УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ - 4 КЛАС - 2014 рік
ІІ семестр
ДІЄСЛОВО
УРОК 102. ДІЄСЛОВА НА -ся (літературна вимова і правопис), СПОСТЕРЕЖЕННЯ ЗА ЗНАЧЕННЯМ ДІЄСЛІВ НА -ся У ТЕКСТІ. УТВОРЕННЯ (за зразком) РІЗНИХ ФОРМ ДІЄСЛІВ НА -ся І ВЖИВАННЯ ЇХ У РЕЧЕННЯХ, МОВЛЕННІ
Мета: вчити учнів дотримувати літературної вимови і правопису дієслів на -ся, утворювати і пояснювати (за зразком) значення дієслів на -ся, вживати їх у побудові речень, у зв'язному мовленні; розвивати уважність, спостережливість, мовлення учнів, вміння аналізувати; виховувати любов до мови, природи.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Робота над прислів'ями
— Прислів’я та приказки прочитайте, поясніть, спишіть. Дієслова чоловічого роду минулого часу підкресліть, укажіть питання, на які вони відповідають.
1) Не говори про все, що вичитати з книг зумів, а говори про те, що, прочитавши, зрозумів. 2) Прислів’я сказав — дорогу показав, приказку сказав — душу розрадив. 3) Не той багато прожив, кому багато років, а той, хто багато зробив. 4) Ще нічого не зробив, а вже відпочити сів. 5) Як їв, то аж упрів, а як працював, то аж задрімав.
2. Каліграфічна хвилинка
Тр ам ме ва ай трамвай
— Запишіть речення про правила переходу вулиці після виходу з трамвая.
3. Словникова робота
Гра «Закодовані слова»
Т |
Е |
М |
П |
Е |
Р |
А |
Т |
У |
Р |
А |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
8 9 10 |
1 7 10 11 |
3 2 8 7 |
1 2 3 4 |
1 2 7 8 10 |
4 7 6 8 11 |
4 7 10 11 |
4 11 6 8 5 10 |
6 7 3 11 |
10 11 3 4 7 |
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про літературну вимову і правопис дієслів на -ся.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Спостереження за мовним матеріалом
— Прочитайте твердження. Чи можете ви так сказати про себе? Підкресліть дієслова. Що спільного вони мають?
Ніколи не запізнююсь.
Вітаюсь зі знайомими.
У громадському транспорті поступаюся місцем дорослим.
— Як потрібно вимовляти і писати дієслова на -ся?
— У дієсловах 2-ї особи однини -шся вимовляється як [с’:а]. У дієсловах 3-ї особи однини і множини -ться вимовляється як [ц’:а].
2.Складання опорної таблиці
Правильно |
||
вимовляй: |
пиши: |
|
сміє[с’:а] |
смієшся |
|
сміє[ц’:а] |
сміється |
|
підписує[ц’:а] |
підписується |
|
вча[ц’:а] |
вчаться |
|
Закони письма і вимови вивчай:
Написано -ться, а ти [ц’:а] вимовляй.
Хто рано прокидається,
Зарядкою займається,
Роботи не боїться,
Той завжди добре вчиться.
Закони письма і вимови вивчай:
Написано -шся, а ти [с’:а] вимовляй.
Швиденько одягаєшся,
В дорозі не спиняєшся.
Так, друже мій, ніколи
Не спізнишся до школи.
Л. Лужецька
3.Первинне закріплення
— Запишіть подані дієслова у формі 2-ї особи однини теперішнього часу.
Виконувати, з’ясувати, не лінуватися, нездужати, ознайомити, перемагати, підвищити, поліпшувати, читати.
4.Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота в групах
— Прочитайте і відгадайте загадки. Допишіть пропущені букви. Обґрунтуйте свої дії.
1) Вийшла пані в золотім жупані. Хто на неї подиви..я, той слізьми заллє..я. 2) Признавайся, як ти зве..я, що на зиму на холодну без одежі зостає..я. 3) Чого ти став та диви..я? Зірви мене — поживи..я. 4) У лісі вирізана, гладенько витесана. Співає, залива..я. Як називає..я?
Відгадки: 1) Сонце. 2) Дерево. 3) Горіх. 4) Сопілка.
2.Поетична хвилинка
— Прочитайте вірш, ставлячи дієслова, подані в дужках, у потрібній формі. Завчіть вірш і запишіть його з пам’яті.
Щедрим добрим словом
Пісня (починатися).
З рушника святкового
Коровай (всміхатися).
3.Робота над загадкою
— Прочитайте загадку. Відгадайте її.
Прислухайся до шуму:
З весною він іде!
Щось тріщить, ламається,
Скрекоче і гуде.
— Випишіть з вірша дієслова, які влучно передають шум весняної води. Доповніть ряд синонімами.
Слова для довідок: йде, біжить, шумить, дзвенить, стукає, дзюрчить, співає, хлюпає, булькотить, вирує, тупцює, кипить, клекотить.
4.Гра «Утвори пару»
— Випишіть дієслова-синоніми парами.
Сяяти, нестись, воювати, боятися, хвилюватися, боротися, блищати, линути, турбуватися.
5.Потренуймось!
— Прочитайте, правильно вимовляючи виділені дієслова. Зверніть увагу на їхнє написання. Запам’ятайте його. Підготуйтеся до запису цих слів під диктування дорослого.
1) Вітер з пожовклим листком грається в котика й мишки: то поженеться біжком, то підкрадеться нишком (В. Терен). 2) Уранці сонечко ясне прокидається, в росяній траві умивається (В. Паронова). 3) Ой калинонька червона, чому гнешся, чом до неба голубого не смієшся? (З народного)
6.Диктант
Любов до землі, до праці починається саме в твоєму віці. Якраз тепер ти приглядаєшся до роботи старших.
Люди сіють хліб. Щедро оспівана ця праця людська. Зерно для людини і досі залишається земним дивом. Воно безсмертне. Кинуте в землю, стає колосом. Наливається соками землі й сонця, красується, радує врожаєм.
Нелегко дається хліб. Справжню ціну йому складають хлібороби. (56 слів)
М. Сингаївський
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
— Які відкриття ви зробили для себе на уроці?
— Як потрібно вимовляти і писати дієслова на -ся? Наведіть приклади.
— З яким настроєм ви завершуєте урок?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ