УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік

ІІ семестр

ДІЄСЛОВО

УРОК 92. ЗМІНЮВАННЯ ДІЄСЛІВ ЗА ЧАСАМИ

Мета: повторити і поглибити знання учнів про граматичні ознаки дієслова; закріпити вміння визначати час дієслова у реченнях, тексті; розвивати творчу уяву, мовне чуття, культуру мовлення, вміння давати правильні та повні відповіді на поставлені запитання; розширювати лексичний запас учнів приказками та прислів'ями; виховувати почуття прекрасного.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Каліграфічна хвилинка

Ввв ве еч че ері ввечері

— Доберіть спільнокореневі слова, визначте корінь.

2. Словникова робота

Гра «Закодовані слова»

С

Т

А

Д

І

О

Н

1

2

3

4

5

6

7

1 6 7

1 2 3 4 6

1 3 4

7 6 2 3

1 2 3 7

4 3 2 3

1 2 5 7 3

 

3. Тестування

1. Дієслово — це частина мови, що означає:

а) назву предметів;

б) ознаку предметів;

в) дію предметів.

2. На які питання відповідають дієслова?

а) Який? яка? яке? які?;

б) що робить? що зробить? що буде робити?;

в) хто? що?.

3. У реченні дієслово найчастіше буває:

а) підметом;

б) присудком;

в) другорядним членом речення.

4. Дієслова у реченні зв’язані зі словами, які відповідають на питання:

а) хто?, що?;

б) який?, які?;

в) що робить?, що зробив?.

4. Робота над прислів'ями

— Складіть і запишіть прислів’я. Поставте питання до дієслів.

У сіні вогню...

не купити.

Не кажи гоп, доки...

не сховаєш.

Розум за гроші...

не перескочиш,

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви будете виконувати творчі вправи, які допоможуть вам розрізняти часові форми дієслів.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Спостереження за мовним матеріалом

— Складіть зв’язний текст. Назвіть дієслова. Поставте питання до знайдених дієслів і визначте, чи дія відбулася, чи вона відбувається на даний момент, чи дія буде відбуватися.

До, пішли, лісу, ми, весною.

Легенький, подув, вітерець.

Всі, лісі, заспівали, в, дерева.

Висновок. Дієслова змінюються за часами: вони мають форми минулого, теперішнього і майбутнього часу. Час дієслова визначається за моментом повідомлення про дію. Дієслова минулого часу вказують на дії, які відбувалися до моменту повідомлення про них: (;що робив?) летів, (що зробив?) полетів. Дієслова теперішнього часу означають дії, які відбуваються під час повідомлення про них: (що робить?) летить. Дієслова майбутнього часу називають дії, які відбудуться після повідомлення про них: (що зробить?) полетить, (що буде робити?) буде летіти, (що робитиме?) летітиме.

2. Складання опорної таблиці

Час дієслів

Теперішній — що робить? що роблять?

Минулий — що робив? що зробив?

Майбутній — що робитиме? що зробить?

3. Первинне закріплення

— Вставте дієслова відповідно до змісту речення. Поставте питання і визначте коли відбувається дія.

Їжак... велику кількість шкідливих комах і гризунів. (Знищує)

На траві... росинки, мов сріблясті намистинки. (Блищать)

— Доберіть антоніми до дієслів. У якому часі стоять ці дієслова?

Входить —

Гріє —

Говорить —

Радіє —

4. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота в парах

— Відгадайте загадки. До слів-відгадок доберіть дієслова у різних часових формах.

·       Летіла птиця по синьому небу, розпустила крила і сонце закрила. (Хмара — пливе, закриває, насунулась.)

·       Летить, а не горобець; виє, а не звір. (Вітер — свище, дув, залетить)

·       Мене частенько просять, ждуть, а тільки покажусь — ховатися почнуть. (Дощ — періщить, лив, йтиме)

2. Творча робота в групах

— Послухайте уривок з твору Лесі Українки.

...Стояла я і слухала весну.

Весна мені багато говорила,

Співала пісню дзвінку, голосну,

То знов таємно-тихо шепотіла...

— Що могла «сказати» Лесі весна?

1-ша група. Скласти 2-3 речення, що могла «сказати» весна Лесі Українці?

2-га група. Продовжити речення: «Коли земля прокинеться від зимового сну...».

3. Самостійна робота

— Відновіть прислів’я.

Часу, згаяного, і, не, конем, здоженеш.

Один раз відріж, сім разів відміряй.

— Знайдіть дієслова та позначте їх.

[  ]  Відріж

[  ] не

[  ] конем

[  ] і

[  ] часу

[  ] згаяного

[  ] раз

[  ] один

[  ] відміряй

[  ] сім

[  ] здоженеш

4. Гра «Наш — не наш час»

Учні об’єднуються у три групи: теперішній, минулий, майбутній час. Учитель читає речення або пише їх на дошці. Коли у реченні, наприклад, є дієслова минулого часу, то учні з групи минулого часу піднімають руки, а решта учнів каже: «Не наш час». Коли у реченні є дієслова двох часів, то руки піднімають обидві групи. Виграє група, учні якої припустяться найменшої кількості помилок.

1) За воду не дякують і гроші не дають. 2) Книжка вчить, як на світі жити. 3) Правда й з дна моря виринає, а неправда потопає. 4) Хто з правдою зріднився, той грому не боїться.

5. Робота над загадками

— Знайдіть дієслова та визначте їх час.

·       Сидить баба на грядках, закутана в хустках. (Капуста)

·       В нашої бабусі сидить дід у кожусі, на печі нагрітий, без води умитий. (Кіт)

·       Понад квіти літає, солодкий сік збирає, зимою спить, літом бринить. (Бджола)

·       Стоїть дід над водою, хитаючи бородою. (Очерет)

·       Стоїть хлопчик під пеньком, вкрив голову брильком. (Гриб)

·       Не розбивши горщика, не з’їси кашки. (Горіх)

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

— Які три часи має дієслово?

— Як відрізнити один час від іншого?

— Що означають дієслова теперішнього часу?

— Яке значення мають дієслова майбутнього часу?

— Які дії описують дієслова минулого часу?

— Наведіть приклади дієслів кожного часу.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити