УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік

ІІ семестр

ЧИСЛІВНИК

УРОК 72. ПРАКТИЧНЕ ЗАСВОЄННЯ ВИМОВЛЯННЯ І ПИСЬМА ТА ВІДМІНКОВИХ ФОРМ ОКРЕМИХ ЧИСЛІВНИКІВ (11, 14, 16, 50, 60, 70, 80, 1000)

Мета: навчати учнів правильно вимовляти і писати числівники, форми родового відмінка числівників 50-80 (п'ятдесяти, шістдесяти, сімдесяти, вісімдесяти); формувати правописні вміння і навички; збагачувати словниковий запас; розвивати пізнавальну самостійність, мовлення учнів; виховувати культуру писемного мовлення.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Робота над прислів'ями

— Поєднайте частини прислів’їв. Підкресліть числівники.

Хто мовчить,

мало тепла.

В роботі «ох»,

той двох навчить.

Одне літо краще,

а шостий відпочиваємо.

П’ять днів нічого не робимо,

а їсть за трьох.

От погода: один день блисне,

як сто зим.

Багато диму —

а сім кисне.

2. Словникова робота

Гра «Вилучи "зайву" літеру»

Один школяр пригадує словникові слова та записує їх у стовпчик, використовуючи «зайві» літери. Другий — закреслює олівцем літери, які він уважає «зайвими», та перевіряє правильність записаних слів за орфографічним словником.

Варіанти слів: вурлиця — вулиця; щчодня — щодня; восиени — восени; цемендт — цемент; юннатти — юннати; фудтбол — футбол.

3. Каліграфічна хвилинка

Ші ст дц ця ять шістнадцять

— Від поданого числівника утворіть числівник, який відповідає на питання котрий?

Складіть і запишіть з ним речення.

— Запишіть випадки табличного множення із відповіддю шістнадцять словами.

— Від поданого числівника утворіть числівник, який означає десятки; сотні. (Шістдесят, шістсот) Що спільного у написанні цих числівників?

Вимовляй:                           Пиши:

ші[сн]адцять ші[с:]от           шістнадцять шістсот

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про вимову і правопис окремих числівників.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Спостереження за мовним матеріалом

Вимовляй правильно числівники!

Одина́дцять

шістдесяти

двана́дцять

сімдесят

чотирна́дцять

сімдесяти

шістна́дцять

вісімдесят

п’ятдесяти

вісімдесяти

п’ятдесят

тисяча

шістдесят

 

2. Первинне закріплення

— Поєднайте числівники з іменниками. Запишіть утворені словосполучення.

2 (дівчина), 11 (гриб), 14 (горобець), 16 (олівець), 50 (вечір), 60 (курча), 4 (океан), 3 (морква), 600 (корова), 10 (яйце), 33 (казка), 80 (цукерка).

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота в групах

— Побудуйте речення, використовуючи подані групи слів.

Діти, збиратися, вистава, починатися, о 16 годині. Змагання, брати участь, троє учнів, четвертий клас. Діти, годувати, білочка, п’ять горішків, парк. Уроки, початися, школа, восьма година, ранок. Циркова, вистава, цікава, тривала, година, дві.

2. Поетична хвилинка

Число числівник назове,

У світ лічби нас поведе.

Ми навчимося рахувати,

Додавати, віднімати.

Одна на світі Батьківщина,

І матір теж одна-єдина.

Над нами сонечко одне

Проміння шле нам золоте.

Земля одна, планет — багато.

На небі — тисячі зірок.

Шість буднів тижня, одне свято,

І безліч у полях квіток.

Число числівник називає,

І всяк школяр це добре знає.

Один, два, три, чотири, п’ять —

Учімось, друзі, рахувать.

Л. Лужецька

3. Самостійна робота

— Запишіть текст, подавши числівники й одиниці маси та довжини окремими словами.

Найбільші з усіх ссавців, які живуть нині на Землі,— кити.

Уявіть, що кит став на хвіст. Голова його при цьому сягала б даху десятиповерхового будинку. 33 м — такий на зріст океанський велетень, синій, або голубий кит. Важить він 150 тонн. Це 40 великих автобусів.

Для того щоб перевезти язик такого кита, треба мати 2 машини-півторатонки, адже маса його 3 тонни! Серце, правда, значно менше — всього 700 кг. А перекачує воно по великому тілу понад 10 тонн крові.

— Спишіть дві цікавинки, які найбільше сподобалися. Числівники запишіть словами.

·       Сіра мухоловка прилітає з кормом до свого гнізда 300-400 разів на день.

·       Протягом доби новонароджений кит-малюк випиває 400 літрів молока.

·       Бджола за день запилює 7000 квіток.

·       Висота найвищої тварини на Землі — жирафи — 5 метрів 50 сантиметрів.

·       Полюючи за комахами, стриж за день пролітає 1000 кілометрів.

·       Морські птахи за день з’їдають корму в 10 разів більше за власну вагу.

4. Робота над загадкою

Двоє вулицею йдуть,

По вісім саджанців несуть

Скільки ямок треба, діти,

Щоб рослини посадити?

(Шістнадцять)

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

— Яку частину мови вивчали?

— На які питання відповідають числівники?

— А як числівники позначаються на письмі? (Цифрами або записуються буквами.)

— Запам’ятайте, що цифрами учні користуються на уроках математики, а на уроках мови числівники записують словами.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити