УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік

ІІ семестр

ДІЄСЛОВО

УРОК 91. СПОСТЕРЕЖЕННЯ ЗА ВЖИВАННЯМ ДІЄСЛІВ НЕОЗНАЧЕНОЇ ФОРМИ У ПРИКАЗКАХ І ПРИСЛІВ'ЯХ, ПОРАДАХ, ІНСТРУКЦІЯХ. ПОБУДОВА ПОРАД, ІНСТРУКЦІЙ

Мета: вчити учнів добирати неозначену форму до дієслів, поданих в інших формах, використовувати неозначену форму в побудові навчальних текстів-інструкцій, порад; спонукати учнів до навчання; виховувати любов до української мови.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Робота над прислів'ями

— Прочитайте, поясніть зміст. Спишіть. У дієсловах виділіть закінчення, усно поставте до них питання. Підкресліть дієслова у неозначеній формі, що мають протилежне значення.

1) Спершу треба розсудити, а тоді робити. 2) Краще добре робити, ніж гарно говорити. 3) Погане слово краще проковтнути, ніж промовити. 4) Легко говорити, та не так легко зробити.

2. Каліграфічна хвилинка

З зад ду ззаду

— Уведіть слово у речення. Доберіть спільнокореневі слова, які належать до різних частин мови.

3. Словникова робота

Гра «Склад загубився»

лі...руч

мі...нець

дисцип...на

кі...метр

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви закріпите і поглибите знання про неозначену форму дієслова.

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Гра «Добери синоніми»

— До поданих дієслів неозначеної форми доберіть синоніми, виділіть закінчення.

Бажати, ясніти, радіти, забавляти, перемагати.

Слова для довідок: бавити, вигравати, світліти, хотіти, веселитися.

2. Словотворча робота

— Від неозначеної форми дієслів, що відповідають на питання що робити?, утворіть за допомогою кількох наведених префіксів дієслова, які б відповідали на питання що зробити?. Запишіть їх. Позначте префікси.

Префікси: про-, по-, з-, пере-, до-, за-.

Що робити?

Що зробити?

Садити

посадити, пересадити

малювати

 

лазити

 

сміятися

 

співати

 

3. Фізкультхвилинка

4. Робота в парах

Гра «Математична граматика»

НА + ГО + РІХ - IX + ОДИ + ТИН - Н = ...

В + МИР - Р + ТИСК - К + Я = ...

ВИ + ВЕРХ - X + НУ + ТИР - Р + СЬК - К = ...

5. Гра «Знайди дієслова в дієсловах»

Зрозуміти, здобути, намилитися.

— Поставте питання до поданих і утворених дієслів.

6. Робота в парах

— Продовжте прислів’я, добираючи дієслова неозначеної форми.

·       Добре того вчити, хто хоче все... (знати).

·       Що знати і вміти — за плечима... (ке носити).

·       Розуму не позичити і за гроші... (ке купити).

·       Хочеш знати — не соромся... (питати).

7. Робота в групах

— Дієслова в неозначеній формі вживаються не тільки в усній народній творчості, але й під час складання пам’яток, порад, текстів-інструкцій.

Уважно прочитайте поради і знайдіть у них дієслова в неозначеній формі.

Поради для школярів

1. Книжку треба тримати в чистоті.

2. Сторінки слід перегортати за верхній ріжок.

3. Не можна виривати з книжки аркушів.

4. Кожен учень повинен берегти свій підручник.

— Згадайте, що таке інструкція. (Інструкція — вказівка на порядок і засоби виконання певної роботи, користування приладами, інструментами.)

— Прочитайте текст-інструкцію щодо виготовлення персонажів для пальчикового театру і знайдіть у ньому дієслова в неозначеній формі.

1. Склади тканину навпіл. Вибери викрійку та прикріпи її шпильками до тканини.

2. Вирізавши деталі, отримаєш 2 тулуба, 2 вуха.

3. Уклади вушка між двома деталями тулуба. З’єднай деталі, прошивши швом «уперед голку».

4. Із ґудзиків, бісеру, клаптиків тканини зроби очі та мордочку.

— За такою схемою можна виготовити будь-якого пальчикового персонажа.

— Навіщо потрібно вміти складати інструкцію?

— Складіть поради, роз’яснення (інструкції), як провести гру, виготовити іграшку тощо.

8. Самостійна робота

— Утворіть від поданих дієслів неозначену форму за зразком.

Ходжу — ходити; любив; радів; пишу; працював; зробив; пішов; стелить; вирувати; зашумів, прокинулися; потягнулися; забринів; котилася; прийшов.

V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

— Що таке дієслово?

— З якою частиною мови найчастіше пов’язане дієслово? Наведіть приклади.

— Яким членом речення виступає дієслово? Наведіть приклади.

— Що таке неозначена форма дієслова? Наведіть приклади.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити