УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік

ІІ семестр

ДІЄСЛОВО

УРОК 101. ЗМІНЮВАННЯ ДІЄСЛІВ У МИНУЛОМУ ЧАСІ ЗА ЧИСЛАМИ І РОДАМИ (в однині)

Мета: ознайомити учнів з граматичними ознаками дієслів минулого часу; вчити змінювати дієслова минулого часу за родами з опорою на навчальну таблицю та за зразком; ставити дієслова минулого часу в потрібну родову форму за питанням (що робив? (-ла, -ло), що зробив? (-ла, -ло)); розвивати навички грамотного письма; виховувати інтерес до вивчення мови.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Каліграфічна хвилинка

Мі іл ль йон мільйон

— Зробіть звуко-буквений аналіз слова. Провідміняйте його.

— Запишіть речення із ним.

— Мільйони людей знаходять у собі сили відмовитися від шкідливих звичок.

Скажіть, як ви ставитеся до подібних учинків?

2. Словникова робота

Гра «Загадки Діда-Буквоїда»

тр л йб с 

г рд р б  

б бл т к

3. Робота над прислів'ями

— Прочитайте, поясніть зміст. Випишіть дієслова, визначте їх особу, число. Виділіть закінчення, поясніть написання.

1) Що маєш робить, то зроби сьогодні, а що маєш з’їсти, то з’їж завтра. 2) Будеш учиться — завжди пригодиться. 3) Хочеш їсти калачі, не сиди на печі. 4) Любиш кататися — люби і саночки возить.

4. Повторення вивченого про дієслово

Дієслово

·       Називає...

·       Відповідає...

·       Виражає дію...

·       Змінюється за...

— Як перевірити правопис ненаголошеного голосного в закінченні дієслів?

1) Поставити...

2) Визначити...

3) Вибрати.

— Користуючись алгоритмом, поясніть правопис.

Напиш..ш, нос..те, ма..ш, чит..в.

— Яке слово «зайве»? Чому? (Читав, бо воно — минулого часу.)

— Визначте час перших трьох дієслів.

— Як змінюються дієслова майбутнього і теперішнього часу?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як змінюються дієслова минулого часу.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Спостереження за мовним матеріалом

Робота в групах

1-ша група. Поставте дієслова у форму минулого часу. Змініть за числами.

Писати —

Малювати —

Шити —

Висновок. Дієслова минулого часу змінюються за числами.

2-га група. Змініть за особами та числами дієслово писав. Виділіть закінчення.

я писав

ти...

він...

ми...

ви...

вони...

Висновок. Дієслова минулого часу не змінюються за особами (про це свідчить закінчення, яке не змінюється). Дієслова минулого часу змінюються за числами.

3-тя група. Поставте дієслова у формі минулого часу, спробуйте змінити їх за родами. Виділіть закінчення.

Писати — він..., вона..., воно...,

шити — він..., вона..., воно...

Висновок. Дієслова минулого часу змінюються за родами в 3-й особі однини.

2. Складання опорної таблиці

ДІЄСЛОВА МИНУЛОГО ЧАСУ:

змінюються: за числами; за родами

(в 3-й особі однини);

не змінюються за особами

3. Первинне закріплення

— Прочитайте, поясніть зміст. Випишіть дієслово, поставте його в усіх формах минулого часу за зразком.

Око бачить далеко, а розум ще далі.

Зразок. Світити — світив, засвітив; світила, засвітила; світило, засвітило; світили, засвітили.

4. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота в групах

— Прочитайте вірш. Випишіть дієслова. Визначте число і рід.

— Випишіть синоніми до слова говорити. Запишіть значення кожного із синонімів.

ХТО КРИЧАВ?

Йшов з лікарні Гнат селом,

А дружки й спитали:

— Що, брат, боляче було,

коли зуба рвали?

— Ні,— хлопчина їм сказав,—

Не дуже боліло...

— А чого ж ти так горлав

В лікаря щосили?

— Та то ж лікар заволав,

Бо я став брикаться,

Йому щипці поламав

І... вкусив за пальця!

Г. Бойко

Довідка: голосно кричати, голосно покликати, звертатися до когось із запитанням, передати думки.

З народної мудрості

Таке говорить, що й собака з маслом не з’їсть. Розказав Мирон рябої кобили сон. Верзе, що й купи не тримається. Язиком молоти — не ціпом махати. Набалакав — і в торбу не вбере. Говори з другом по-менше, а з собою побільше. Товче воду в ступі (пусті балачки).

2. Творчий диктант

Учитель диктує приказки, вживаючи дієслова теперішнього часу, а учні їх записують у потрібній формі минулого часу.

Сонце гріє, сонце сяє — вся природа воскресає. Березень у зими кожуха купує, а на третій день — продає.

Перевірка

Сонце гріло, сонце сяяло — вся природа воскресала. Березень у зими кожуха купив, а на третій день — продав.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

— Які відкриття ви зробили на уроці?

— Як змінюються дієслова минулого часу за числами? (Можуть бути у формі однини та множини)

— Як змінюються дієслова минулого часу в однині? (За родами)

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити