УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік

ІІ семестр

ПРИКМЕТНИК

УРОК 67. ВІДМІНЮВАННЯ ПРИКМЕТНИКІВ У МНОЖИНІ

Мета: ознайомити учнів із відмінюванням прикметників у множині; пояснити, що прикметники у множині за родами не змінюються; вчити дотримувати м'якої і пом'якшеної вимови кінцевих приголосних основи прикметників у називному відмінку множини (хороші, далекі); розвивати вміння визначати відмінок прикметників у множині, зв'язне мовлення, логічне мислення; виховувати бажання говорити грамотно.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Робота над прислів'ями

— Прочитайте, поясніть зміст, спишіть. Прикметники родового відмінка підкресліть однією лінією, місцевого відмінка — двома. Поясніть спільне і відмінне в цих відмінках прикметників.

1) Від кривих дерев і тінь крива. 2) І в чужих краях люди хліб їдять. 3) У добрих звичаїв добре життя. 4) І від солодких слів буває гірко. 5) Світ не без добрих людей.  

2. Каліграфічна хвилинка

Оо ой йо ом ор ов он

Осінні обруч ось

Два зелені огірочки

Походжали по садочку.

— Розберіть слово походжали за будовою.

— Складіть речення зі словом осінні.

3. Словникова робота

Гра «Змійка»

Кожний член групи {класу) по черзі виходить до дошки, записує по одному словниковому слову і підкреслює орфограму в ньому. Записи можна робити не тільки на дошці, але й на аркуші паперу. Потім учень, який записав слово, передає папір однокласникові.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про відмінювання прикметників у множині.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Спостереження за мовним матеріалом

— Відгадайте загадку.

Йшла дівчина з торгу,

Несла гороху торбу.

Усюди,де ступала,

Горох порозсипала.

Ні лопатою згребти,

Ні мітлою замести.

А почало світати —

Нема чого збирати. (Зорі в небі)

— Які можуть бути зорі? {Холодні, блискучі, діамантові, мерехтливі, осяйні, срібні, сургучеві, тріпотливі, ясні, яскраві, небесні, недосяжні, передсвітанкові, вранішні, вечірні, пізні, ранні, самотні, незліченні, золоторогі)

— Провідміняймо словосполучення ясні зорі. {Письмово один учень — біля дошки, решта — записують у зошитах тільки закінчення.)

Н. в. ясні (зорі)

Р. в. ясних (зорей)

Д. в. ясним (зорям)

3. в. ясні (зорі)

O. в. ясними (зоряма)

М. в. в ясних (зорях)

— Чи змінюються прикметники у множині за родами? (Ні)

Висновок. Прикметники у множині за родами не змінюються.

2. Складання опорної таблиці

Н. в. -і

P. в. -их

Д. в. -ним

3. в. -і

О. в. -ими

М. в. -их

— Усі прикметники в Н. в. множини мають закінчення -і: хороші, далекі. Приголосні, на які закінчується основа прикметника у множині, змінюються з твердого на м’який.

3. Первинне закріплення

— Провідміняйте словосполучення.

1 варіант                   2 варіант

Н. в. Зелені ялинки    Н. в. Срібні дзвіночки

Додаткові запитання

— Що називається прикметником?

— Для чого потрібні прикметники?

— Як змінюються прикметники?

— З якою частиною мови пов’язані у реченні?

4. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота в парах

— Прочитайте прикметники. Що вони можуть описувати? (Вітер)

— Утворіть множину прикметників за зразком: покірний — покірні.

Покірний, ніжний, божевільний, буйнокрилий, дужий, жвавий, крижаний, легенький, лютий, поривчастий, пронизливий, рвучкий, скажений, колючий, прохолодний, свіжий, сухий, теплий, вередливий, грайливий, злий, ласкавий, пустотливий, розхристаний, сердитий, непереможний.

2. Поетична хвилинка

Письмо з пам'яті

На зеленому горбочку,

У вишневому садочку,

Притулилася хатинка,

Мов малесенька дитинка.

— Прочитайте виразно вірш.

— Знайдіть прикметники, поставте їх у множині.

— Прочитайте вірш без прикметників.

— Для чого потрібні прикметники? Вони прикрашають наше мовлення, уточнюють, характеризують предмети, зміст прочитаного.

3. Тренувальні вправи

— Запишіть словосполучення у множині. Виділіть закінчення прикметників.

Козацька шапка, жовтий фартух, юний читач, давній випадок, чудова погода, весняний вітер, кам’яна стежка.

— Поширте речення прикметниками.

Діти читають книги.

Хмари пливуть у небі.

Гриби ростуть у лісі.                                      

— Придумайте і запишіть 5-6 прикметників з префіксом най- у множині. Розберіть прикметники за будовою.

Найдовші, найвеселіші, найгарніші, найдобріші, найуважніші, найрозумніші.

— Запишіть словосполучення у зазначених відмінках.

Колискові пісні — у Д. в.

Літні вечори — в О. в.

Березові ліси — у Р. в.

Бабусині онуки — у 3. в.

— Допишіть закінчення прикметників. Запишіть відмінки прикметників у дужках. Перше речення розберіть за членами речення.

ВЕЧІР

Швидко насувається вечір у лісов... (____) хащах. Темн... (____) тіні лежать попід деревами. Непорушно височіють стар... (____) сосни, чорніють густ... (____) розлог... (____) ялини. Сховалося за деревами низьк... (____) вечірн... (____) сонце.

— Складіть речення з поданих слів.

Галасливі, у, краї, летять, теплі, качки, та, гуси, швидко.

— Розберіть прикметник як частину мови.

— Удоскональте текст, додаючи прикметники. Визначте відмінки прикметників.

МАК

У полі розквітли маки. Здалеку вони схожі на полум’я. Поле неначе килим. Гарно, коли зацвітає мак!

— Доберіть до іменників 3-4 відповідних прикметника.

Кавуни, кошенята, діти, цукерки.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

— Що таке прикметник?

— На які питання відповідає прикметник?

— Як відмінюються прикметники у множині?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити