УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік
ІІ семестр
ДІЄСЛОВО
УРОК 95. ЗМІНЮВАННЯ ДІЄСЛІВ ЗА ОСОБАМИ І ЧИСЛАМИ У ТЕПЕРІШНЬОМУ І В МАЙБУТНЬОМУ ЧАСІ
Мета: вчити учнів змінювати дієслова за особами і числами в теперішньому і майбутньому часі за зразком (таблицею)-, розвивати уважність, спостережливість; виховувати, працелюбність.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Робота над прислів'ями
— Доповніть прислів’я, використовуючи слова з довідки. Укажіть, у якому часі вжито дієслова.
· Немазаний віз скрипить, а мазаний сам...
· Шануй старших — молодші тебе...
· Як постелиш, так і.,.
· Заєць від куща, а жаба від зайця...
· Не було б щастя, та нещастя...
· 3 ким поведешся, того й...
· Хто працює, той працю...
Слова для довідок: помогло, біжить, шанує, тікає, наберешся, поспиш, пошанують.
2. Каліграфічна хвилинка
Вз им ку взимку
— Доберіть спільнокореневі слова, визначте корінь. Складіть та запишіть речення.
— Відтворіть прикмету, вставивши дане слово.
Ворони, у, боки, головами, сідають, буде, різні, день, вітряний, якщо.
(Якщо взимку ворони сідають головами у різні боки — день буде вітряним.)
3. Словникова робота
Гра«ЗагадкиДіда-Буквоїда»
тр мв й
м льй н
в ч р
4. Вікторина «Дієслово»
— Що називається дієсловом?
— Яким членом речення найчастіше є дієслово? (Присудком)
— З якою частиною мови найчастіше зв’язане дієслово? (З іменником)
— Як називається початкова форма дієслова? (Неозначена форма дієслова)
— Чому вона отримала таку назву? (Незмінна форма дієслова. Не вказує ні на час, ні на особу, ні на кількість)
— На які питання відповідає неозначена форма дієслова? (Що робити? Що зробити?)
— Як пишеться частка не з дієсловами? (Окремо)
5. Добирання антонімів
Плакати —
сваритися —
лінитися —
ненавидіти —
програвати —
ворогувати —
голодувати —
загубити —
захворіти —
— Запишіть утворені дієслова у певному часі:
· перші три — у теперішньому (сміється, мирюсь, працюють);
· наступні три — у майбутньому (любитиме, виграє, буде дружити);
· останні три — у минулому (їв, знайшла, вилікувалися).
6. Вибіркове списування
— Прочитайте. Випишіть дієслова теперішнього і майбутнього часу.
Скоро сонечко пригріє, потечуть струмки, темний гай зазеленіє, зацвітуть квіти.
Ми дзвіночки, лісові дзвіночки, славимо день. Ми співаємо, дзвоном зустрічаємо: День! День!
Всі ми будемо дружити, станем як одна сім’я!
Теперішній час: славимо, співаємо, зустрічаємо.
Майбутній час: пригріє, потечуть, зазеленіє, зацвітуть, будемо дружити, станемо.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як змінюються дієслова теперішнього і майбутнього часу.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Спостереження за мовним матеріалом
Робота в групах
1-ша група. Заповніть таблицю, змінюючи одне з дієслів теперішнього часу з попереднього завдання.
Я |
(що роблю?) |
|
Ти |
(що робиш?) |
|
Він |
||
Вона |
(що робить?) |
|
Воно |
||
Ми |
(що робимо?) |
|
Ви |
(що робите?) |
|
Вони |
(що роблять?) |
2-га група. Заповніть таблицю, змінюючи одне з дієслів минулого часу з попереднього завдання.
Я |
(що зроблю? що буду робити? що робитиму?) |
|
Ти |
(що зробиш? що будеш робити? що робитимеш?) |
|
Він |
(що зробить? що буде робити? що робитиме?) |
|
Вона |
||
Воно |
||
Ми |
(що зробимо? що будемо робити? що робитимемо?) |
|
Ви |
(що зробите? що будете робити? що робитимете?) |
|
Вони |
(що зроблять? що будуть робити? що робитимуть?) |
— Давайте проаналізуємо, що змінювалось у дієслів. (Число, особа)
— Зробіть висновок. Сформулюйте його за зразком: «Ми побачили, що дієслова теперішнього і майбутнього часу змінюються за..., а не за..., як іменник і прикметник».
2. Складання опорної таблиці
1) Особу і число дієслова визначаємо за допомогою займенника, питання та закінчення дієслова: сиджу — що я роблю? — 1-ша особа однини; стоїте — що ви робите? — 2-га особа множини. |
2) Дієслова майбутнього часу, які відповідають на питання що зробить? що зроблю? що зробиш? що зробимо? тощо, мають такі самі особові закінчення, як і дієслова теперішнього часу: робл[ю] — зробл[ю], пиш[у] — запиш[у], напиш[у], їд[емо] — поїд[емо]; вони виражають дію, яка завершиться в майбутньому: (що зроблю?) перескоч[у], доплив[у], заспіва[ю]. Якщо форма майбутнього часу виражається двома словами, то змінюється тільки закінчення допоміжного дієслова бути: буд[у] читати, буд[еш] чигати, буд[е] читати, буд[емо] читати, буд[ете]читати, буд[уть] читати |
3. Первинне закріплення
— Змініть дієслова за особами в теперішньому і майбутньому часі.
Іти, знати, лежати, бігти.
4. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Гра «Яка особа?»
Учитель читає речення, в яких є дієслова. Учні, почувши дієслова, на пальцях чи цифрами, написаними на картках, показують, якої вони особи. Виграє той, хто жодного разу не припустився помилки.
Для гри можна використовувати такі речення:
1) Спіють груші по садах, відлітать зібрався птах. 2) Бачить — не бачить, чути — не чує, мовчки говорить, добре мудрує. 3) Ми дружимо з книжкою. 4) Гарно ти співаєш! 5) Уранці взимку пташка тремтіла, а до неї друга ж прилетіла. 6) Не співаю я бо поточків і земної травиці ожидаю.
2. Робота в парах
— Прочитайте, поясніть зміст. Випишіть дієслова, протилежні за значенням, усно поставте до них питання, визначте час, особу.
1) Вода з одного бере, другому дає. 2) Незнайко на печі лежить, а Знайко по дорозі біжить. 3) Добро пушить, а лихо сушить. 4) Згода дім будує, а незгода руйнує. 5) Літо біжить, підстрибуючи, а зима бреде, похнюпившись.
3. Розподільний диктант
Робота в групах
— Запишіть дієслова майбутнього часу по групах.
Перша — дієслова 1-ї особи; друга — дієслова 2-ї особи; третя — дієслова 3-ї особи.
Носитиму (1), носитимуть (3), носитимеш (2), готуватиме (3), готуватиму (1), готуватимеш (2), одягатимемо (1), одягатимеш (2), одягатиме (3).
4. Поетична хвилинка
— Назвіть дієслова, усно поставте до них питання, визначте час, особу.
Тихо-тихо сніг іде,
Білий сніг, лапатий:
ми у двір скоріш підем,
візьмемо лопати.
Ми прокинем зранку
стежку біля ґанку.
М. Познанська
5. Самостійна робота
1. Випишіть рядок, у якому записані дієслова майбутнього часу. Визначте особу і число дієслів.
а) Читав, випали, сміялося;
б) збудує, намалює, буду носити;
в) танцює, грає, ловить.
2. Утворіть від дієслів теперішнього часу дієслова майбутнього часу.
Читаю —
Пишу —
Мрію —
Співаю —
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Гра «Незакінчене речення»
· Особу і число дієслова визначаємо за допомогою... (займенника, питання і закінчення).
· У теперішньому і майбутньому часі дієслова змінюються... (за особами і числами).
· В однині дієслово вживається тоді, коли воно означає... (дію одного предмета).
· Не з дієсловами потрібно писати... (окремо).
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ