УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік

ІІ семестр

ДІЄСЛОВО

УРОК 96. УРОК РОЗВИТКУ ЗВ'ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ. СКЛАДАННЯ ТЕКСТУ-МІРКУВАННЯ НА ОСНОВІ ПРОЧИТАНОГО ОПОВІДАННЯ В. СУХОМЛИНСЬКОГО «СПІВУЧА ПІР'ЇНКА»

Мета: вчити учнів складати власні висловлювання на основі прочитаного, використовуючи мовні засоби; продовжувати розвивати прагнення самостійного творчого сприймання й осмислення навколишнього світу; розвивати мовлення; збагачувати активний словник учнів; виховувати прагнення розвивати власні здібності.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Читання вірша

Ми прийшли у світ, щоб жити

Всі на просторі земнім,

Щоб сміятись і радіти

У довкіллі чарівнім.

Це життя, це справжня казка!

Ллється музика і сміх. Ти ж

(Запам’ятай, будь-ласка)

Неповторний серед всіх!

— Дійсно, на цілій планеті немає таких хлопчиків і таких дівчаток, як ви. Є мільйони інших хлопчиків і дівчаток, але саме такого, як кожен з вас, нема ніде. Навіть коли є близнята, зовні дуже схожі одне на одного, то однаково у кожного своє життя, свої погляди, відчуття, свій характер, свої здібності. Хтось гарно співає, хтось — швидко і правильно розв’язує задачі, працює на комп’ютері. Хтось майстерно вишиває, а хтось — уміє доглядати тварин... І кожен по- своєму пройде життєвий шлях. Але людина не завжди цінує свою унікальність, не завжди знає свої здібності й можливості, розпізнає і розвиває їх.

2. Бесіда

На дошці — портрети Т. Шевченка, К. Білокур, Я. Клочкової, Ані Лорак, Л. Каденюка, В. Кличка.

— У чому полягає їх талант?

— Завдяки чому вони стали відомими?

— Як вони досягали своїх успіхів?

— Що надихало цих людей досягати вершин?

— Отже, в кожного з них була своя співуча пір’їнка.

Що за дивна пір’їнка — спитаєте ви? Саме про це йдеться в оповіданні В. Сухомлинського «Співуча пір’їнка».

3. Прослуховування оповідання В. Сухомлинського «Співуча пір'їнка»

СПІВУЧА ПІР’ЇНКА

Є на світі дивовижний птах — Стрепет. Він співає... чим, як ви вважаєте, діти? Він співає крилом. Має він у своєму крилі особливу співучу пір’їнку. Летить Стрепет, і коли захочеться йому співати, то розправляє крила так, що співуча пір’їнка висувається і налаштовується на спів. Лунає тонкий свист. Схожий він і на звучання найтоншої струни, коли по ній водити смичком, і на пісню вітру в тонкій стеблині очерету.,

Та ось трапилося лихо. Загубив Стрепет співучу пір’їнку. Випала вона й упала на землю. Захотілось Стрепетові поспівати, а співучої пір’їнки немає.

Маленький Сергійко знайшов на землі співучу пір’їнку Стрепета, підняв її, побіг — і пір’їнка заспівала.

Почув Стрепет спів своєї пір’їнки, прилетів до хлопчика й просить:

— Хлопчику, віддай мою співучу пір’їнку. Я не можу жити без пісні.

Повернув Сергійко Стрепетові співучу пір’їнку.

Багато років прожив на світі чоловік, що виріс з маленького Сергійка. Часто він згадував Стрепета, думав: «У кожної людини є своя співуча пір’їнка. Нещасливий той, у кого такої пір’їнки немає».

В. Сухомлинський

4. Робота над змістом оповідання

— Чи Відомий вам цей птах — Стрепет?

— Чому Стрепет — дивовижний птах?

— Як Стрепет співає?

— З чим порівнюється його спів?

— Яке трапилося лихо?

— Хто знайшов пір’їнку?

— Як Стрепет знайшов свою пір’їнку?

— Про що птах просив Сергійка?

— Який висновок для себе зробив уже дорослий чоловік?

— Як ви зрозуміли ці слова?

— Про що примусила замислитися ця казка?

— Якою може бути ця співуча пір’їнка? Які співучі пір’їнки є у твоїх однокласників? Чи знайшли її у себе?

— Усі люди від народження талановиті. Але одні можуть знайти цікаве, улюблене заняття, без якого не можуть жити, а інші — ні. Нещасливий той, у кого такого захоплення немає.

Будь уважний до себе й до інших, не загуби свою співучу пір’їнку!

5. Гра «Уяви»

— Уявіть себе тим чи іншим предметом. Дайте відповіді на запитання:

— Де ти живеш?

— Яку роботу ти виконуєш?

— Про що ти мрієш?

— З ким би ти потоваришував?

— Для чого ти живеш?

— Яку користь приносиш?

6. Гра «Знайди пару»

Завдання полягає в тому, щоб за схожістю (аналогією), призначенням, станом, результатом утворити пару.

Пісня

діти

музика

любов

картина

бокс

квітка

перемога

пташка

скрипка

літак

фарби

космос

пензлі

п’єдестал

корабель

ринг

політ

вірш

небо

сім’я

сцена

— Поясніть утворення кожної пари.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні ви будете складати твір-міркування про свою співучу пір’їнку.

IV. НАПИСАННЯ ТВОРУ

1. Складання плану

План

1. Чим ти захоплюєшся?

2. Що в тебе виходить найкраще?

3. Чого в житті хочеш досягти?

4. Висновок.

2. Усне складання твору за планом

3. Самостійна робота учнів

4. Зачитування написаних творів

V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

— Які відкриття ви зробили для себе на уроці?

— З яким настроєм ми завершуємо урок?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити