додолу крижаними намистинами.

Зразок: зимового ранку (якого?) ч. р., одн., Р. в., -ого.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

— Що нового дізналися на уроці?

— Яку роль відіграють прикметники у мовленні?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити