УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік
ІІ семестр
ПРИКМЕТНИК
УРОК 66. ФОРМИ ДАВАЛЬНОГО І МІСЦЕВОГО ВІДМІНКІВ ОДНИНИ ПРИКМЕТНИКІВ ЖІНОЧОГО РОДУ
Мета: вчити учнів утворювати форми давального і місцевого відмінків прикметників в однині жіночого роду, розрізняти їх, правильно вимовляти й писати; закріпити навички визначати відмінок прикметників; розвивати мовленнєві вміння; виховувати організованість.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Каліграфічна хвилинка
— Запишіть каліграфічно.
Закрутилися сніжинки,
як веселі комашинки,
наче зграї білих мух,
як м’який холодний пух.
— Підкресліть порівняння разом зі словами, до яких вони належать.
2. Вибіркове списування
— Прочитайте текст.
— Що цікавого ви дізналися?
— Випишіть сполучення прикметника з іменником, визначте їх відмінок і рід.
ХОЛОД
Був такий холод, що навіть звірі й пташки не знали, як його перебути. Малі білочки, що жили в дуплі старої ялини, безупинно терли одна одній носики, щоб зігрітись, а кролі згорнулися в клубочок у своїх норах і не наважувалися навіть носа вистромити надвір. Тільки великі рогаті сови — єдині серед лісових мешканців, були, здавалось, задоволені. Пір’я на них геть задерев’яніло від інею, проте їм до цього було зовсім байдуже: вони тільки лупили свої великі жовті очі й перегукувалися одна з одною через увесь ліс.
3. Робота над словниковими словами
— Запишіть слова, виправляючи помилки.
Восини, горезонт, миханік, телифон, що тижня, всиредині, окиан, ширенга, в зимну, інженер, кілометер, транвай, фартук, цимент.
Взаємоперевірка робіт.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми поспостерігаємо за формами прикметників жіночого роду однини в давальному і місцевому відмінках, з’ясуємо, чи залежать закінчення прикметників у цих відмінках від групи.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. «Попрацюймо разом!»
— Поставте і запишіть словосполучення у давальному і місцевому відмінках.
— Позначте закінчення і порівняйте їх.
Велика рідня — ...
вечірня зірка — ...
обідня перерва — ...
рідна мова — ...
рання зоря — ...
літня пора — ...
— Як вимовляється кінцевий приголосний основи прикметників у називному, давальному, місцевому відмінках однини?
2. Пояснення вчителя
— Прикметники жіночого роду в давальному і місцевому відмінках однини мають закінчення -ій. Закінчення прикметників жіночого роду в цих відмінках не залежить від групи. Кінцевий приголосний основи перед закінченням -ій вимовляється пом’якшено.
3. Первинне закріплення
— Спишіть речення, вставляючи пропущені закінчення.
— Визначте відмінок прикметників.
Голодн... курці просо сниться.
Всюди добре, а в рідн... хаті найкраще.
Кохан... матусі я квіти дарую, співаю найкращі пісні.
У музичн... школі виступали юні таланти.
На львівськ... кондитерськ... фабриці виготовляють смачні цукерки.
— Як розрізнити форми давального і місцевого відмінків однини прикметників жіночого роду?
4. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Гра «Галявина загадок»
— Відгадайте загадки і знайдіть у них прикметники жіночого роду однини в місцевому відмінку.
В земляній сиджу коморі,
А коса моя надворі. (Морква)
У білій одежині,
В хустині зелененькій
Сумує край стежини
Тонесенька Оленка. (Берізка)
Розумний Іванко
В дерев’яній сорочці —
Де носом поведе,
Там і слід покладе. (Олівець)
У зеленім кожушку,
В костяній сорочці
Я росту собі в ліску,
Всім зірвати хочеться. (Горіх)
Маленький хлопчина
У сірій свитині
По дворах стрибає,
Крихти збирає. (Горобець)
2. Розвиток зв'язного мовлення
1) Бесіда.
— Як ви розумієте це прислів’я?
Від гарного слова і лід розмерзається.
(Коли ми чуємо добре слово на душі стає світліше. Навіть коли людині сумно, гарне слово наполовину змінює настрій людини.)
— Коли особливо необхідно принести людині радість? (У день народження! У Новий рік. У свята)
— У святкові дні ми поздоровляємо одне одного і вимовляємо добрі слова. Утім, ми знаємо, наше мовлення може бути як усним, так і писемним.
— Де ж використовується писемна привітальна промова? (У вітальному листі. У вітальній листівці. У вітальній телеграмі)
— Сьогодні ми навчимося підписувати вітальну листівку.
2) Цікаво знати!
Відома дата, коли з’явилася перша листівка,— 7 жовтня 1775 року. Виникнення вітальних листів пов’язують саме з цією датою і надзвичайною історією.
У німецькому місті Ольденбург книгопродавець на ім’я Шварц розсердився на свого друга. Але оскільки він був вихованою, ввічливою людиною і не міг сказати другу в очі те, що найбільше хотілося, він ухвалив інше рішення. На білому аркуші картону Шварц намалював один з малюнків книги, яка мала у той час великий успіх. На малюнку головного героя чорт волочив у пекло, саме цього бажав своєму другові книгопродавець. Його друг розвеселився й усім показував це забавне послання. До книжкового магазину Шварца почало приходити багато покупців, щоб придбати таку картинку, адже у кожного був хтось, кому хотілося досадити, та ще так, щоб не підписувати свого імені. Поштові службовці довго не сприймали серйозно цю новинку і багато років ставилися до неї як до порожньої забавки. Але вони помилялися відносно майбутнього листівки. Успіх її був величезний, і сьогодні життя без неї було б позбавлене багатьох фарб. Час змінив її та її призначення, сьогодні її мета — не досадити, а принести задоволення.
3) Ознайомлення зі структурою підписання листівки.
4) Самостійна робота.
— Складіть привітання до будь-якого свята своїм друзям, рідним, використавши слова з довідки.
Слова для довідки: дорогий (дорога, дорогі), здоров’я, щастя, щиро, бажаю, успіхів, у роботі, у навчанні.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що нового дізналися на уроці?
— Як визначити відмінок прикметника?
— Яке закінчення мають прикметники жіночого роду в давальному і місцевому відмінках однини?
— У вас на столах лежать повітряні кульки. Вони означають ваш настрій після уроку. Оберіть одну із них!
Синя кулька — Я СОБОЮ ЗАДОВОЛЕНИЙ
Жовта кулька — Я ЗАСМУЧЕНИЙ
Зелена кулька — МІЙ НАСТРІЙ ПРОТЯГОМ УРОКУ НЕ ЗМІНИВСЯ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ