УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік

І семестр

ТЕКСТ

УРОК 9. ТЕКСТ-ОПИС

Мета: продовжити ознайомлення учнів із типами текстів за їх метою; звернути увагу на характерні ознаки текстів-описів; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до рідної мови.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Вправляння у діалогічному мовленні

— Прочитайте текст.

— У якій грі його використовують? («Гуси-лебеді»)

— Гуси, гуси, додому!

— Ні!

— Чого?

— Вовк за горою!

— Що робить?

— Гусей скубе!

— Яких?

— Сірих, білих, волохатих!

— Тікайте, гусочки, до хати!

Інсценізація діалогу учнями.

— Як називають розмову двох або кількох осіб?

2. Словниковий диктант

— Запишіть під диктування.

Восени, щоденно, щогодини, портрет, попереду, до побачення,

Взаємоперевірка робіт.

— Правопис якого слова ми ще не розглядали? (Портрет)

3. Каліграфічна хвилинка

Пп Пп Пп пп ор портрет

— Утворіть словосполучення.

Гра «Сито»

— Доберіть з довідки слова і запишіть речення.

Портрет пише...

Море малює...

Пейзажист передає красу природи у...

(Шофер, портретист, моряк, пекар, мореніст, піаніст, пейзаж)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

— Малювати можна не лише фарбами. Сьогодні ми спробуємо малювати за допомогою слів. А допоможе нам у цьому новий тип тексту.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. «Працюймо разом!»

— Прочитайте текст.

...На початку жовтня ледве помітною лісовою стежкою, яка звивалась між старезних дубів, ішла дівчинка років тринадцяти. На ній була картата новенька кофтина, синя спідниця й біла хустинка, як терен-цвіт. І ця хустинка різко відтіняла чорні брови дівчинки, її засмагле обличчя й світлі очі. Такі світлі й зелені, що в темряві вони, мабуть, блимають, як світлячки. Її кругле ніжне підборіддя схоже було на яблуко, а припечений сонцем кирпатенький ніс скидався на жовту лісову грушку, яка вистигла проти сонця аж на верхівці дерева.

Дівчинка несла книжки й зошити. Вона поверталася додому зі школи. Йшла вона легким безшумним кроком, наче пливла над стежкою, і тільки іноді під її черевиками стиха хрускала суха гілочка або жолудь.

За О. Копиленко

— Чи можна цей текст назвати розповіддю? Чому?

— Які слова допомогли вам уявити зовнішність дівчинки?

Висновок. Такі тексти називають текстами-описами. Описати людину за допомогою слів означає надати її словесний портрет.

2. Конкурс «Портрет на замовлення»

— Намалюйте свою матусю.

Учні по черзі виходять до дошки та озвучують свій малюнок за допомогою слів.

— Що легше —намалювати чи описати за допомогою слів?

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Порівняння однотемних текстів-описів

— Прочитайте тексти.

— Визначте, де художній, а де — науково-популярний текст?

— Чому ви так уважаєте?

1) Кульбаба — де багаторічна трав’яниста рослина. Стебло у неї безлисте, світлого кольору, подібне до соломини, усередині порожнисте. На його верхівці одна велика квітка, схожа на кошик. Вона жовта. Увечері її пелюстки згортаються, а вранці розкриваються. Листочки у цієї рослини видовжені, зубчасті. Вони ростуть від самого кореня.

2) Я бачив чудову квітку! Стебельце у неї високе, схоже на соломину. На верхівці квіточка, мов маленьке сонечко. І в цьому сонечку безліч золотих пелюсток, ніби промінчиків. А листочки цієї квітки високі, зубчасті, казкові. Вони ніби оберігають рослину від небезпеки. Дуже гарна квітка!

— Що спільного в обох текстах?

— У якому тексті автор називає тільки ознаки квітки, а в якому ділиться враженнями про цю рослину?

— Які порівняння використовує автор у художньому тексті?

— Де найчастіше ви можете зустріти науково-популярний текст?

2. Самостійна робота

1 варіант

— Складіть і запишіть художній опис верби, використовуючи подані вирази:

зелені кіски; гілки, наче руки; задивляється у воду на свою вроду; тихесенько розмовляють; низенько схилилися; то плаче, то сміється; шепочуть, зажурилась.

2 варіант

— Складіть і запишіть науковий опис дуба, використовуючи подані вирази:

розлогий, могутній, дужий, цар дерев, плоди їстівні для тварин, останній скидає листя.

3. Заслуховування робіт учнів. Виправлення помилок

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Над якими текстами працювали?

— Чому вони мають таку назву?

— Як ви розумієте вислів «живий портрет»?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити